Před Štědrým dnem jsou dvojnásobné tržby, počty lidí v obchodech i kamionů na cestách

Před Štědrým dnem jsou dvojnásobné tržby, počty lidí v obchodech i kamionů na cestách | foto: Michal Šula, MF DNES

O Vánocích musí do skladu i šéfové

Při vchodu do hlavního skladu, z něhož se plní hypermarkety Tesco v celé republice, se tyčí obrovská hromada 225 tun cukru. Všechny sáčky s cukrem se zanedlouho přesunou do obchodů a z nich do kuchyní a do cukroví. Vánoce jsou v zákulisí obchodů už několik týdnů v plném proudu.

Sklad Teska pro trvanlivé potraviny, hračky, televize či kufry má rozměry osmi fotbalových hřišť. Na první pohled v něm proto není ani v prosinci kdovíjak rušno.

"Během roku sem přijíždí pro zboží denně 100 až 150 kamionů, před Vánocemi je jich dvě stě," říká šéf distribučního centra Roman Wolf.

Zboží se tyčí po celém skladu do výšky deseti metrů a necelých tři sta lidí je s pomocí vozíků podle poptávky z obchodů z celé země vykládá a nakládá celý den a noc na palety.

Podobně to funguje i v dalších sítích obřích obchodů. Ročně inkasuje desítka těch největších jen za prodané zboží přes 160 miliard korun.

"V normální dny vyjede z našich dvou distribučních center asi 350 závozních aut denně. V době před Vánocemi to odhadujeme na necelých pět set aut denně," říká Kateřina Černá, mluvčí společnosti Ahold provozující Hypernovy a Alberty. Nárůst kamionů o čtyřicet procent potvrzuje i síť Interspar.

Celkové předvánoční útraty dosahují 2,5 miliard
Množství kamionů postřehne každý motorista, který v tento čas na silnici či na dálnici míjí v pravém pruhu občas strnulé řady kamionů.

Dvojnásobný není v tomto čase jen počet kamionů vezoucí zboží na pulty velkých obchodů, ale i počty zákazníků a tržby. Podle průzkumu provedeného v hypermarketech v nich Češi během předvánočního týdne utratí zhruba 2,5 miliardy korun.

V porovnání s jarními týdny to je přesně dvojnásobek. Ale v porovnání se stejnou dobou loni se už zákazníci v obchodech o tolik více nerozvášňují: hypermarkety hlásí vyšší tržby jen o pár procent.

"Špička se každý rok posouvá více ke Štědrému dni," říká jeden z velkých obchodníků, který si nepřál uvést své jméno. Pro prodejce je to totiž velká komplikace. Během pár dnů musí napnout veškeré síly a zajistit, aby v den, kdy je o ně v celém roce největší zájem, bylo výrobků na pultě dost.

Proto si obchodníci na tyto dny najímají řadu brigádníků na výpomoc jak do skladu, tak do prodejny. Tesco i Ahold využívají i rukou lidí z centrály, včetně manažerů, kteří se v průběhu roku živí spíše hlavou. "V Tesku letos začne zhruba stovka lidí z centrály vypomáhat od 17. prosince až do Štědrého dne," popisuje mluvčí Jana Matoušková. Budou doplňovat zboží do regálů, balit nákupy u pokladen, dělat pokladní či radit zákazníkům v prodejně.

Vánoce začínají v lednu
To, co se teď odehrává v obchodech, je pro prodejce jen špička vánočního ledovce. Vánoce pro ně začínají prakticky hned po Novém roce. Například hračky, které se dovážejí vesměs z Číny, se začínají pod stromeček vybírat už na jaře. "Hračky objednáváme v březnu a dubnu po únorovém veletrhu hraček v Norimberku," popisuje šéf hypermarketů Interspar Martin Hruška.

Po objednávce a výrobě je čeká poměrně dlouhá cesta do českých zemí. "Výrobci v Číně se stěhují dál od přístavů a pobřeží. A tam nejsou silnice ani letiště, takže se zboží vozí po prašných cestách a po vodě," popisuje Petr Rožek, který má na starosti námořní a leteckou dopravu v logistické firmě Schenker.

Sám obchodníkům radí, aby si nechali při dovozu zboží dost velkou rezervu. Pravděpodobnost, že se stane něco, co dopravu zdrží, je velká. "Loď jede z Číny zhruba čtyři týdny. A když ztratí den dva, tak je nenažene jako třeba autobus," popisuje Rožek.

Komplikace často přicházejí v Hamburku, v jednom z hlavních přístavů Evropy, který je často přecpaný. Už nyní tam přicházejí kontejnery s dárky na příští rok.