Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Stát neplatí stavitelům silnic. Firmy zatím věnují penále státu jako dar

  1:11
Taktika ministra dopravy Víta Bárty, jak donutit neochotné stavební firmy ke slevám, pokročila do další fáze. Ministr zarazil přísun peněz stavbařům, stát tak dluží už několik miliard po splatnosti. Nechceme peníze za penále, to je naše sleva, brání se silničáři tlaku na další úspory při stavbách dálnic.

Ministr dopravy Vít Bárta. Ilustrační foto | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Po zastavení staveb, které nakonec nebude nejspíše tak razantní, zarazil ministr i přísun peněz stavebníkům. "Všechny platby jsou zastavené a nic se neplatí," potvrdil MF DNES ministr.

Nejde o malé sumy: částka u neproplacených faktur po dvouměsíční splatnosti už přesahuje dvě miliardy korun a každým dnem narůstá. Na rozdíl od minulých let, kdy stát dlužil kvůli vyschlé kase, je nynější zpoždění zcela záměrné – má vylepšit ministrovu pozici při jednání se stavbaři.

Státu se však taková metoda může prodražit. Za každý den zpoždění mohou stavební firmy účtovat penále. "Pokud bychom to dělali, denně bychom měli nárok na nejméně půl milionu korun," říká šéf Sdružení pro výstavbu silnic Petr Čížek.

Stavbaři to však zatím podle svých slov dělat nechtějí. "To je naše sleva státu a náš dárek," říká Čížek. Podle něj firmy penále nepožadují, protože jsou na takové zpoždění ze strany státu zvyklé. Nevyloučil, že pokud "vyhladovění" bude velké, sáhnou i firmy po právnících a peníze začnou od státu vymáhat.

Zatímco stát má platit po dvou měsících, stavební kolosy svým dodavatelům platí i po třech měsících. "Nemůžeme ale neplatit malým, to by je položilo," tvrdí Čížek.

Podle Bárty mohou firmy skutečně peníze po státu vymáhat. "Pak se budu držet hesla Jana Lucemburského, že kdo zaútočí první, ten bude vyvrácen ze základů," dodal Bárta.

Stát dluží firmám zhruba 1,2 miliardy za faktury od Ředitelství silnic a dálnic, další stovky milionů chybí od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). U ní ale ministr peníze zřejmě brzy uvolní. "Ústně jsme se dohodli na úsporách od stavbařů ve výši půl miliardy. Teď čekáme, až je potvrdí ještě písemně. Pak můžeme peníze vyplatit," řekl Bárta.

Stát má i další možnosti, jak vyplácení oddalovat a nečelit přitom penále – například prodlužováním konečné kolaudace a zaváděním zkušebního provozu. Velká část faktur je totiž spojená s termínem oficiálního dokončení stavby.

ŘSD zmrazilo všechny zakázky nad šest milionů

Podobně jako u železnice chce stát pokračovat i u ŘSD. Stavbaři sice nabídli zjednodušení některých projektů, čímž by ušetřili šest miliard, Bárta však chce i zlevnění jejich práce.

"Běží druhé kolo vyjednávání, uvidíme, co přinese," dodal Bárta. Stát omezuje nejen přísun peněz, ale i nové zakázky. Nový generální ředitel ŘSD Jiří Švorc, který nastoupil minulý týden, zadal v jedné z nejbohatších státních organizací hloubkový audit.

A zarazil i všechny zakázky nad šest milionů korun, do kterých spadají například i opravy silnic. Právě na nich utíkají podle zjištění MF DNES nemalé peníze, protože stát při soutěžích do dvaceti milionů korun nemusí vybírat zájemce příliš transparentně. "Zákaz nových zakázek platí po dobu auditu," řekla mluvčí Martina Vápeníková. "Může to mít velký vliv na opravy silnic," varuje prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Stát současně hodlá prověřit i kvalitu stavebních prací a případné nedostatky reklamovat a požadovat další slevy.

Stavbařům se do slev nechce

Stavební firmy nadále odmítají mluvit o slevách, maximálně o úsporách. Slevy jsou podle nich nesystémové a firmy odmítají, že by měly vysoké marže.

"Diskuse se smrštila na slevy, jsme líčeni jako zločinci," zlobí se stavbaři. Nelíbí se jim, že jejich návrh na šestimiliardové úspory Bártovi nestačí. Současně se však chtějí se státem dohodnout, protože už mají na jednotlivé projekty nakoupené stroje a najaté subdodavatele.

Firmy tvrdí, že jejich marže jsou nízké, i když některé společnosti dosahují ziskovost přes dvacet procent. Od nich se největší stavitelé silnic distancují.

"Jsem přesvědčen, že prostor pro zlevnění je," míní ekonom Pavel Kohout. Opírá se především o statistiky Eurostatu, které ukazují, že oproti jiným zemím jsou u nás na dopravních zakázkách vyšší ceny. Vyšší marže při budování silnic vysvětlují stavebníci vyšší náročností na strojní vybavení.

"U pozemního stavitelství si Pepík s Frantou mohou koupit lžíci a míchačku a mohou začít stavět. U dopravního je to jinak," obhajuje marže ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miloslav Mašek. V pondělí jeho svaz varoval před unáhlenými škrty v dopravě a neexistencí koncepce další výstavby.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Návyková jako cukr. Aplikace Temu vábí uživatele na psychologické triky

4. května 2024

Čínské internetové tržiště Temu válcuje svět. Důvodem je nadčasový obchodní model. Aplikace využívá...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...