Poláci brzdí stavbu silnice Hrádek-Žitava

Loni 1. května tu premiéři Česka, Německa a Polska hýřili úsměvy a optimismem. Slavnostním vrtem zahájili stavbu nové silnice, která měla přinést Liberecku rychlejší rozvoj. Necelý rok po slavnosti se na pozemcích, kudy má nová euroregionální spojnice vést, nic nezměnilo.

Polská strana totiž stále ještě nepodepsala mezinárodní smlouvu, která by umožnila se stavbou silnice začít.

"Češi i Němci ji už mají podepsanou, čeká se na Polsko," potvrdil starosta Hrádku nad Nisou Martin Půta. Na hranicích na novou silnici dlouho čekají: slibují si od ní rychlejší hospodářský rozvoj. Dosud je silniční spojení velmi špatné, chybí například přechod pro kamiony.

Poláci se bojí o přístavy
Mezistátní dohodu měl původně schválit polský parlament. Poslanci Sejmu, tedy dolní komory polského parlamentu, se však proti stavbě silnice postavili. Měli obavy, že by mohla jihoevropským státům zpřístupnit německé přístavy na úkor polských.

Deklarace už leží několik měsíců u polského prezidenta Alexandra Kwasniewského. Podle místostarosty polské Bogatynie, okolo které silnice povede, je ale velká šance, že smlouva bude brzy podepsána. "Je to otázka několika dnů," řekl Zbigniew Szatkovski.

Poslední informace to potvrzují. "Už s námi začínají o stavbě komunikovat, tak se to snad posune," řekl Jan Stach z Ředitelství silnic a dálnic.

"Byli jsme informováni, že už chystají stavbu přeshraničního mostu," dodal primátor Žitavy Arnd Voigt.

Podle něj se ale budou na německé straně mírně měnit plány, stavět se má začít v Německu do září.

Silnice Trojzemím - mluví se o ní 15 let
- má propojit český Hrádek nad Nisou
a německou Žitavu přes polské území
- stavět se má začít na německé straně
do září 2005
- stavba přijde českou stranu
zhruba na 80 milionů korun,
hotová bude v roce 2007
O nové spojce Trojzemím se mluví patnáct let, teprve loni na jaře se ale ministři dopravy všech tří zemí dohodli na její stavbě. "Od silnice si slibujeme, že do pohraničí přiláká další firmy," dodal Půta. Na silnici čekají i v Žitavě a Bogatyni, kde je podstatně větší nezaměstnanost než v Hrádku.

Většinu nákladů na silnici zaplatí saská vláda. Česká strana uvolní na spojku zhruba osmdesát milionů korun, její úsek je nejkratší a povede ze současného obchvatu Hrádku. "Z naší strany nic nevázne, na silnici potřebujeme jednu stavební sezonu," dodal Stach.

Silnice by měla usnadnit dopravu
První auta se mají po silnici projet v roce 2007. To už by mělo být cestování přes hranice a dál do německého vnitrozemí mnohem rychlejší: spojka se napojí na německou dálnici A4. Jednou z variant je i stavba čtyřproudé silnice z Bílého Kostela do Hrádku, ta by ale přišla na víc než osm set milionů korun.

Nikdo v pohraničí si nechce představit možnost, že by se silnice nepostavila. Trojzemí by se tak lepšího dopravního spojení nedočkalo. Druhou variantu, která by vedla podél Nisy jen mezi Českem a Německem, už obě strany zavrhly. Kamiony by totiž vjížděly přímo do centra Žitavy.