Bárta zastaví 31 staveb na železnicích, nejvíc silnic stopne na severu Moravy

  12:02aktualizováno  15:22
Ministr dopravy Vít Bárta potvrdil zastavení prakticky všech staveb na železnici na úkor silničních staveb. Stát ale zabrzdí i některé stavby silnic: čtyři velké projekty a dalších jedenáct, které jsou před zahájením nebo na nich proběhlo jen minimum prací. Bárta představil škrty v Liberci, kam přijel kvůli povodním.

Podle šéfa Správy železniční a dopravní cesty Jana Komárka se zastavují všechny stavby, které jsou rozestavěné nebo se počítalo s jejich zahájením v nejbližší době. Takřka okamžitě podle něj mohou skončit čtyři, dalších osm bude ukončeno postupně.

"Některé stavby nejde uzavřít okamžitě, objekty se musejí postupně dostavět, aby nebyla ohrožena bezpečnost," vysvětlil Komárek. Podle něj se dokončí všechny výluky a cestující nemusí mít obavy, že by zamrzla stavba tratě, kde teď musí kvůli opravám jezdit autobusy.

Železniční stavby, které zamrznou

Seznam staveb určených k zastavení najdete zde

Největší úspory ve stavbách silnic potkají Moravskoslezský kraj. Tři ze čtyř zastavených staveb silnic jsou odsud. Podle ministra stát vybíral silnice na zastavení podle jejich důležitosti. Mezi stavbami před zahájením nebo lehce rozestavěnými jsou například obří křižovatka u Opatovic nad Labem nebo obchvat Chrudimi či Frýdku-Místku.

Bárta podle svých slov bojuje nejen se škrty na příští rok, ale i s nedostatkem peněz na letošek oproti původnímu rozpočtu. Resortu chybí pět miliard, především kvůli slabšímu výběru mýta a silniční daně, než byl plán.

Opatovice nad Labem - obří silniční křižovatka.

Velká křižovatka u Opatovic. Jedna ze silničních staveb, která se zastaví. Ilustrační foto.

Podle původních plánů Bárta uvažoval o zastavení 14 staveb na železnici, nakonec jich stopne 31. Vysvětluje to tím, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nenašla tolik úspor jako Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). "Jsme ministerstvo, které bude ze všech resortů nejvíce šetřit," řekl Bárta. Jen na provozních výdajích podle něj státní dopravní organizace mohou příští rok ušetřit 3,8 miliardy korun, ty použije na dopravní stavby.

Naopak v případě ŘSD stát zvažoval celkem 37 staveb ke škrtům, z toho 16 už v pokročilé fázi výstavby. Nakonec Bárta seškrtal jen čtyři a dalších jedenáct před zahájením nebo těsně po začátku výstavby.

Úspory mají dál pokračovat. Bárta hodlá prověřit zjištění MF DNES o vysokých maržích některých firem navázaných na státní dopravní zakázky. "Pokud se to potvrdí, tak je zřejmé, že tlak na stavební firmy je oprávněný," dodal Bárta.

Zastavené stavby silnic

Silnice v pokročilé fázi rozestavěnosti

I/11 Mokré Lazce - hranice okresů Opava, Ostava

I/67 Skřečoň - Bohumín obchvat (přivaděč dálnice D47)

I/56 Ostrava - Prodloužená Místecká II. stavba (přivaděč D47)

I/9 Sosnová - mimoúrovňové křížení

Zastavené projekty na počátku zahájení

I/49 Malenovice - Otrokovice

R6 Lubenec - Bošov

R7 Postoloprty - MÚK Bítozeves

I/11 Ostrava - Prodloužená Rudná

R49 Hulín - Fryšták

R1 ulice Na Radosti - napojení na Pražský okruh

R35 Hradec Králové (Sedlice) - Opatovice

I/3 Čerčany - mimoúrovňové křížení Na Pyšelce

Zastavení příprav

R4 Skalka

R48 Frýdek Místek - obchvat

I/37 Chrudim obchvat úsek Medlešice I/17

Zdroj: ministerstvo dopravy


Je rozumné, aby stát šetřil tak, že zastaví většinu dopravních staveb?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. září 2010. Anketa je uzavřena.

NE 18404
ANO 8938
Autor:
  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

D1 je před Humpolcem průjezdná už obousměrně, omezení od 81. km skončilo

Ředitelství silnici a dálnic v sobotu odpoledne zprovoznilo modernizovaný úsek dálnice D1 před Humpolcem směrem na...

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

Stavba silnic je pomalá a nestavějí se ty nejdůležitější, kritizuje NKÚ

Příprava staveb silnic první třídy trvá v Česku průměrně dvanáct let. V pondělí zveřejněné zprávě to konstatuje...

Nejdelší přímý let v historii. Boeing doletěl z Londýna do Sydney

Letecká společnost Qantas uskutečnila 19 hodin a 19 minut trvající let z Londýna do Sydney bez mezipřistání. Jde o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz