Bárta vyhladověl stavební firmy. Železnici zlevní o pět procent

  2:17aktualizováno  2:17
Zastavení penězovodu stavařům přineslo první úspory za téměř půl miliardy korun. Nezastaví se žádná železniční stavba, nanejvýš se zpomalí. Ministr dopravy Vít Bárta také chystá kontroly kvality nových tratí.

Stavba silnice

Stát pravděpodobně dokončí všechny rozestavěné železnice, které zastavil ministr dopravy Vít Bárta. A navíc levněji, než plánoval. Ministrova taktika "vyhladovění" přinese úsporu 437 milionů na stavbách za 8,5 miliardy korun. To je více než pět procent slevy.

Nejde přitom o úspory v samotných projektech, ale přímo na straně firem. "U staveb, kde jsme vedoucí sdružení, jsme zlevnili o pět procent. Chtěli jsme státu ušetřit peníze," potvrdil mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Podle něj si však firma nesníží marži, ale ušetří například použitím levnějších kabelů.

"Odpovídají normě, ale mohou přinést potřebu častějších oprav," tvrdí Dlabaja. Ostatní firmy zatím příliš sdílné nejsou. "Jednání se smluvními partnery stále probíhají," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

Stavaři jsou totiž alergičtí na slovo sleva. Částečně by totiž její poskytnutí znamenalo potvrzení kritiky, že staví zbytečně draze. Mluví proto o úsporách. "Nevím o tom, že by dal někdo slevu. Použití jiných materiálů či technických řešení není slevou, ale úsporou," argumentuje šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Dopad úspor na stavby

Železnice:

Původně 12 zastavených úseků se bude dál stavět; 19 zastavených projektů projde auditem, který ukáže jejich možné zlevnění.

Silnice:

Nalezení úspor v projektech výrazně ztenčilo seznam zastavených staveb na čtyři, dvě přitom budou nakonec díky dalšímu šetření pokračovat.

Podle náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Pavla Habarty, který jednání vedl, je logické, že stavaři mohli jít s cenou níže. "Jde většinou o zakázky, které se soutěžily na vrcholu boomu, ale pak přišla krize, která výrazně zlevnila řadu stavebních materiálů," uvedl Habarta.

"Nijak to neovlivní rozsah staveb ani bezpečnost," dodal Habarta, kterého na SŽDC dosadil Bárta právě kvůli hledání úspor.

SŽDC jednala s každou firmou zvlášť, každá také zlevnila různě. Na slevu měly 48 hodin. "Záleží hodně na rozestavěnosti," podotkl Habarta. Podle informací MF DNES byl nejméně ochotný slevit Viamont DSP, firma bývalého ministra dopravy Aleše Řebíčka.

"Jsme na takové částce se stavebními firmami dohodnutí ústně, během dvou týdnů chceme tuto dohodu dát na papír a podepsat," popsal další vývoj Habarta.

"Budu ostražitě sledovat, zda někdo tomuto procesu nechce klást odpor," varoval Bárta.

Stavby mohou zlevnit ještě více: probíhá totiž audit všech rozestavěných a připravovaných staveb na železnicích, který má ukázat, zda nejsou některé objekty zbytečné. Podle Habarty by audit měl přinést úspory v desítkách procent.

Náměstek navíc věří, že další slevy poskytnou samy firmy.

Kde se bude stavět.

Brát by se mohlo například z rezerv pro případ více prací – to jsou činnosti, které původně nebyly plánovány, ale potřeba jejich realizace vzniká až v průběhu výstavby. Tyto rezervy mohou dosahovat až deseti procent ceny stavby. "Budeme tlačit na to, aby se nečerpaly," dodal Habarta.

Všechny úseky, kde měli stavaři postupně ukončit práce, tak budou nejspíše pokračovat. Některé ale porostou pomaleji – právě kvůli nedostatku peněz. I proto část firem státu nabídla, že může platit až v příštím roce. Nejasný je zatím osud 19 staveb, které jsou zatím v přípravě.

Stát navíc přísněji dohlédne na kvalitu staveb. Drážní úřad začal tento týden s kontrolou tří největších železničních staveb, zda se na nich skutečně staví vše, co se stavět má.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Nejlepší kalendář roku 2019 ovládli dětští železničáři, snímky pobaví

Národní železniční dopravce České dráhy ve čtvrtek v Brně převzal cenu...

České dráhy nedávno ohlásily rekordní počet cestujících a nyní mají další důvod ke chlubení. Jejich kalendář nazvaný...

140 km/h povoleno. Ťok chce zvýšit maximální rychlost na českých dálnicích

Ilustrační snímek

Spolu se zpřísněním postihů za závažnější dopravní přestupky se do chystané změny zákona o pozemních komunikacích...

Na D1 u Humpolce půjde po víkendu projet stovkou, zmizí svodidla

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Z problematického úseku dálnice D1 na Vysočině zmizí po víkendu provizorní svodidla. S rozšířením jízdních pruhů se...

Najdete na iDNES.cz