Globální prodeje žvýkaček jsou deset procent pod úrovní před covidovou pandemií, ve Spojených státech je to dokonce o třetinu. Tržby jsou na tom díky inflaci lépe: globálně se prodá žvýkaček za v přepočtu 370 miliard korun, což je zhruba předpandemická úroveň.
Nižší zájem o žvýkačky souvisí podle agentury AP jednak se zájmem o zdravotní životní styl – se snahou omezit příjem cukrů i umělých sladidel – a také s tím, že v době pandemie lidé ztratili obavy, jestli mají při bližších kontaktech s druhými dostatečně svěží dech.
Reakce výrobců na propady prodejů se různí. Někteří, jako třeba koncern Mondelez, svůj žvýkačkový byznys prodali. Jiní, třeba Ferrara Candy Company, ani kupce nenašli a prostě žvýkačky přestali prodávat. A co jednoznačný lídr trhu, společnost Mars, vlastník značky Wrigley? Ten je v čele snahy o změnu vnímání žvýkaček. Snaží se lidem podsunout nový důvod, proč by vlastně měli žvýkat.
Žvýkání jako nástroj k zahnání nudy nebo k zajištění okolí neobtěžujícího dechu je podle marketérů passé. Ti se snaží, jak upozorňuje agentura AP, spotřebitelům podsunout představu, že žvýkat je potřeba udržení duševního zdraví – k odstranění stresu nebo k posílení schopnosti se soustředit.