Kultovní reklamy: Plivanec na mnichovskou dohodu se líbil i Francouzům

  12:30aktualizováno  12:30
Připojení Sudet k nacistickému Německu obyvatelé Československa v roce 1938 těžce nesli. V oceněné nízkonákladové reklamě na Národní muzeum symbolizuje křivdu plivanec, kterým uklízečka vyleští vitrínu s originálem mnichovské dohody. V Česku spot ceny nezískal, zalíbil se ale v zahraničí.

Uklízečka a pamětnice nacistické okupace prochází potemnělé chodby Národního muzea a důsledně leští vitríny s vystavenými exponáty. U jedné se však zastaví, opatrně se rozhlédne do stran a na sklo plivne. Za ním totiž leží originál mnichovské dohody.

Právě na tento historický dokument zve lidi k návštěvě Národního muzea reklama z roku 2008. Spot vznikl v agentuře Euro RSCG (nyní Havas Worldwide) pod dohledem kreativního ředitele Edy Kauby.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

U nezávislých reklam si tvůrci mohou dovolit mnohem víc, z toho důvodu na ně také většinou pohlíží porota na festivalech přísněji. Přesto práce s názvem „Mnichov“ uspěla v zahraničí. Odnesla si Grand Prix ze slovinského festivalu Golden Drum, bronz z francouzského Cannes, zabodovala také v New Yorku. Možná trochu překvapivě v tuzemsku žádnou cenu nezískala.

„Nápad vznikl jako obvykle v rámci brainstormingu na terase. Na počátku byly flusance, plivající sochy a další nápady. Náš kreativní ředitel Eda Kauba pak přišel s nápadem, že by tam měla být uklízečka,“ popisuje Aleš Pokorný, který se na vzniku spotu podílel.

„Paní, která hraje v reklamě, se jmenovala Rakouská, noční natáčení pro ni bylo dost náročné a zřejmě v jeho důsledku nastydla a začala marodit,“ doplňuje podrobnosti vzniku reklamy Pokorný.

Mnichovskou dohodu o postoupení pohraničního území Československa Německu podepsal Adolf Hitler v září 1938 se zástupci Francie, Velké Británie a Itálie.

Nejčtenější

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Další z rubriky

A nechcete náhodou garáž? Předkupní právo obyvatel domu může brzy skončit

Studenti zde mají garáž pro kola, stejně tak jako podzemní garáž pro auta.

Poslance čeká schvalování novely občanského zákoníku, která má zavést výjimku z předkupního práva pro garážová stání....

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Vydělávají na státu. Nikdo ale neví, kdo za firmami stojí

Ilustrační snímek

Finanční detektivy trápí, kdo skutečně stojí za firmami, které vyvádějí nelegálně získané peníze do daňových rájů....

Najdete na iDNES.cz