To je dosavadní výsledek několikaletých patentových sporů o ochrannou známku Pedro.
"Žvýkačku Pedro jsme v lednu uvedli do menších obchodů hlavně na Moravě. Po několika měsících ji začaly prodávat i některé řetězce (např. Ahold prodává měsíčně zhruba 10 000 kusů, pozn. red.). Měsíčně jich prodáme zhruba tunu. Kupují si je hlavně děti a prodeje jsou stabilní," řekla Kateřina Antošíková z marketingového oddělení společnosti The Candy Plus Sweet Factory s tím, že žvýkačka se vyrábí v Maroku.
Vlevo je původní podoba Pedra prodávaného za 1 Kčs, vpravo je nová podoba žvýkačky. V obchodech stojí 1,90 Kč.
Pře o značku začaly v roce 2006, kdy si společnost IN Trading zaregistrovala název Pedrino i s původní grafickou podobou obalu, kterou Candy Plus zaregistrovanou neměla. Aktuální obrázek s lehce pozměněnou imagí Pedra má Candy Plus chráněný od letošního listopadu.
"Ve sporu o značku Pedro ještě nejsou některé body vyřešeny, ale současný design žvýkaček už neplánujeme měnit," sdělila Antošíková.
Pedrino oficiálně neexistuje, v obchodech ještě žije
Candy Plus chtěla Pedro vrátit na trh už před čtyřmi lety, s návratem značky však otálela tak dlouho, až ji předběhla právě firma IN Trading, která začala prodávat žvýkačky pod názvem Pedrino v roce 2008 (více čtěte zde).
Žvýkačky nabízela v podobě dražé a obrázek kluka v sombreru nejprve nebyl hlavním motivem obalu. Podle tehdy většinového vlastníka IN Trading Dušana Nováka si firma takto testovala zájem o značku.
Candy Plus se však tento vývoj nelíbil a začala se o značku přít. IN Trading se patrně nechtěl ve sporu přímo angažovat, a tak v červnu 2009 pronajímá licenci na značku Pedrino Štefanu Fekemu, majiteli společnosti Violet Kangaroo, která distribuuje cukrovinky od roku 1991.
Ten začal pod tímto názvem prodávat žvýkačky obdélníkového tvaru, které se velmi podobaly původní socialistické žvýkačce. Výrobek následně prodával i ve tvaru "cigaret" v krabičce (prodejce lpí na tom, aby se tvaru žvýkaček říkalo magické tyčinky či pastelky, pozn. red.).
Letos na konci května však Úřad průmyslového vlastnictví z databáze vymazává název Pedrino spolu s jeho grafickou podobou, a Pedro tak má oficiálně uvolněný prostor, ačkoliv na trhu se stále vyprodávají zásoby žvýkaček Pedrino.
Pedro by se mělo víc zviditelnit, říká reklamní expert
Candy Plus by mohla své vítězství využít a značku zviditelnit. Moc se do toho ale nehrne. Na svém webu věnuje Pedru až páté nenápadné místo pod lékořicovými bonbony a lízátky. Měnit na tom nic nechce. "My jsme se zaměřili na propagaci značky Juicee Gummee (želatinové bonbony) a vzhledem k tomu, že se Pedro prodává dobře samo od sebe, kampaň rozjíždět nebudeme. Neplánujeme to ani v příštím roce," uvedla Antošíková.
Podle odborníků na reklamu je to škoda. "Není logické, že tomu nedávají podporu. Pedro je velká značka a každý, kdo žil v minulém režimu, si ji pamatuje. Nostalgie po věcech z mládí zde stále je. Návrat k retru tak funguje a Pedro by zabodovalo. Navíc trh ovládá Wrigley a nemá konkurenta a oni by mohli být hezkým tuzemským konkurentem a lidé by jim fandili," posteskl si kreativní ředitel komunikační agentury Euro RSCG Eda Kauba.
Že značka Pedro funguje, dokládají i obchody, které prodávají obě značky najednou. "Pedro se prodává zhruba třikrát víc než Pedrino," říká vedoucí vinohradské prodejny Jaroslav Žížala.
Za tím, že Candy Plus nechce značku více propagovat, mohou být ještě ne zcela ukončené spory o značku. O registraci vymazaného názvu Pedrino v srpnu požádal nový hráč, společnost Timmer of Tiessnicze. Co tím sleduje, není jasné. Na otázky iDNES.cz neodpověděla.
Kengino nahrazuje Pedrino
Prodejce Pedrin Štefan Feke se vymazáním značky zaskočit nenechal. Krabičku se žvýkačkami hbitě upravil do nové podoby. Kluka nahradil klokanem a namísto sombrera mu na hlavu posadil obyčejný klobouk. Design celé krabičky včetně písma však ponechal stejný, pouze název Pedrino změnil na Kengino.
Zaregistrovanou ji sice nemá, ale snah o její zcizení se prý nebojí. "Několik let mám už zaregistrovanou ochrannou známku klokana Kengi. Kengino je zdrobnělina, která logicky vychází z názvu Kengi," je přesvědčen Štefan Feke.
Redakční anketa: Je to Pedro se vším všudyNové Pedro se tomu z dob existence ČSSR velmi přibližuje. Potvrdil to test mezi 18 členy redakce, kteří žvýkačku pamatují. Podle 14 hodnotitelů je žvýkačka téměř totožná. Obal: Velmi podobný. (+) Nově je v balení přibalen obrázek. (-) Žvýkačka je obalena v pudru, aby se při zpracování nelepila. Prášek se ale sype a špiní oblečení. |