Kultovní reklamy: Plivanec na mnichovskou dohodu se líbil i Francouzům

  12:30aktualizováno  12:30
Připojení Sudet k nacistickému Německu obyvatelé Československa v roce 1938 těžce nesli. V oceněné nízkonákladové reklamě na Národní muzeum symbolizuje křivdu plivanec, kterým uklízečka vyleští vitrínu s originálem mnichovské dohody. V Česku spot ceny nezískal, zalíbil se ale v zahraničí.

Uklízečka a pamětnice nacistické okupace prochází potemnělé chodby Národního muzea a důsledně leští vitríny s vystavenými exponáty. U jedné se však zastaví, opatrně se rozhlédne do stran a na sklo plivne. Za ním totiž leží originál mnichovské dohody.

Právě na tento historický dokument zve lidi k návštěvě Národního muzea reklama z roku 2008. Spot vznikl v agentuře Euro RSCG (nyní Havas Worldwide) pod dohledem kreativního ředitele Edy Kauby.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

U nezávislých reklam si tvůrci mohou dovolit mnohem víc, z toho důvodu na ně také většinou pohlíží porota na festivalech přísněji. Přesto práce s názvem „Mnichov“ uspěla v zahraničí. Odnesla si Grand Prix ze slovinského festivalu Golden Drum, bronz z francouzského Cannes, zabodovala také v New Yorku. Možná trochu překvapivě v tuzemsku žádnou cenu nezískala.

„Nápad vznikl jako obvykle v rámci brainstormingu na terase. Na počátku byly flusance, plivající sochy a další nápady. Náš kreativní ředitel Eda Kauba pak přišel s nápadem, že by tam měla být uklízečka,“ popisuje Aleš Pokorný, který se na vzniku spotu podílel.

„Paní, která hraje v reklamě, se jmenovala Rakouská, noční natáčení pro ni bylo dost náročné a zřejmě v jeho důsledku nastydla a začala marodit,“ doplňuje podrobnosti vzniku reklamy Pokorný.

Mnichovskou dohodu o postoupení pohraničního území Československa Německu podepsal Adolf Hitler v září 1938 se zástupci Francie, Velké Británie a Itálie.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Všechny účty v jedné aplikaci? Banky váhají, propojení využívá minimum lidí

Středeční odstávka mobilního bankovnictví Komerční banky (19. dubna 2017)

Už je to víc než rok, kdy měly banky umožnit propojení s účty v jiných ústavech. Zatím to však udělaly jen některé....

Internet zaplavují falešné e-shopy. Zboží nepošlou a z karty strhnou víc

Ilustrační snímek

Po předváděcích akcích a energetických aukcích upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI) na další bobtnající problém -...

Ceny bydlení v Česku dál rostou, čtvrtým nejrychlejším tempem v EU

Bydlení (ilustrační foto)

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve třetím čtvrtletí loňského roku vzrostl z 8,1 procenta na konci června na 8,7...

Najdete na iDNES.cz