Zastavoval by například v Pardubicích, Olomouci nebo Přerově, kde Prachař bydlí. Ministerstvo by si ho, stejně jako většinu dálkových vlaků u nás, objednalo a doplácelo jeho ztrátu.
Dosud ministerstvo platí drahám v průměru 128 korun za ujetý kilometr, v případě spoje do Starého Města tak mohou dráhy zaplatit ročně 30 milionů korun. Ministerstvo zatím čeká, kolik za vlak budou Dráhy chtít.
„České dráhy jsou samozřejmě připraveny všechny dodatečně objednané vlaky zajistit. Aktuálně chystáme kalkulaci na tyto spoje a zítra ji předložíme panu ministrovi,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík.
Na Prachařův noční spoj dopravce počítá jen se třemi až čtyřmi vagony. „Návrh řazení zatím počítá se dvěma vozy 2. třídy, jedním vozem umožňujícím úschovu během přepravy a případně s jedním vozem 1. třídy," doplnil mluvčí.
Podle Prachaře přišla s návrhem na nový spoj speciální komise, která poprvé řešila návrh jízdního řádu. Nechce ale uvést, kdo v ní je. Podle informací MF DNES jde o zástupce Zlínského kraje. „Je pro nás důležité zachovat noční spojení,“ řekl Prachař. „Musím poděkovat zástupcům veřejnosti, pracovali pilně a bez nároků na náhrady,“ dodal.
Mezi lidmi z oboru budí ale návrh velké rozpaky. Podle nich bude totiž vlak jezdit prázdný a je zbytečný. To ale Prachař odmítá. „Máme analýzy, že vlak bude jezdit dostatečně vytížený,“ řekl. Podle něj dnešní Excelsior využívá zhruba 160 – 200 lidí denně. Excelsior ale jezdí až na Slovensko a je tak z velké části vytížen cestujícím za hranice, nikoliv jen na Moravu. V Přerově navíc bude chybět návaznost na Ostravsko.
Poslední vlak jen hodinu předtímPodle návrhu jízdního řádu na příští rok má poslední vlak z Prahy do Moravskoslezského kraje vyjíždět v 23:08, v Prachařově rodném Přerově však zastavovat nebude. |
Nový noční spoj, který dosud nemá ještě název, bude vyjíždět z Prahy v 0.05, opačným směrem ze Starého Města u Uherského Hradiště v půl druhé ráno, v Praze bude v pět. Pravidelní cestující mezi Prahou a Moravou si nedokážou představit, že by takový spoj využili. „Jezdit v takové časy může jen šílenec,“ říká Vendula Švendová, která pravidelně cestuje mezi Olomoucí a Prahou.
"Ministr dopravy by měl místo takového nesmyslu raději objednal aspoň jeden jediný vlak ze Znojma do Prahy, ráno tam, odpoledně zpět. Znojemsko má lepší spojení do Vídně než do Brna či Prahy," říká majitel RegioJetu a kritik Prachaře Radim Jančura. "Moudrý a spravedlivý ministr by měl zlepšovat dopravní obslužnost celé země a ne jen své rodné vísky," dodal.
Prachař si ale stojí za tím, že noční spoj je dobrý nápad, sám ho využívat nebude. "Jezdím po D1, abych mohl kontrolovat stav modernizace. A ne v takovou dobu," řekl Prachař.
Na Prachařovy plány zareagoval i Leo Express, který na stejné trase jezdí bez dotací. „Docela rádi bychom viděli tržní analýzu, na jejímž základě ministerstvo došlo k závěru, že noční spoj do Starého Města u Uherského Hradiště je v těchto hodinách potřeba,“ uvedla mluvčí dopravce Petra Valentová.
Podle ní mělo ministerstvo každopádně vypsat výběrové řízení. „My na této trase jezdíme bez dotací a nevidíme důvod, proč by měl stát automaticky preferovat jednoho dopravce, apriori toho, který má prokazatelně vyšší náklady,“ doplnila.