Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Chluptubeři nebo živlíci. Tuzemské řetězce ovládly marketingové kampaně

  5:00
Obchodní řetězce se až na výjimky zhlédly v pořádání marketingových kampaní. Zákazníky s nadsázkou na měsíc až tři „zamknou“ v prodejně. To se jim daří třeba díky kartičkám, na které lidé lepí body za nákupy, a­ když utratí danou částku, mohou si dokoupit plyšáka, příbor nebo skleničku. Největším hitem jsou akce zaměřené na nejmenší.
(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) | foto: Shutterstock

K nejnovějším akcím patří chluptubeři v Bille, kteří se objevili v září a­ vydrží až do předvánočního týdne. Chluptubeři jsou letos podle mluvčí Dany Bratánkové už sedmou kampaní, a to zároveň s ní běží sbírání bodů na sklenice pro dospělé.

Pozadu nezůstává ani většina konkurence. Minulý týden skončila akce v Albertu, kde měl zákazník šanci získat hru Naše století. V drogériích Rossmann zákazníci budou až do Vánoc potkávat živlíky, další plyšáky, jen s ekologickým přesahem. Kaufland začíná s programem na nářadí Bosch příští týden. V Coopu a dalších prodejnách spotřebních družstev se sbírají magnetky ke stému výročí republiky. V ­Penny mají zákazníci šanci získat příbory Villeroy & Boch. A zapojují se už i čerpací stanice – minulý týden doběhla akce s hrnky a plyšáky na benzinkách OMV.

Zacíleno na děti

V posledních letech přitom jednoznačně vedou akce zaměřené na děti. Obchodníci totiž dobře vědí, že děti dokážou být vytrvalé v tlaku na rodiče. Zvláště když ve třídě každý den vidí, jak spolužáci hromadí stikeeze nebo angry birds.

„Největší oblibě se těší naše ‚plyšové‘ kampaně, zejména naší vlastní kreativity, jako jsou Hvězdy Zanzibaru, Superosma, Láska nebeská, Chlupáčci,“ potvrzuje Dana Bratánková z Billy.

„Efekt mají vždy výrazný, a to jak z pohledu navýšení počtu zákazníků, tak i tržeb. Záleží na typu kampaně, ročním období a podobně. Živlíci předčili naše očekávání,“ potvrzuje Olga Stanley, manažerka komunikace řetězce drogerií Rossmann.

Neprogresivní, ale účinná

S tím, jaké konkrétní nárůsty kampaně přinesly, se obchodníci většinou nesvěřují. Když ale dělal Albert před lety akci se šmouly, uvádělo se, že tržby díky tomu narostly o­ sedm procent, což bylo hodnoceno jako nadmíru úspěšný výsledek.

Podle expertů tyto akce sice ne- jsou nejprogresivnější marketingovou strategií, ale účinnou. „Funguje to, jinak by to řetězce nedělaly. Třeba kávové značky udělají vždy díru do světa, když připraví nejobyčejnější promo, že nasbíráte kupony a dostanete hrnek. Je to neuvěřitelné, ale funguje to,“ zmiňuje Ondřej Obluk, šéf reklamní agentury Ogilvy & Mather.

Nejde pouze o to, že obchodníci zákazníky „zamknou“ v obchodě. Nastavením hodnoty bodu je navíc šikovně navádějí ke zvětšení průměrného nákupu.

Jak uvádí jeden z manažerů, podobné akce mohou sloužit v dobách dobrých jako poděkování zákazníkům, anebo se nasazují v případě, že se nedaří. Spotřebitelé totiž nemají tendence utíkat jinam.

Finančně je takový program poměrně drahý a pohybuje se v desítkách milionů korun, výjimkou není ani stomilionový rozpočet. „Investované“ peníze se musí obchodníkovi vrátit ve vyšších útratách zákazníků a musí zbýt i něco navíc. Část ale pokrývá už cena za plyšáka či jinou odměnu.

„Obchodům se to tak jako tak vyplatí. V případě úspěšné věrnostní kampaně zákazníci v daném řetězci nakupují častěji a více, což společně s malým doplatkem za odměnu výrazně zlepšuje ekonomické výsledky řetězce,“ uvádí Jan Melmuka, šéf prodeje ve společnosti TCC v Česku, která za většinou akcí stojí.

Cena rozhoduje

Pokud je program úspěšný, vydají se plyšáků či jiných odměn statisíce. Hodně záleží i na tom, jak je nastavena ceny odměny. Psychologická hranice je zhruba 49,90 koruny, což třeba nyní zákazníci platí za chluptubera v Bille.

„Jsou to pak velké rozdíly. Když musíte doplatit 29,90 koruny, tak se odměn vydají statisíce, když 149­korun, tak to jsou stěží desítky tisíc. A když se akce zúčastní deset tisíc lidí, je dopad na ekonomické výsledky obchodníka zanedbatelný,“ popisuje Melmuka.

Sice se zdá, že nějaká marketingová akce běží v každém obchodě, ale i mezi řetězci jsou rozdíly. Zatímco Billa je rozjíždí ve velkém, Tesco je naopak utlumilo. Jedním z důvodů může být, že britský řetězec má společnou centrálu pro tři země střední Evropy, což pořádání těchto akcí nenahrává.

Nad ostatní vyčnívá také Albert, který prokládá sběr bodů na postavičky z filmů svými akcemi. Ty pořádá vždy s partnerem, tu aktuální s názvem Naše století se společností Albi. Už v roce 2012 ale třeba dělal velkou akci se zoologickými zahradami, kdy se za body sbíraly samolepky se zvířátky a mluvící kartičky. Jen k nim bylo potřeba dokoupit mluvítko za stovku.

„Bonusem pro pražskou zoo byla skutečnost, že se jednalo o vynikající propojení propagace nového loga, protože tištěné materiály byly distribuovány v mnohasettisícových nákladech v husté síti prodejen Albert po celé České republice,“ pochvaluje si Zoo Praha ve výroční zprávě za daný rok. Kromě marketingové podpory akce vynesla zahradě téměř 1,5 milionu korun.

Neznámou je při každé marketingové akci to, jak bude úspěšná a kolik odměn bude obchodník potřebovat. To se vždy odhaduje na základě minulých zkušeností, ale někdy to prostě nevyjde. Jen loni se to stalo například Bille s hrnečky s ­Disney postavičkami nebo Albertu s hrami od společnosti Hasbro.

Někdy se obchodník snaží zboží dodat i později, ale častěji prostě akci ukončí. Může si to dovolit, protože v podmínkách na to upozorňuje. Doručení dodatečného zboží, které je většinou z Asie, totiž obvykle trvá tři i více měsíců.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...