Češi kupují ve slevě přes polovinu zboží. Sahají víc i po značkách řetězců

  12:20aktualizováno  12:20
Češi častěji sahají po značkách potravin vyrobených na objednávku obchodních řetězců nebo těch, které vznikají v rámci jejich vlastní výroby. Zároveň se stále ve velké míře ženou za zbožím ve slevách. V promocích se prodalo ve druhém čtvrtletí celkem 55 procent zboží.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: iDNES.cz

Po několika letech opět roste zájem Čechů o zboží prodávané pod privátní značkou obchodních řetězců. Spotřebitelé za ně ve druhém čtvrtletí utratili o téměř sedm procent více než ve stejném období před rokem. Podíl vlastních značek obchodníků na prodejích potravin dosáhl v letošním prvním pololetí 17,9 procenta, což je meziročně o půl procentního bodu víc.

Vyplývá to z údajů, které zveřejnili zástupci Svazu obchodu a společnosti Nielsen.

„Privátní značky už dávno nejsou synonymem levného nákupu, dnes obchodní řetězce vytvářejí samostatné produktové řady od základních až po výběrové. Navíc v nich roste objem potravin od českých výrobců,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Sektor zboží pod privátní značkou byl kategorií zboží s nejvyšším růstem. Český maloobchodní trh je v porovnání se západními zeměmi typický dlouhodobě vysokým procentem zboží prodaného ve slevových akcích a s tím spojeným nízkým podílem privátních značek. To se mění jen pomalu. Ve druhém letošním kvartále se ve slevách prodalo 55 procent rychloobrátkového zboží, evropský průměr byl přitom 29 procent.

Label řetězce mají hlavně mléčné výrobky

Podíl zboží vlastních značek představuje u mléka 41 procent, u oleje 39 procent a u smetany 35 procent. Na druhém konci žebříčku jsou piva (pět procent) a sekty (čtyři procenta). V případě drogerie se nejvíce zboží pod privátní značkou prodá v kategorii papírových utěrek (56 procent) a toaletního papíru (44 procent). Naopak parfémy, deodoranty a zubní pasty Češi pod značkou obchodníků téměř nekupují.

Výdaje českých spotřebitelů za potraviny a drogérii v maloobchodě stále rostou, ve druhém kvartálu ale tržby rostly meziročně pomaleji (plus devět desetin procenta). Tempo růstu ovlivnilo především zvýšení cen rychloobrátkového zboží o téměř čtyři procenta. Prodeje ale poklesly o 2,9 procenta. Pokles objemu je v rámci evropských zemí nejviditelnější na Slovensku a v České republice.

Hlavním tahounem navýšení tržeb ve druhém čtvrtletí roku 2018 byly sezónní kategorie. 

„Díky nadprůměrně teplému jaru se vypilo o osm procent více alkoholických nápojů, v rámci kterých nejrychlejší růst zaznamenalo pivo, tuzemák, vodka, radlery i cidery, podobně se dařilo také nealko nápojům. Zmrzliny navýšily tržby dokonce o dvacet procent,“ dodal generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra. Úroveň optimismu českých spotřebitelů se řadí k jedné z nejvyšších v celé Evropě spolu s Němci, Rakušany, Poláky a Dány.

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Nenechte se podvést a koření kupujte vcelku, radí expertka na potraviny

Stres u zvířat snižuje kvalitu masa, říká auditorka bezpečnosti potravin Leona...

Nejen med a víno, často se se šidí také koření a ryby. „Podvádí se hlavně u mletého koření,“ říká auditorka bezpečnosti...

Další z rubriky

Polský kabanos v Kauflandu byl falšovaný, výrobce do něj dal málo masa

Ilustrační snímek

Státní zemědělská a potravinářská inspekce našla na trhu další falšované masné výrobky z Polska. Jde o tři druhy...

PŘEHLEDNĚ: Kde se čepuje nejlepší plzeň, vzorní hospodští dostali hvězdu

Nejtypičtější způsob čepování piva je „na hladinku“, kdy krémová pěna sahá...

Plzeňský Prazdroj ode dneška poradí, kde jeho piva ošetřují a ­čepují nejlépe. Prvních 314 restaurací dostalo plaketu...

Z pole na talíř za šest hodin. E-shopy lákají na čerstvější sortiment

Ilustrační fotografie

Online prodejci potravin hledají nové cesty, jak přilákat více zákazníků z kamenných obchodů. Internetové obchody...

Najdete na iDNES.cz