Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Socialistické žvýkačky oddalují svůj návrat

  2:27
Žvýkačkový obr Wrigley je patrně tak velký, že svým zjevem sráží k zemi případné rivaly ještě předtím, než dorazí do ringu. Zhruba tak se dá vysvětlit fakt, že lidé plánující oživení starých socialistických žvýkaček jako Pedro, Bajo či Sevak své smělé plány na návrat neustále oddalují.

S návratem na trh otálí i nejslavnější česká žvýkačka Pedro. | foto: Profimedia.cz

"Projekt Bajo jsem musel odložit, protože jsem získal investora na svůj jiný projekt, který mi zabere spoustu času," napsal MF DNES Miroslav Borovička, který před pár týdny oznamoval přípravy na návrat žvýkačky proslavené obrázkovými sériemi.

Právě pro ně si lidé v osmdesátých letech žvýkačky s opičkou na obalu kupovali, i když byly na tehdejší dobu drahé (prodávaly se za 2,5 Kčs, zatímco nejoblíbenější Pedro za 1 Kčs, pozn. red.). Ještě dnes jde jednotlivé obrázky s motivy Křemílka a Vochomůrky či například historických aut nakoupit v internetových aukcích za pět až deset korun.

"Dělali jsme si průzkum mezi 200 lidmi mezi 28 až 35 lety, zda si Bajo pamatují. Odezva byla obrovská," říká Borovička s tím, že 95 procent respondentů žvýkačku hodnotilo v anketě pozitivně. Nikoli však kvůli chuti, ale právě kvůli vkládaným obrázkům.

Borovička, který vyrůstal u Velimi, kde se žvýkačky vyráběly, se na základě průzkumu rozhodl, že nové Bajo nemusí mít původní chuť, ale obrázky i obal s opičkou mu musí zůstat.

"S výběrem sérií budeme flexibilní. Když například půjde v kinech Doba ledová, tak nabídneme její obrázky," přemýšlel Borovička.

Nabízet chtěl lidem dvě chuti – ovocnou pro děti a peprmintovou pro dospělé. Zda zachová původní tvar, či bude chtít Bajo nabízet v dnes populárních dražé, ještě rozhodnut nebyl. Zato si spočítal, že ho přípravy na nástup staré značky přijdou bez reklamy na půl milionu korun, a měl i připravenou strategii prodeje.

"Cena nebude vyšší ani výrazně nižší, než mají žvýkačky Orbit, protože těm nemá smysl cenově konkurovat. Nabízet je začneme v malých prodejnách v našem regionu, kde je znalost značky největší, pak půjdeme dál. Do řetězců se tlačit nebudeme, to bychom neustáli," plánoval Borovička ještě předtím, než projekt poslal k ledu kvůli novému plánu.

Otálí i Pedro

Také nejproslulejší socialistická žvýkačka Pedro plány na svůj návrat protahuje. Loni v srpnu slibovaly brzký comeback hned dvě firmy – Candy Plus vlastnící ochrannou známku na název Pedro a IN Trading, jež si zaregistrovala název Pedrino spolu s grafickou podobou kluka v sombreru.

"Na návratu Pedra pracujeme. Termín nevíme, ale chtěli bychom to spustit letos," sděluje Milena Bačová, mluvčí Candy Plus, jež mluví o návratu tradiční růžové žvýkačky od podzimu 2007. Ochrannou známku si koupila od švýcarské firmy Nestlé už v polovině devadesátých let.

"Navenek to možná nevypadá, ale udělalo se na tom hodně práce. Není ještě schválen finální design, není rozhodnuto, kde se to bude vyrábět a bude se ještě jednat o distribuci," popisuje stav projektu Bačová.

Případnému návratu na výsluní je tak zřejmě nejblíže IN Trading. "Žvýkačka by se měla na pultech malých obchodů objevit zhruba za měsíc. Bude mít stejnou chuť, velikost i tvar jako klasické Pedro, jen název bude trochu jiný," říká většinový vlastník firmy Dušan Novák.

Společnost má prý už hotové kartony a tiskne obaly. Potíž je v tom, že stejné řeči vede už třetí měsíc. Vstup na trh slibuje také firma Sevak star, jež chce oživit zdravotní žvýkačku Sevak.

"Zkoušky máme hotové a hledáme jen nejvhodnější hmotu. Žvýkačky v původní podobě bychom chtěli vyrábět na podzim," upřesnil majitel firmy Emil Havelka.

Podle reklamního odborníka je šance na oživení retrožvýkaček i v době krize velká.

"Lidé sice šetří, ale v potravinách se zatím neomezují. Ze spotřebitelského hlediska se není třeba bát, že by lidé kvůli krizi přestali žvýkat," říká Petr Miláček z mediální agentury PHD.

Pokud firmy plány na rozjezd značek odkládají, je to podle něj spíš tím, že na něj nyní nemají peníze.

"Pokud by firmy úspěšně cílily reklamu na lidi narozené v sedmdesátých letech, tedy Husákovy děti, pak by mohly dominantní firmě Wrigley ukousnout několik procent trhu. Největší šanci má přitom Pedro, pak Sevak a nakonec Bajo," ohodnotil sílu nostalgie po jednotlivých značkách Miláček.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku

26. dubna 2024  15:26

Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...