Odboráři ve Škodovce přitlačili: Chceme růst mezd o více než 10 procent

  7:28aktualizováno  7:28
Průměrná dělnická mzda ve Škoda Auto letos se započítáním všech bonusů v některých tarifních třídách dosáhne hranice 40 000 korun. Na jaře příštího roku by to však mohlo být ještě výrazně více. Odboráři ve Škodovce totiž oznámili, že v nadcházejícím kolektivním vyjednávání chtějí dosáhnout dvouciferného růstu tarifu. Za své požadavky jsou odboráři připraveni i stávkovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

„Chceme s naším odborovým týmem a osazenstvem udělat pořádný krok dopředu. Rádi bychom tarif zdvihli o vyšší dvouciferné číslo a pro to uděláme maximum,“ řekl předseda Podnikové rady odborů KOVO Jaroslav Povšík. Podle něho musí tarif vzrůst o více než 10 procent. „Deset to nebude, to je málo, to bychom se všichni styděli,“ vysvětluje odborový předák pojem vyšší dvouciferné číslo.

Podle Povšíka je cílem zatraktivnit firmu v době napjatého trhu práce a rekordně nízké nezaměstnanosti. „Média jsou plná informací o nedostatku zaměstnanců a s tím souvisejícím růstu mezd i benefitů, které byly v minulosti pro zaměstnance v České republice nepředstavitelné,“ uvedl v týdeníku Škodovácký odborář.

Firma Škoda podle něho nemůže zůstat stranou. „U tak velkého podniku nesmí panovat setrvačnost, mohl by totiž přijít okamžik zlomu, kdy již neseženeme dostatek lidí a nebudeme schopni vyrábět. Potýkáme se nejen s přirozenými odchody zaměstnanců do penze, ale také s odchody z důvodu velmi obtížné a náročné práce,“ uvedl Povšík.

To potvrzuje i člen představenstva Škoda Auto odpovědný za personalistiku Bohdan Wojnar. „Vyjednávání nové kolektivní smlouvy je ještě před námi a není třeba předbíhat,“ řekl Wojnar iDNES.cz. „Samozřejmě vnímáme celou situaci v určitém kontextu a musíme dělat to, na co jsme zvyklí, tedy společně jednat, společně konat a myslet na to, jaká má být perspektiva tohoto podniku, co je důležité pro zaměstnance i pro podnik. Mezi tím se musí najít správná rovnováha. To je naše společná odpovědnost,“ uvedl Wojnar. Blíže podnik vyjednávání nekomentuje.

„Zastavíme fabriku“

Zástupci zaměstnanců ve Škodě hodlají přeskočit mzdy ve slovenském závodě koncernu Volkswagen, pod který rovněž značka Škoda spadá. Zaměstnanci v Bratislavě letos v červnu 6 dnů stávkovali, aby dosáhli celkového růstu mezd o zhruba 14 procent, který je ale rozložen do třech termínů během půldruhého roku.

Ačkoli vyjednávání o mzdách ve Škodovce začne až na začátku příštího roku, odboráři už teď uvedli, že jsou připraveni za vyšší výplaty i stávkovat. Podle Povšíka to však zřejmě nebude nutné, má totiž v rukou silný trumf. Firma Škoda vyrábí na plné obrátky a má zcela vyprodány výrobní kapacity, zákazníci na nová auta čekají i čtvrt roku. Na některých pracovištích proto fungují takzvané vícesměnné systémy, v nichž lidé pracují také o víkendech. Dohoda o těchto systémech ale vyprší na konci roku a odboráři by je znovu nemuseli podepsat. „Myslím si, že by to vytvořilo tak obrovský chaos, že by to podnik na určitý moment zastavilo a výroba by se musela vrátit na nižší hodnoty. Firma se proto bude chtít dohodnout,“ uvedl Povšík.

Přesun výroby do levnějších lokalit nehrozí

Zástupci zaměstnanců se nebojí ani tradičních výhrůžek a spekulací, že by podnik mohl přestěhovat část výroby do levnějších lokalit s nižšími personálními náklady, například do Indie, na Ukrajinu nebo do Číny. „Firma chce naopak přesunout výrobu do dražších zemí. Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit. Tak proč bychom se měli bát přesunu výroby do levnějších lokalit?“ ptá se Povšík. „Jen se těmto záměrům divíme, ale jsou to politická rozhodnutí. Je to další důvod říci si o větší peníze, abychom se i my mohli stát dražší lokalitou a mohly tak být přesouvány produkty z levnějších lokalit k nám do dražší lokality,“ dodal ironicky.

Podívejte se na montážní linku Škodovky v Kvasinách:


Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

Praha, 12.10.2018 Elektrický skútr Lime-S (elektrická koloběžka), který je...

Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Další z rubriky

Euro pomáhá, míní podle průzkumu většina Čechů. Ale pouze firmám

Euro s německou orlicí

Zavedení eura by tuzemským podnikům zjednodušilo obchodování a administrativu, myslí si 55 procent Čechů. Vyplývá to z...

Semafor pro limonády. Nové značení má jasně ukazovat výživové hodnoty

Coca-Cola (ilustrační snímek)

Před více než dvěma lety šestice firem, Coca-Cola, Pepsi, Mars, Mondeléz, Nestlé a Unilever, prezentovala společný...

Nejen pivo a zmrzlina. Letní prodejní hity jsou i zavařovačky a repelenty

zavařování, ilustrace

Přestože zmrzlina a vychlazené pivo nebo limonáda jsou hlavními symboly léta, existují i výrobky, které se v parných...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz