Rychloměr Pendolina se zastavil na 237 km/h

  • 100
Nový rychlostní rekord českých železnic má pro několik následujících let hodnotu 237 kilometrů za hodinu. Mezi stanicemi Zaječí a Rakvice na trati Brno-Břeclav ho vytvořil rychlovlak Pendolino. Dráhy předpokládají, že ho minimálně v nejbližších pěti letech nikdo nepřekoná.

Další rychlostní testy Pendolina se podle informací ČTK plánují na maximální konstrukční rychlost zvýšenou o deset procent, tedy na 253 kilometrů v hodině, nejdřív ale v roce 2009.

První pokus zbrzdil vítr
Pendolino překonalo rekord během čtvrtka hned dvakrát. Nejprve se na rovném úseku koridoru řítilo rychlostí 229,4 kilometrů za hodinu. K vytyčené hranici 230 km/h chybělo pár desetin.

Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský předpovídal, že by se rychlostní hranice mohla ještě posunout. „Při prvním pokusu jelo pendolino proti větru. A to při těchto vysokých rychlostech může hrát roli,“ řekl.

Po ukončení rychlostních testů čekají soupravu ještě další prověrky. O rychlosti nad 230 km/h se už ale pokoušet nebude.

V běžném provozu bude navíc souprava jezdit maximálně stošedesátikilometrovou rychlostí, protože tuzemské tratě nejsou na vyšší rychlosti připravené.

„Aby mohlo pendolino jezdit v běžném provozu, musíme otestovat nejen jeho provozní rychlost sto šedesát kilometrů v hodině, ale musí mít i rezervy,“ doplnil Šťáhlavský.

Podle informací drah probíhají zatím zkoušky bez vážnějších problémů.

„Na přelomu letošního a příštího roku by se tak s pendolinem v rámci zkušebního provozu mohli svézt první cestující na trati Praha – Děčín,“ uvedly dráhy v tiskové zprávě.

Pokud se pendolinu podaří absolvovat zdárně všechny prověrky, mělo by se v pravidelném jízdním řádu objevit v roce 2006 na trase Berlín – Praha – Brno – Vídeň, případně Bratislava.

Dosavadní rychlostní rekord 219 km/h dosáhla v roce 1972 elektrická lokomotiva řady E 469.3030, dnes 124 001. Stalo se tak železničním okruhu u Velimi.

Nejrychlejší parní lokomotivou bývalých ČSD byl stroj 498.106 "albatros“, který dosáhl v roce 1964 rychlost 162 km/h. Tato lokomotiva je dnes v majetku Národního technického muzea.

Nejrychlejší dieselovou lokomotivou byl stroj T 499.0002, který vyvinul na testovací základně nejvyšší rychlost 178 km/h. Šlo ale pouze o prototypové stroje, které se sériově nevyráběly.

Všechny rychlostní rekordy v bývalém Československu, resp. v současné České republice, však byly vytvořeny na zkušebním železničním okruhu u Velimi na Kolínsku, a ne na běžné železniční trati určené pro pravidelný provoz.

Pomyslná „modrá stuha“ nejrychlejšího vlaku patří Francii. V roce 1990 tamní vlak TGV 325 dosáhl zatím nepřekonanou rychlost 515 km/h. Toto železniční maximum však bylo dosaženo speciálně upravenou soupravou a na nově vybudované trati určené výhradně pro provoz vysokorychlostních vlaků. (zdroj: České dráhy)

Pendolino vytvořilo 18. listopadu 2004 nový rychlostní rekord. Stalo se tak mezi Zaječím a Rakvicemi na trati Brno-Břeclav. Pendolino projíždí při jednom z testů na trati Brno-Břeclav stanicí Šakvice. (15. listopadu 2004) Na přejezdech hlídkovali při testech Pendolina kvůli bezpečnosti železničáři. (18. listopadu 2004) Pendolino při jednom z pokusů o rychlostní rekord projíždí stanicí Šakvice. (18. listopadu 2004) Vlak Pendolino čeká po zkoušce na nádraží v Hrušovanech u Brna. (18. listopadu 2004)