Češi preferují lokální výrobky jen v průzkumech, ve skutečnosti jdou po ceně

  19:44aktualizováno  19:44
Čerstvost a lokální výrobky z České republiky patří k nejvýraznějším trendům posledních let a všechny obchodní řetězce na ně cílí a lákají. Podle tvrdých dat společnosti Nielsen ovšem za posledních šest let podíl českých značek v nákupním košíku vůbec nerostl. Nielsen porovnal podíl místních a globálních značek loni a za rok 2012, kdy přibližně začal tento trend sílit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petra MášováMF DNES

„Všude kolem sebe vidíme české vlajky a obchodní řetězce často používají národní aspekt. Jenže k překvapení většiny z nás zůstal poměr mezi lokálními a mezinárodními značkami takřka bez změny, dokonce se mírně zvýšil podíl mezinárodních značek o jeden procentní bod,“ uvedl na tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Břetislav Chovítek, komerční manažer společnosti Nielsen. Ta sbírá data o nákupech přímo z účtenek.

V roce 2012 tvořily lokální značky největších potravinových kategorií 61 procent tržeb, minulý rok to bylo 60 procent. Mezi největší potravinové kategorie patří ty nejprodávanější jako mléčné výrobky, nápoje, pivo, rumy, sladkosti. Nepočítá se do nich čerstvé jídlo.

„Hypotéza, že český zákazník více preferuje lokální produkty, jak naznačují průzkumy, se nepotvrdila,“ uvedl Chovítek.

Lokální značky posílily u mléčných výrobků

Velké rozdíly se však objevují mezi jednotlivými kategoriemi. Například u mléčných výrobků lokální značky výrazně posílily. Nejvíce je příklon k českým výrobkům vidět u jogurtů, kde se jejich podíl zvýšil za šest let z 45 na 68 procent. Některé zahraniční značky jako Yoplait také český trh opustily. Kromě jogurtů rostl ještě podíl českých značek u másla, margarínů, müsli tyčinek a těstovin.

Podíl prodejů lokálních/globálních značek

Podíl prodejů lokálních/globálních značek

Na opačné straně jsou skupiny výrobků jako rum, káva či čokoláda, kde podíl českých značek klesá. „To do velké míry ovlivňuje fakt, že roste obliba a poptávka po prémiových výrobcích jako skutečně karibský rum či belgická čokoláda,“ míní Chovítek. 

Vysvětluje přitom, že rozlišení na lokální a světové značky dělali podle vnímání zákazníků. Takže například značky Hamé jako Májka či Otma by patřily mezi lokální, i když Hamé patří norské Orkle, a jogurty Danone, i když zčásti z Benešova, mezi globální.

Laciné potraviny. Lidé kvůli ceně přimhouří oči nad datem spotřeby

Podle prezidentky SOCR Marty Novákové se na poklesu prodejů lokálních značek mohla podílet i běžící debata o dvojí kvalitě. „Firmy začaly dovážet zaručeně německé, francouzské, švýcarské výrobky, protože ty jsou přece kvalitnější,“ uvedla ironicky. 

Druhým důvodem podle ní může být, že průzkumy jsou vždy odlišné od faktů. „Lidé říkají, že chtějí české výrobky a pak nakupují v promocích a je jim jedno co,“ připomíná s tím, že podobně je to třeba i s citlivostí na cenu.

  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky
Premium

Svěřenské fondy lze využít i ve sporu o dědictví, říká advokát Svejkovský

Počet svěřenských fondů stoupá. Do konce roku by jich v Česku měly být až tři tisíce. „Většinou přicházejí lidé, kteří...

Schillerová by ráda moderní zákony, chce zrušit podvojné účetnictví

Fyzické osoby, které jsou v obchodním rejstříku vedeny jako podnikatelé, již zřejmě nebudou muset vést podvojné...

Více masa i vajec. Nákupní košíky jsou po 30 letech od sametu plnější

Ve srovnání s rokem 1989 si dnes Češi za průměrnou mzdu koupí několikanásobný objem základních potravin. Výrazně více...

Počet svěřenských fondů raketově vzrostl, meziročně na dvojnásobek

Za dobu své krátké existence získaly svěřenské fondy nádech tajemných institucí určených jen pro vyvolené. Do určité...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz