Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chluptubeři nebo živlíci. Tuzemské řetězce ovládly marketingové kampaně

  5:00
Obchodní řetězce se až na výjimky zhlédly v pořádání marketingových kampaní. Zákazníky s nadsázkou na měsíc až tři „zamknou“ v prodejně. To se jim daří třeba díky kartičkám, na které lidé lepí body za nákupy, a­ když utratí danou částku, mohou si dokoupit plyšáka, příbor nebo skleničku. Největším hitem jsou akce zaměřené na nejmenší.
(Ilustrační foto)

(Ilustrační foto) | foto: Shutterstock

K nejnovějším akcím patří chluptubeři v Bille, kteří se objevili v září a­ vydrží až do předvánočního týdne. Chluptubeři jsou letos podle mluvčí Dany Bratánkové už sedmou kampaní, a to zároveň s ní běží sbírání bodů na sklenice pro dospělé.

Pozadu nezůstává ani většina konkurence. Minulý týden skončila akce v Albertu, kde měl zákazník šanci získat hru Naše století. V drogériích Rossmann zákazníci budou až do Vánoc potkávat živlíky, další plyšáky, jen s ekologickým přesahem. Kaufland začíná s programem na nářadí Bosch příští týden. V Coopu a dalších prodejnách spotřebních družstev se sbírají magnetky ke stému výročí republiky. V ­Penny mají zákazníci šanci získat příbory Villeroy & Boch. A zapojují se už i čerpací stanice – minulý týden doběhla akce s hrnky a plyšáky na benzinkách OMV.

Zacíleno na děti

V posledních letech přitom jednoznačně vedou akce zaměřené na děti. Obchodníci totiž dobře vědí, že děti dokážou být vytrvalé v tlaku na rodiče. Zvláště když ve třídě každý den vidí, jak spolužáci hromadí stikeeze nebo angry birds.

„Největší oblibě se těší naše ‚plyšové‘ kampaně, zejména naší vlastní kreativity, jako jsou Hvězdy Zanzibaru, Superosma, Láska nebeská, Chlupáčci,“ potvrzuje Dana Bratánková z Billy.

„Efekt mají vždy výrazný, a to jak z pohledu navýšení počtu zákazníků, tak i tržeb. Záleží na typu kampaně, ročním období a podobně. Živlíci předčili naše očekávání,“ potvrzuje Olga Stanley, manažerka komunikace řetězce drogerií Rossmann.

Neprogresivní, ale účinná

S tím, jaké konkrétní nárůsty kampaně přinesly, se obchodníci většinou nesvěřují. Když ale dělal Albert před lety akci se šmouly, uvádělo se, že tržby díky tomu narostly o­ sedm procent, což bylo hodnoceno jako nadmíru úspěšný výsledek.

Podle expertů tyto akce sice ne- jsou nejprogresivnější marketingovou strategií, ale účinnou. „Funguje to, jinak by to řetězce nedělaly. Třeba kávové značky udělají vždy díru do světa, když připraví nejobyčejnější promo, že nasbíráte kupony a dostanete hrnek. Je to neuvěřitelné, ale funguje to,“ zmiňuje Ondřej Obluk, šéf reklamní agentury Ogilvy & Mather.

Nejde pouze o to, že obchodníci zákazníky „zamknou“ v obchodě. Nastavením hodnoty bodu je navíc šikovně navádějí ke zvětšení průměrného nákupu.

Jak uvádí jeden z manažerů, podobné akce mohou sloužit v dobách dobrých jako poděkování zákazníkům, anebo se nasazují v případě, že se nedaří. Spotřebitelé totiž nemají tendence utíkat jinam.

Finančně je takový program poměrně drahý a pohybuje se v desítkách milionů korun, výjimkou není ani stomilionový rozpočet. „Investované“ peníze se musí obchodníkovi vrátit ve vyšších útratách zákazníků a musí zbýt i něco navíc. Část ale pokrývá už cena za plyšáka či jinou odměnu.

„Obchodům se to tak jako tak vyplatí. V případě úspěšné věrnostní kampaně zákazníci v daném řetězci nakupují častěji a více, což společně s malým doplatkem za odměnu výrazně zlepšuje ekonomické výsledky řetězce,“ uvádí Jan Melmuka, šéf prodeje ve společnosti TCC v Česku, která za většinou akcí stojí.

Cena rozhoduje

Pokud je program úspěšný, vydají se plyšáků či jiných odměn statisíce. Hodně záleží i na tom, jak je nastavena ceny odměny. Psychologická hranice je zhruba 49,90 koruny, což třeba nyní zákazníci platí za chluptubera v Bille.

„Jsou to pak velké rozdíly. Když musíte doplatit 29,90 koruny, tak se odměn vydají statisíce, když 149­korun, tak to jsou stěží desítky tisíc. A když se akce zúčastní deset tisíc lidí, je dopad na ekonomické výsledky obchodníka zanedbatelný,“ popisuje Melmuka.

Sice se zdá, že nějaká marketingová akce běží v každém obchodě, ale i mezi řetězci jsou rozdíly. Zatímco Billa je rozjíždí ve velkém, Tesco je naopak utlumilo. Jedním z důvodů může být, že britský řetězec má společnou centrálu pro tři země střední Evropy, což pořádání těchto akcí nenahrává.

Nad ostatní vyčnívá také Albert, který prokládá sběr bodů na postavičky z filmů svými akcemi. Ty pořádá vždy s partnerem, tu aktuální s názvem Naše století se společností Albi. Už v roce 2012 ale třeba dělal velkou akci se zoologickými zahradami, kdy se za body sbíraly samolepky se zvířátky a mluvící kartičky. Jen k nim bylo potřeba dokoupit mluvítko za stovku.

„Bonusem pro pražskou zoo byla skutečnost, že se jednalo o vynikající propojení propagace nového loga, protože tištěné materiály byly distribuovány v mnohasettisícových nákladech v husté síti prodejen Albert po celé České republice,“ pochvaluje si Zoo Praha ve výroční zprávě za daný rok. Kromě marketingové podpory akce vynesla zahradě téměř 1,5 milionu korun.

Neznámou je při každé marketingové akci to, jak bude úspěšná a kolik odměn bude obchodník potřebovat. To se vždy odhaduje na základě minulých zkušeností, ale někdy to prostě nevyjde. Jen loni se to stalo například Bille s hrnečky s ­Disney postavičkami nebo Albertu s hrami od společnosti Hasbro.

Někdy se obchodník snaží zboží dodat i později, ale častěji prostě akci ukončí. Může si to dovolit, protože v podmínkách na to upozorňuje. Doručení dodatečného zboží, které je většinou z Asie, totiž obvykle trvá tři i více měsíců.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...