Zaměstnancům se nedostává uznání. O lepší pracovní podmínky si neumí říct

  12:55aktualizováno  12:55
Mnohým českým zaměstnancům schází adekvátní hodnocení jejich pracovního výkonu. Jejich nadřízení mají problém především s pochvalami, jichž se podle analytiků nedostává až dvěma třetinám pracovníků. Někteří zaměstnanci dokonce své pracovní výsledky vůbec neznají. Důsledkem bývá ztráta jejich motivace, frustrace a nakonec výpověď.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: BeeConsulting

Z průzkumu  americké společnosti Leadership IQ, která se specializuje na trénink vedení lidí, vyplývá, že až 90 procent manažerů se hodnocení svých podřízených vyhýbá. Důvodem bývá strach z jejich reakce. Podle Tomáše Dombrovského, odborníka na pracovní trh ze společnosti LMC, je nedostatečná zpětná vazba od vedoucích pracovníků problémem i v České republice.

„Ptáme se na to v rámci průzkumu spokojenosti zaměstnanců, který děláme dvakrát ročně, a vychází nám to jako jeden z nejčastějších negativních pocitů českých zaměstnanců,“ říká Dombrovský. Podle něj bývá problémem zejména pozitivní hodnocení pracovního výkonu. „Šéfové spíše kritizují, nedostatek uznání za práci u nás pociťují skoro dvě třetiny lidí,“ dodává.

„Systémy zpětných vazeb jsou spíše běžné v nadnárodních společnostech. U malých českých firem to není úplně běžnou praxí,“ potvrzuje Jitka Součková, marketingová ředitelka personální agentury Grafton Recruitment. Podle ní to tuzemští manažeři nepovažují za příliš nutné, nemají na to čas nebo se jim nechce o podobných věcech přemýšlet.

Odborníci na pracovní trh se však shodují, že zpětná vazba od vedení podniku je nutná kvůli motivaci zaměstnanců. Podle Štěpána Miky, ředitele institutu CEMI, je hodnocení jednou z klíčových dovedností, které by měl každý profesionální manažer bez problémů zvládat. „Dobrý manažer musí být také trochu psychologem. Je třeba si uvědomit, že každý člověk je jiný a ne všichni snesou kritiku,“ tvrdí Mika.

Neméně důležitá je pro zaměstnance i pravidelnost, se kterou jsou jim jejich výsledky sdělovány. „Pravidelná evaluace zaměstnanců a jejich výkonu nastavuje zrcadlo nejen podřízeným, ale i samotnému šéfovi. Na jejím základě se může zefektivnit výkon podniku, ale také přizpůsobit samotná pozice konkrétní osobě, což vede k větší loajalitě k firmě a udržení klíčových zaměstnanců,“ míní Jiří Habrštát, manažer náboru a marketingu personální agentury ManpowerGroup.

Mávání výpovědí

Ti nejcílevědomější pracovníci od nadřízených zpětnou vazbu iniciativně vyžadují. Zajímají se o to, jaké jsou jejich výsledky, a vítají konstruktivní kritiku. Pokud tento ohlas pracovníkům chybí, má to mnohé negativní dopady nejenom na ně, ale i na celou firmu. „Neposkytování zpětné vazby vede k tomu, že lidé opakují chyby, kterých si nejsou vědomi,“ uvádí Michal Novák z portálu Profesia.cz. V opačném případě, jestli nikdo neohodnotí jejich přínos, je důsledkem stagnace pracovního výkonu a setrvávání ve stereotypu, míní Novák.

Pokud ve firmě navíc nefunguje efektivní komunikace mezi nadřízenými a podřízenými, vedení podniku se často dozví o problémech zaměstnanců až v momentě, kdy podají výpověď.

Právě ta bývá podle Dombrovského z LMC jedním z hlavních „argumentů“, kterými si čeští zaměstnanci pokoušejí vyjednat lepší pracovní podmínky. „Neumíme si říkat o to, co nám v práci chybí. Český zaměstnanec místo toho, aby si řekl například o vyšší mzdu, raději hledá práci jinde. A ve chvíli, kdy má nabídku, jde za šéfem rovnou s výpovědí. Až pak se rozebíhá nějaké jednání,“ říká Dombrovský.

To je podle něj sice silný přesvědčovací prvek, nicméně tím tlačí zaměstnavatele ke zdi. „Mnohem zdravější je problém řešit nejdřív s HR, potom se šéfem, a výpovědí mávat až na konec,“ tvrdí Dombrovský.

Základem pro řešení problémů je efektivní komunikace, společnosti proto usilují o co nejtransparentnější firemní kulturu. „Atmosféra ve firmě je velmi otevřená a pro poskytování zpětné vazby a obousměrný dialog jsou vytvořeny formální nástroje a individuální i týmová setkání,“ říká Jiří Mareček, ředitel komunikace společnosti Albert ČR. Zdůrazňuje, že vše je na neformální bázi.

„Otevřená atmosféra ve firmě je pozitivní, ale i společnost s neformální kulturou musí mít vnitřní pravidla,“ uvádí Novák z Profesia.cz. Klíčové je podle něj rozdělení kompetencí.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Cena dřeva za rok klesla o polovinu. Na kůrovci se dá ale i dobře vydělat

Práce s motorovou pilou je hlučná. Ve Žďáru to bude v neděli problém.

Pro majitele lesů je to pohroma. Cena za kůrovcové dřevo balancuje na hranici ziskovosti a nic nenapovídá tomu, že se...

Ujíždí nám vlak. Konkurenceschopnost Česka podle analýzy MPO neroste

Ekonomické fórum v Davosu.

Česko v posledních letech ustrnulo ve zvyšování konkurenceschopnosti. Ačkoli patří mezi nejkonkurenceschopnější...

Internet zaplavují falešné e-shopy. Zboží nepošlou a z karty strhnou víc

Ilustrační snímek

Po předváděcích akcích a energetických aukcích upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI) na další bobtnající problém -...

Najdete na iDNES.cz