(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Přesunem výroby Superbů do Emdenu to neskončí, říká odborový předák Škody

  • 444
Pokud by se přesunula část výroby z Česka do Německa, mohlo by ve Škodě Auto přijít o práci až 2 000 lidí. To je černý scénář, před kterým varují odboroví předáci automobilky. Podle předsedy podnikové rady Jaroslava Povšíka by kromě přesunu výroby superbů, o kterém se nejvíce spekuluje, mohlo dojít i k dalším změnám v české automobilce.

„Někteří vysocí manažeři koncernu Volkswagenu závidí Škodě její úspěchy a ziskovost. Přesunem výroby Superbu do Německa přijdeme v příštích letech o 2 tisíce pracovních míst,“ uvedl pro iDNES.cz a MF DNES předseda odborů Škoda Auto Jaroslav Povšík s tím, že nelze zatím odhadnout, zda by došlo k hromadnému propouštění. Na „lámání chleba“ dojde podle předsedy v roce 2022, kdy se má začít vyrábět nástupce současného Superbu.

Volkswagen se bojí Škody. Chce část výroby přesunout z Česka do Německa

„Chtějí zajišťovat vytížení německých továren. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře a rádi by si ho tam vzali,“ upozorňuje Povšík. Za současný stav může podle něj i skutečnost, že českou automobilku řídí německé představenstvo dosazené Volkswagenem. Podle Povšíka by se výroba superbů měla přesunout do německého Emdenu, kde se vyrábí Volkswagen Passat.

Odborový předák upozorňuje, že hrozí i další přesuny z Česka do Německa. Chystané elektromobily, které se měly vyrábět v Mladé Boleslavi, se tak nejspíše budou vyrábět v Zwickau. Podle Povšíka je pravděpodobné, že se tam zároveň přesune i jejich vývoj.

„Jedná se o špatná politická rozhodnutí a snahu koncernu VW vytížit vlastní nevyužité kapacity v Německu bez ohledu na to, že tamní mzda se pohybuje kolem 50 eur, zatímco v Česku činí jen 12 až 13 eur. Teď hrozí, že budeme z Čech dotovat dražší výrobu v Německu, podobně jako jsme v minulých letech dotovali přesun výroby do Bratislavy a Poznaně,“ upozorňuje odborářský šéf.

Výroba superbu navíc podle něj přinášela zajímavé marže a tím i vyšší bonusy pro české zaměstnance. Přesun výroby do Německa tak sníží jejich příjmy. „Proto budeme nově žádat zvýšení základní části mzdy, sejdu se kvůli tomu s předsedou představenstva Bernhardem Maierem,“ řekl Povšík.

Ztráta prestiže

Tragický scénář odborů ovšem vyvracejí analytici. Přesun výroby do Německa by neměl mít vliv na snižování počtu zaměstnanců automobilky v Česku, protože její produkce neklesne. Ovšem pokud se Škoda Superb bude vyrábět v Německu, klesne prestiž české automobilky.

„Superb jako vlajková loď českého průmyslu by se měl vyrábět v České republice,“ řekl analytik Antonín Šípek. Výrobní kapacity Škody Auto jsou podle něj momentálně vyčerpány a přesun části výroby do zahraničí je logický. „Je ale otázkou, zda bude případně možný přesun výroby zpět,“ dodal Šípek.

Odboráři ve Škodovce přitlačili: Chceme růst mezd o více než 10 procent

„Krátkodobě nebude mít přesunutí výroby jednoho modelu do zahraničí žádný dopad na produkci aut v České republice,“ uvedl Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG Navíc je podle něj možné očekávat, že výroba dílů zůstane u dodavatelů v České republice, takže společně s navýšením výroby ostatních modelů dojde k nárůstu celkových dodávek dílů. „Na druhé straně by zřejmě došlo k poklesu ziskovosti Škoda Auto, neboť výrobní náklady v Německu budou vyšší, než v České republice,“ dodal s tím, že poklesne i marže. Dlouhodobě navíc může přesun výroby vést podle Linharta k oslabení pozice českých závodů, což se může projevit v období ekonomického poklesu.

Vedení koncernu by podle analytika Finlordu Borise Tomčiaka nejraději nechalo výrobu v ČR, kde jsou náklady na zaměstnance mnohem nižší než v Německu, nakonec ale zřejmě ustoupí silným odborům. „Dá se ale očekávat, že přijde se šalamounským řešením, kde sice bude část koncernové výroby přesunuta z ČR do Německa, ale naopak sem přijde několik subdodavatelských firem, které nejsou svázané tak silnými odbory. Český průmysl by si s menším přesunem výroby ze Škodovky do Volkswagenu měl poradit,“ řekl Tomčiak.

Ke zprávě o tom, že vedení a odbory Volkswagenu chtějí, aby se část výroby divize Škoda přesunula do Německa a aby divize platila více peněz za sdílené technologie, se vyjádřilo i Škoda Auto. „Jednou z klíčových komparativních výhod koncernu Volkswagen je možnost sdílení výrobních kapacit napříč značkami. Škoda Auto takto například zajišťuje výrobu vozů Seat ve svých závodech v Mladé Boleslavi a Kvasinách a nebo naopak využívá kapacit závodu Volkswagen v Bratislavě pro výrobu modelu Škoda Citigo. Vozy Škoda se také vyrábějí ve stejných závodech jako vozy dalších značek koncernu Volkswagen například v Rusku nebo Alžírsku,“ řekl mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek.

Škoda Auto má v Česku tři výrobní závody - v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Automobilka loni zvýšila čistý zisk o 34 procent na 951 milionů eur, tedy v přepočtu 25,7 miliardy korun. Tržby vzrostly o desetinu na rekordních 13,7 miliardy eur (370 miliard Kč). Počet aut dodaných zákazníkům se zvýšil o 6,7 procenta na 1,127 milionu aut (třetí rok po sobě přes milion vozů). Z toho na největším trhu v Číně prodala automobilka 317 000 aut.

, ,