Stát pravděpodobně dokončí všechny rozestavěné železnice, které zastavil ministr dopravy Vít Bárta. A navíc levněji, než plánoval. Ministrova taktika "vyhladovění" přinese úsporu 437 milionů na stavbách za 8,5 miliardy korun. To je více než pět procent slevy.
Nejde přitom o úspory v samotných projektech, ale přímo na straně firem. "U staveb, kde jsme vedoucí sdružení, jsme zlevnili o pět procent. Chtěli jsme státu ušetřit peníze," potvrdil mluvčí AŽD Praha Jiří Dlabaja. Podle něj si však firma nesníží marži, ale ušetří například použitím levnějších kabelů.
"Odpovídají normě, ale mohou přinést potřebu častějších oprav," tvrdí Dlabaja. Ostatní firmy zatím příliš sdílné nejsou. "Jednání se smluvními partnery stále probíhají," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.
Stavaři jsou totiž alergičtí na slovo sleva. Částečně by totiž její poskytnutí znamenalo potvrzení kritiky, že staví zbytečně draze. Mluví proto o úsporách. "Nevím o tom, že by dal někdo slevu. Použití jiných materiálů či technických řešení není slevou, ale úsporou," argumentuje šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.
Dopad úspor na stavbyŽeleznice: Původně 12 zastavených úseků se bude dál stavět; 19 zastavených projektů projde auditem, který ukáže jejich možné zlevnění. Silnice: Nalezení úspor v projektech výrazně ztenčilo seznam zastavených staveb na čtyři, dvě přitom budou nakonec díky dalšímu šetření pokračovat. |
Podle náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Pavla Habarty, který jednání vedl, je logické, že stavaři mohli jít s cenou níže. "Jde většinou o zakázky, které se soutěžily na vrcholu boomu, ale pak přišla krize, která výrazně zlevnila řadu stavebních materiálů," uvedl Habarta.
"Nijak to neovlivní rozsah staveb ani bezpečnost," dodal Habarta, kterého na SŽDC dosadil Bárta právě kvůli hledání úspor.
SŽDC jednala s každou firmou zvlášť, každá také zlevnila různě. Na slevu měly 48 hodin. "Záleží hodně na rozestavěnosti," podotkl Habarta. Podle informací MF DNES byl nejméně ochotný slevit Viamont DSP, firma bývalého ministra dopravy Aleše Řebíčka.
"Jsme na takové částce se stavebními firmami dohodnutí ústně, během dvou týdnů chceme tuto dohodu dát na papír a podepsat," popsal další vývoj Habarta.
"Budu ostražitě sledovat, zda někdo tomuto procesu nechce klást odpor," varoval Bárta.
Stavby mohou zlevnit ještě více: probíhá totiž audit všech rozestavěných a připravovaných staveb na železnicích, který má ukázat, zda nejsou některé objekty zbytečné. Podle Habarty by audit měl přinést úspory v desítkách procent.
Náměstek navíc věří, že další slevy poskytnou samy firmy.
Brát by se mohlo například z rezerv pro případ více prací – to jsou činnosti, které původně nebyly plánovány, ale potřeba jejich realizace vzniká až v průběhu výstavby. Tyto rezervy mohou dosahovat až deseti procent ceny stavby. "Budeme tlačit na to, aby se nečerpaly," dodal Habarta.
Všechny úseky, kde měli stavaři postupně ukončit práce, tak budou nejspíše pokračovat. Některé ale porostou pomaleji – právě kvůli nedostatku peněz. I proto část firem státu nabídla, že může platit až v příštím roce. Nejasný je zatím osud 19 staveb, které jsou zatím v přípravě.
Stát navíc přísněji dohlédne na kvalitu staveb. Drážní úřad začal tento týden s kontrolou tří největších železničních staveb, zda se na nich skutečně staví vše, co se stavět má.