Reklamní retro: Je podzim, neztrácejte čas vařením a kupujte konzervy

  13:17aktualizováno  13:17
Blíží se podzim, čas rybaření, houbaření a práce na zahrádkách. Neztrácejte čas přípravou oběda a nakupujte konzervy! Nabádá k tomu reklama z dob socialismu na podnik Konzervárny a lihovary. I v době, kdy značky v reklamním průmyslu hrály vedlejší roli, se spoty vyráběly jak na běžícím pásu.

„Neztrácejte čas s přípravou víkendových obědů a večeří. Konzervárenský průmysl vám nabízí dostatečný výběr hotových pokrmů... Hotová jídla pro podzimní víkend,“ hlásí reklama, která propaguje hovězí na divoko, maďarský guláš a celou řadu dalších konzerv, které končily také v ešusech na dovolených.

Z dnešního pohledu působí reklama úsměvně. Zcela však zapadá do dobového rámce a ve své době nebyla ani trochu vtipná. V národním podniku Merkur za socialismu vznikalo ročně kolem 500 reklam, které si byly velmi podobné.

Socialistické reklamy

Redakce iDNES.cz bude pravidelně přinášet nejzajímavější televizní reklamy z dob socialismu. Seriál navazuje na předchozí projekt Kultovní reklamy, jehož poslední díl s přehledem všech reklam najdete ZDE.

Socialistická reklama vytěsnila značky, řídila se kolotočem času od jara do zimy, hemžila se radami, jak se připravují chlebíčky a kdy si koupit boty, vysvětlovala, co je to tlakový hrnec, proč jíst kyselé okurky... A měla být srozumitelná pro každého. Žádné jinotaje ani složité zápletky, vlastně jen prostřihy z každodenního života.

„Všechno to byla propagace obchodu zeleninou, obchodu klenoty, obchodu tukový průmysl. Byli to distributoři. Nepropagovali jsme značky, protože byly potlačovány a měly je v rukou mamutí distribuční podniky,“ vzpomíná Jiří Mikeš, který v té době předsedal textové komisi podniku Merkur. Tento státní reklamní podnik sdružoval reklamní agenturu, vydavatelství, závod v Praze, který pořádal výstavy, a závod v Prostějově vyrábějící figuríny. Pracovalo v něm 600 lidí.

Merkur vytvářel vlastní reklamy, ale až od konce sedmdesátých let 20. století. Předtím veškerou reklamu tvořil státní filmový průmysl, například Krátký film. V Merkuru se točilo až pět set reklam ročně, jeden spot stál průměrně 30 až 50 tisíc Kčs, a reklamy tak byly ve srovnání s dneškem velmi levné. Musely však být v souladu s komunistickou ideologií. Jejich případnou „závadnost“ vyhodnocovali dva lidé v Československé televizi, pověření přímo ÚV KSČ.

„Vždycky jsme jim koupili flašku kořalky nebo nějaké kafe a většinou se to odsouhlasilo,“ popisuje Mikeš. Podle něj cenzura nebyla až tak přísná, jak to z dnešního pohledu může vypadat.

Kontroverzní spoty se v dobách socialismu neměly šanci na obrazovkách prosadit. A ani se o to nikdo nepokoušel. Jedním z těch oficiálních, které byly tak trochu na hraně a mohly v hlavách lidí evokovat pro režim nepřijatelné představy, byla reklama na Čedok se sloganem „S Čedokem za hranice všedních dnů“.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Mobilem od Applu platí desítky tisíc lidí, nástup je rychlejší než u Google

Apple Pay

Desítky tisíc klientů si během dopoledne aktivovaly placení mobilním zařízením od společnosti Apple v Česku. První...

Polské hovězí se salmonelou skončilo v Česku ve školách a v nemocnici

Ilustrační snímek

Ze zhruba 700 kilogramů polského hovězího masa se salmonelou, které skončilo v Česku, se do tepelně upravených pokrmů...

Zelená úsporám pláče. Programu hrozí, že se stane obětí vládních škrtů

Instalace panelu ve zkušebním areálu firmy SunEdison

Stát hodlá šetřit. Jednou z obětí rozpočtových škrtů, které se kvůli pomalejšímu růstu ekonomiky valí na Česko, má být...

Najdete na iDNES.cz