Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. června 2022 Ladislav

Odboráři ve Škodovce přitlačili: Chceme růst mezd o více než 10 procent

  7:28
Průměrná dělnická mzda ve Škoda Auto letos se započítáním všech bonusů v některých tarifních třídách dosáhne hranice 40 000 korun. Na jaře příštího roku by to však mohlo být ještě výrazně více. Odboráři ve Škodovce totiž oznámili, že v nadcházejícím kolektivním vyjednávání chtějí dosáhnout dvouciferného růstu tarifu. Za své požadavky jsou odboráři připraveni i stávkovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

„Chceme s naším odborovým týmem a osazenstvem udělat pořádný krok dopředu. Rádi bychom tarif zdvihli o vyšší dvouciferné číslo a pro to uděláme maximum,“ řekl předseda Podnikové rady odborů KOVO Jaroslav Povšík. Podle něho musí tarif vzrůst o více než 10 procent. „Deset to nebude, to je málo, to bychom se všichni styděli,“ vysvětluje odborový předák pojem vyšší dvouciferné číslo.

Podle Povšíka je cílem zatraktivnit firmu v době napjatého trhu práce a rekordně nízké nezaměstnanosti. „Média jsou plná informací o nedostatku zaměstnanců a s tím souvisejícím růstu mezd i benefitů, které byly v minulosti pro zaměstnance v České republice nepředstavitelné,“ uvedl v týdeníku Škodovácký odborář.

Firma Škoda podle něho nemůže zůstat stranou. „U tak velkého podniku nesmí panovat setrvačnost, mohl by totiž přijít okamžik zlomu, kdy již neseženeme dostatek lidí a nebudeme schopni vyrábět. Potýkáme se nejen s přirozenými odchody zaměstnanců do penze, ale také s odchody z důvodu velmi obtížné a náročné práce,“ uvedl Povšík.

To potvrzuje i člen představenstva Škoda Auto odpovědný za personalistiku Bohdan Wojnar. „Vyjednávání nové kolektivní smlouvy je ještě před námi a není třeba předbíhat,“ řekl Wojnar iDNES.cz. „Samozřejmě vnímáme celou situaci v určitém kontextu a musíme dělat to, na co jsme zvyklí, tedy společně jednat, společně konat a myslet na to, jaká má být perspektiva tohoto podniku, co je důležité pro zaměstnance i pro podnik. Mezi tím se musí najít správná rovnováha. To je naše společná odpovědnost,“ uvedl Wojnar. Blíže podnik vyjednávání nekomentuje.

„Zastavíme fabriku“

Zástupci zaměstnanců ve Škodě hodlají přeskočit mzdy ve slovenském závodě koncernu Volkswagen, pod který rovněž značka Škoda spadá. Zaměstnanci v Bratislavě letos v červnu 6 dnů stávkovali, aby dosáhli celkového růstu mezd o zhruba 14 procent, který je ale rozložen do třech termínů během půldruhého roku.

Ačkoli vyjednávání o mzdách ve Škodovce začne až na začátku příštího roku, odboráři už teď uvedli, že jsou připraveni za vyšší výplaty i stávkovat. Podle Povšíka to však zřejmě nebude nutné, má totiž v rukou silný trumf. Firma Škoda vyrábí na plné obrátky a má zcela vyprodány výrobní kapacity, zákazníci na nová auta čekají i čtvrt roku. Na některých pracovištích proto fungují takzvané vícesměnné systémy, v nichž lidé pracují také o víkendech. Dohoda o těchto systémech ale vyprší na konci roku a odboráři by je znovu nemuseli podepsat. „Myslím si, že by to vytvořilo tak obrovský chaos, že by to podnik na určitý moment zastavilo a výroba by se musela vrátit na nižší hodnoty. Firma se proto bude chtít dohodnout,“ uvedl Povšík.

Přesun výroby do levnějších lokalit nehrozí

Zástupci zaměstnanců se nebojí ani tradičních výhrůžek a spekulací, že by podnik mohl přestěhovat část výroby do levnějších lokalit s nižšími personálními náklady, například do Indie, na Ukrajinu nebo do Číny. „Firma chce naopak přesunout výrobu do dražších zemí. Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit. Tak proč bychom se měli bát přesunu výroby do levnějších lokalit?“ ptá se Povšík. „Jen se těmto záměrům divíme, ale jsou to politická rozhodnutí. Je to další důvod říci si o větší peníze, abychom se i my mohli stát dražší lokalitou a mohly tak být přesouvány produkty z levnějších lokalit k nám do dražší lokality,“ dodal ironicky.

Podívejte se na montážní linku Škodovky v Kvasinách:

20. listopadu 2013

  • Nejčtenější

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Úsporný tarif má lidem ušetřit až 9000 korun, řešení pro firmy se hledá

Prostřednictvím takzvaného úsporného tarifu na energie by mohly domácnosti, které topí plynem nebo elektřinou, dostat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko se ocitlo v platební neschopnosti. Je to fraška, peníze máme, zuří Moskva

Rusko se poprvé za více než 100 let ocitlo v platební neschopnosti. Moskvě v neděli večer vypršela lhůta na zaplacení...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Čtyři koaliční strany by zavedly daň pro energetické firmy. Fiala je proti

Čtyři koaliční strany souhlasí se zavedením speciální daně pro energetické firmy, které vyrábějí elektřinu z uhlí a...

Pošta měla problémy s výpisy přes Czech POINT. Vnitro prověřuje důvod výpadku

Kontaktní místa veřejné správy Czech POINT nemohla v pondělí zhruba hodinu a půl vydávat výpisy z rejstříků, důvodem...

KOMENTÁŘ: Je to správně? Guvernér ČNB Aleš Michl o konceptu silné koruny

Premium Co by se muselo udělat, aby se otočil trend a koruna po letech začala posilovat? A jaké ponaučení si můžeme vzít z...

Inflace a hrozba plynu na příděl začíná ohrožovat výrobu léků, varuje asociace

Případné omezení dodávek plynu může podle České asociace farmaceutických firem (ČAFF) ohrozit výrobu léků. Rizikem jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...