Úterý 27. července 2021, svátek má Věroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. července 2021 Věroslav

Stavitelé silnic ustupují a slibují, že vybudují dálnice levněji

  1:03
Nový šéf Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc na konci týdne představí balík slev, které mu slíbily silničářské firmy. Podobně našli úspory také stavitelé železnic, kteří jen letos sníží účet státu za stavby o půl miliardy korun.
Stavební firmy hledaly rezervy u sebe, například měnily marže. Ilustrační foto.

Stavební firmy hledaly rezervy u sebe, například měnily marže. Ilustrační foto. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Taktika ministra dopravy Víta Bárty vyhladovět stavební firmy dosud platila hlavně na stavitele železnic. Nyní už povolují také silničáři.

"Od řady dodavatelů máme už pozitivní odpověď, která se dá finančně vyjádřit," řekl o jednáních o úsporách generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Švorc. Přesná čísla nechtěl ještě uvést, podle něj jde zatím o stamiliony korun.

Stát a firmy už nepoužívají slovo slevy – na to jsou zejména stavbaři alergičtí – a mluví o úsporách. Nejde přitom o změny v projektech, například vypuštění protihlukových stěn či menší počet nájezdů na silnice. Stavbaři museli hledat rezervy u sebe. "Může to být úprava technologie, nová technická řešení i snížení marží," uvedl Švorc.

Stavby silnic by měly zlevnit i jinak, například zmenšením jejich rozsahu nebo omezeným čerpáním rezervy. O tom bude rozhodovat stát.

Ministr dopravy Vít Bárta drží stavbaře zkrátka, zastavil jim až do konce jednání platby, za což ho už chtějí některé firmy žalovat.

Kde chce Bárta na železnici šetřit

Možno ihned zastavit
Planá – Cheb
Č. Velenice – Veselí n. Lužnicí
Řídicí středisko Přerov
Svitavy – Žďárec u Skutče

Postupné utlumení
Stříbro – Planá
Mosty u Jablun. – Bystřice nad Olší
Bystřice nad Olší – Český Těšín
Votice – Benešov u Prahy
Beroun – Zbiroh
Rekonstrukce ŽST Přerov
Praha-Libeň – Praha-Běchovice

Nezačne se stavět (výběr)
Praha-Vysočany – Lysá nad Labem
Rokycany – Plzeň
Průjezd Ústím nad Orlicí
Přesun nádraží Brno

Pramen: ministerstvo dopravy

Už před dvěma týdny se dohodla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se stavbaři na úsporách na dráze. Většina ze zastavených staveb tak má velkou šanci, že se znovu rozjede. Podle zatím ústní dohody totiž jen letos zlevní výstavba zhruba o půl miliardy korun. Do konce týdne mají stavbaři své sliby stvrdit podpisem.

"První smlouvu už máme podepsanou zpět, je s OHL-ŽS," uvedl náměstek generálního ředitele pro audit Pavel Habarta. Firma se k podpisu do uzávěrky nevyjádřila, už dříve ochotu šetřit potvrdila například společnost AŽD Praha.

Nechtěl šetřit, odvolali ho

Ne všichni ve státních organizacích jsou úsporám nakloněni. Ve vysoké funkci skončil jeden z manažerů plzeňské správy, který má na starosti opravu tratě mezi Plzní a Prahou. Manažer nerespektoval rozhodnutí ministra Bárty o zastavení všech železničních staveb a chtěl minulou sobotu zahájit další část pětimiliardové zakázky na rekonstrukci železnice ze Zbiroha do Berouna.

Stavbaři měli vyjet na čtyřkilometrový úsek tratě mezi Hořovicemi a Praskolesy a začít vytrhávat koleje. Pokud by se tak stalo, musela by se stavba za několik set milionů dokončit a stát by tím přišel o další peníze, které neplánoval.

S přípravami na stavbu to myslel manažer zjevně vážně – již byl schválen výlukový jízdní řád a na hořovickém nádraží stály připraveny stavební stroje. "Zastavili jsme to na základě informací, které jsme dostali. Osoba, která za to byla zodpovědná, skončila," dodal Habarta.

Podle mluvčího SŽDC Pavla Hally šlo o zaměstnance, který byl odpovědný za provedení celé stavby včetně zastavení dalších prací.

"Byl to nejvyšší zaměstnanec na stavbě za investora," dodal Halla. Bárta kvůli nedostatku financí a tlaku na stavební firmy pozastavil takřka všechny železniční stavby. Ve většině případů nešlo o okamžitý konec, ale o dokončení staveb tak, aby nebyla ohrožena bezpečnost. Odvolaný zaměstnanec pracuje dál pro SŽDC.

Zmiňovaný úsek je součástí rekonstrukce trati mezi Berounem a Zbirohem. Zakázku za více než pět miliard vyhrálo v roce 2008 sdružení firem Skanska, Eurovia a Viamont DSP. Stavba má být hotová v příštím roce. I přes obří investice se rychlost spojení mezi Prahou a Plzní příliš nezvýší – vlaky tu pojedou maximálně 120 kilometrů v hodině.

Autor:
  • Nejčtenější

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Británie chce překopat brexitovou dohodu. Máte, co jste si schválili, zní z EU

Necelý rok poté, co po mnoha pokusech uzavřela Británie obchodní dohodu s Evropskou unií, žádá Spojené království její...

Takovou zácpu nikdo nepamatuje. Reportáž z největšího izraelského přístavu

Je to problém celého světa. A je patrný i v největším izraelském přístavu Ašdod. „Kvůli covidu se námořní doprava...

Klimatická migrace v praxi: Čína stěhuje miliony lidí z míst, kde řádí živly

Premium Během let 2016 až 2020 přesídlila Čína až šestnáct milionů obyvatel. Důvodem jsou klimatické změny, extrémní počasí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané koupili skotskou palírnu whisky. Celou ji přestěhují do Asie

Čínská firma uzavřela smlouvu se skotským výrobcem whiskey, který pro ni na zakázku vyrobí celou palírnu. Ta pak zamíří...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Daně plošně nezvýšíme. V plusu budeme za osm let, tvrdí Schillerová

Premium Ministryně financí Alena Schillerová vejde do historie jako šéfka resortu, za jejíhož vedení země hospodařila s...

V Česku by měla vyrůst továrna na baterie pro elektromobily. Bude stát miliardy

Vláda a energetická společnost ČEZ v úterý podepíšou memoradum o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily,...

Michlova kečupová ekonomika. Kdy bude zase v normálu růst a inflace

Premium Vysoká poptávka, nestačí se vyrábět, nestíhá doprava, ekonomika prudce roste. Jenže se taky zdražuje a roste inflace....

Po dostavbě Dukovan můžeme rozšířit Temelín o dva bloky, řekl Havlíček

Až bude hotový nový blok jaderné elektrárny Dukovany, mohly by se dostavět jeden nebo dva nové bloky jaderné elektrárny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Představujeme Amouranth, sexuální ikonu hráčů počítačových her

Sedmadvacetiletá Amouranth je jednou z nejpopulárnějších streamerek na světě. Od vysílání průchodů počítačovými hrami...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...