Z evropských kolejí mizí noční vlaky, vytlačují je levné letecké spoje

  4:01aktualizováno  4:01
Dlouhé noční jízdy vlakem v lůžkových vozech vycházejí v Evropě z módy. A úbytek nočních spojů se nevyhýbá ani Česku. Od prosince si už přímým vlakem nezajedete z Prahy do Kodaně nebo do Amsterdamu. Za poklesem zájmu cestujících je více důvodů. Tím hlavním je nabídka levných letenek.

O noční vlaky s lůžkovými vozy už cestující nemají zájem. Ilustrační foto | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Letecká doprava je ve většině případů nejen rychlejší, ale často také levnější. Železniční dopravci sice pravidelně nabízejí akční ceny, díky kterým jsou náklady na jízdenku a letenku srovnatelné, ale to platí jen pro omezený počet míst.

Nočním vlakům paradoxně škodí také výstavba nových tratí. Rychlost na některých trasách se zvýšila natolik, že se už nevyplatí vést vlak přes noc a uměle natahovat dobu jízdy, aby mělo smysl jet v lůžkovém či lehátkovém vagonu. Tento důvod však zatím hraje roli hlavně na západ od Česka.

„Zmizelo například noční spojení mezi Francií a Španělskem,“ říká Petr Kadeřávek z Železničního magazínu. Noční vlaky mezi Paříží a Barcelonou vytlačily rychlovlaky: TGV zvládne jízdu za necelých sedm hodin.

Vlaky do Kodaně a Amsterdamu zrušili Němci. Tratili na nich

Z tuzemského jízdního řádu se navíc od prosince vytratí jeden z nočních vlaků z Prahy do Košic, zůstanou dva. Ještě před deseti lety jezdily čtyři páry nočních vlaků. V minulosti jezdily přímé vozy také do Paříže, velká redukce poznamenala i spoje do Polska.

V případě zrušení spojů do Amsterdamu a Kodaně je to podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského rozhodnutí Deutsche Bahn. „Provoz nočních vlaků CityNightLine (CNL) je pro ně dlouhodobě ztrátový a kvůli tomu se rozhodly ukončit řadu evropských linek včetně dvou pražských. Spoj do Amsterdamu zmizí z jízdního řádu částečně, bude končit v Dortmundu,“ uvedl Šťáhlavský. 

Pro noční vlaky mluví úspora peněz za ubytování v cílové destinaci. Cestovatelé nicméně mohou pociťovat jako nevýhodu, že jedou v lehátkovém kupé až s pěti neznámými lidmi.

Podle Šťáhlavského roste zájem o autovlaky, které za sebou mají zapojený vůz na přepravu osobních aut nebo motorek. Jen loni tak Dráhy přepravily 15 tisíc vozů. „Pro autovlak jsme pořídili vozy z Rakouska, stejně jako jsme pořídili několik lehátkových klimatizovaných vozů pro noční spoje do Polska, Slovenska a Maďarska, abychom zajistili lepší služby,“ dodal Štáhlavský. Většina lehátkových a lůžkových vlaků z Česka je tak už klimatizovaná.

Autor:
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Deset dní a Slavia mohla zmizet. Miliardář Šimáně exkluzivně vypráví

Jiří Šimáně, jeden z nejbohatších Čechů, koupil před pěti lety zadluženou Slavii. Klub nad propastí. Ta stejná Slavia,...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Místo datového centra letadlo s hangárem. NKÚ prověřil dotace na inovace

Evropské dotace v Česku využívají i firmy se sídlem mimo Evropskou unii. A namísto datového centra si pořídí třeba dron...

Lovit drahé lidi není řešení. Firmy by měly vzdělávat, říká ekonom

Spousta zaměstnavatelů si stěžuje, že nemůže najít kvalifikované zaměstnance, kteří by dokázali obstát v digitální...

Premium

Dobrý sluha, zlý pán. Home office může podle studií zvyšovat stres

Práce z domova, takzvaný home office, je v českých firmách jako benefit čím dál běžnější. Mnozí zaměstnanci si ho...

PŘEHLEDNĚ: Realitní makléře čekají změny, regulace spěje do finále

Návrh zákona o realitním zprostředkování prošel ve Sněmovně druhým čtením. Legislativa z dílny ministerstva pro místní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz