Výrobci na nás tlačí, stěžují si menší řetězce. Chtějí změnu zákona

  7:00aktualizováno  7:00
Menší obchodní řetězce volají po větší ochraně před svými dodavateli. Kvůli nevýhodnému postavení si prý připlácejí až o polovinu víc na nákupních cenách. O možné úpravě zákona diskutují poslanci v zemědělském výboru.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Vztahy obchodních řetězců a dodavatelů už upravuje zákon o významné tržní síle z roku 2010. V roce 2016 byl zpřísněn, ale přesto ministr zemědělství Jiří Milek od nástupu do funkce v prosinci upozorňuje, že zajistí ještě větší ochranu dodavatelů, farmářů a výrobců potravin.

Zákon například zakázal splatnost faktur nad třicet dní a zpětné bonusy, které si běžně účtovaly velké řetězce za marketingové a jiné služby.

Teď však některé menší obchodní sítě začínají upozorňovat, že je načase brát ohledy na to, že i oni jsou znevýhodňováni svými dodavateli a platí výrazně vyšší ceny za zboží než velké řetězce. Vyřešit by to podle nich měla nová legislativní úprava, která by doplnila zákon o tržní síle.

„U některých produktů je v případě řetězců nákupní cena určená výrobcem téměř o polovinu nižší. Nejčastěji se to děje u piva a některých cukrovinek,“ popsal Roman Mazák, předseda Družstva CBA, které má v tuzemsku zhruba tisíc prodejen. Podle něj současný zákon českým obchodníkům škodí a vede k tomu, že výrobci je tlačí do nevýhodných smluvních podmínek.

„Neexistuje zákon na ochranu českého obchodníka. Nadnárodní výrobci si s námi dělají, co chtějí. Pro nezávislý trh mají nastavené horší podmínky než pro velké řetězce,“ dodal Mazák.

Konkurence podstřelí ceny

V praxi může být cena pro malé řetězce méně výhodná, protože se odvíjí také od objednaného množství. Často se proto obracejí na dodavatele, kteří se po špatných zkušenostech z velkých řetězců obracejí na nezávislý trh. I tak ale musejí konkurovat velkým sítím.

„Situace je komplikovanější. V praxi totiž řetězec často uvede shodný výrobek v akci s podnákupní cenou. Tomu může český obchodník jen těžko konkurovat,“ popsal tajemník Asociace tradičního českého obchodu Jan Hrdina.

Další možností je, že menší prodejny vypoví smlouvu s obchodníkem. Tím se však vystavují riziku, že k nim přestanou chodit zákazníci, kteří populární výrobky vyžadují. Z opačného pohledu je zřejmé, že velcí výrobci nemají takovou potřebu pokrýt malé prodejní sítě a proto si mohou diktovat výhodnější podmínky než u velkých řetězců.

Ministerstvo zemědělství o možné úpravě legislativy začalo jednat. „Jde o velmi složité a problematické téma,“ sdělilo iDNES.cz tiskové oddělení s tím, že se aktuálně problematikou bude zabývat zemědělský výbor Poslanecké sněmovny, ale i Pracovní skupina pro dohled nad zákonem o významné tržní síle. „Závěry se budou formulovat v příštích měsících,“ dodal resort.

O nekalých praktikách, poškozujících český maloobchod a potravinářskou výrobu, poslanci výboru jednají se zástupci ministerstev a zájmovými sdruženími - například Potravinářskou komorou ČR, Svazem obchodu a cestovního ruchu, Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, Asociací českého tradičního obchodu i Svazem českých a moravských spotřebních družstev.

Nátlaku se dopouštějí i malé prodejny

Potravinářská komora považuje za zbytečné, aby se zákon upravil ve smyslu ochrany před nekalými praktikami výrobců, protože se z jejich strany zatím takové porušení neprokázalo.

„Byl bych na tu ochranu velice opatrný. Dá se v podstatě říci, že tak, jak bojují velcí výrobci s velkými obchodníky, bojují regionální výrobci s regionálními obchodníky a praktiky jsou v obou případech stejné,“ hodnotí situaci Miroslav Koberna, ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory. Podle něj se české obchodní sítě v regionech někdy chovají vůči menším dodavatelům hůře než zahraniční řetězce.

Faktem je, že antimonopolní úřad už pokutoval za zneužití svého postavení i prodejní sítě v regionech. Loni se ukázalo, že družstevní prodejny COOP tlačily na více než dvě stě dodavatelů, aby plošně snížili ceny, jinak je vyřadí z nabídky (čtěte Řetězec COOP tlačil na dvě stě dodavatelů).

Pokutu sedm milionů korun letos dostal od ÚOHS také řetězec Hruška za to, že neinformoval úřad o tom, jak napravil dříve nalezené nedostatky. Firma uzavírala s některými svými dodavateli jen ústní smlouvy a také si smluvně ošetřila, že bez jejího vědomí nebudou dodavatelé nakládat s pohledávkami.

Velké řetězce pod tlakem

Změnu zákona chce prosadit také Svaz obchodu a cestovního ruchu, který zastupuje velké obchodní řetězce typu Ahold a Tesco. Podle prezidentky svazu Marty Novákové jsou mezi dodavateli firmy s téměř monopolním postavením, a to i z tuzemska, které nekompromisně uplatňují své požadavky vůči obchodníkům.

„Platí to také pro velké nadnárodní obchodní řetězce! Třeba v kategorii tuků ovládá jeden dodavatel až 80 procent trhu, v kategorii minerálních vod je to 56 procent trhu, u sušenek 49 procent a takto by se dalo pokračovat. Zatímco i ten největší obchodní řetězec v Česku má pouze 13% tržní podíl,“ popsala.

Ve výhodnějším postavení mohou být velcí hráči jako je Nestlé, Pilsner Urquell, Unilever, ale i další. „Jde jak o zmíněné globální firmy, tak i v Česku najdeme dostatek velkých zemědělsko-potravinářských komplexů, které nabízejí například pečivo, mléko a mléčné produkty apod. Dominantní postavení může být dáno nejen jeho velikostí, ale i unikátností produktu na trhu – např. Becherovka či olomoucké tvarůžky, které musí být v sortimentu každého obchodníka v ČR,“ dodala.

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Miliardová transakce. Korejci získali budovu Amazonu u Prahy

Obří logistické centrum v ­České republice, odkud odbavuje zboží především do Německa největší internetový prodejce,...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Dobrý sluha, zlý pán. Home office může podle studií zvyšovat stres

Práce z domova, takzvaný home office, je v českých firmách jako benefit čím dál běžnější. Mnozí zaměstnanci si ho...

Další případ obírání cizinců. Pokutu 60 tisíc dostalo pražské muzeum

Pražské muzeum iluzí dostalo pokutu 60 tisíc korun za diskriminaci cizinců a další nekalé jednání. Letos v lednu podnik...

Ceny mobilních tarifů: mírný pokrok, k ideálu stále daleko

Telekomunikační trh v Česku se za poslední měsíce posunul. Většinou k lepšímu. Nejnižší tarify jsou však stále příliš...

Premium

Vize světa bez plastů: mobil velikosti batohu, tuny papírových tašek

Jako první na světě začal tým brněnských vědců pod vedením Jiřího Tocháčka zkoumat stárnutí plastů na Antarktidě. Dnes...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz