Lidé se zadlužují bez rozmyslu

  • 133
Státní úředníci, inspektoři a organizace hájící zájmy spotřebitelů vyhlásili kampaň proti stále vtíravější nabídce nákupů na dluh. Lidé si půjčují peníze na bydlení a na nákupy ve stále větší míře a přibývá případů, kdy se ocitnou ve slepé uličce.

Své jednání si předem nerozmyslí, nezjistí si všechny náklady a později svých dluhů litují.

"Prakticky každý den s těmito problémy někdo přichází," říká Klára Šimandlová z občanské poradny v Plzni.

Pozor na reklamu
Česká obchodní inspekce nyní nabídky šetří a už objevila několik případů, kdy reklama na půjčky byla příliš svůdná a za hranou toho, co povoluje zákon o spotřebitelském úvěru.

"Na základě některých příkladů musíme konstatovat, že nějaká porušení budou a že ne všechny reklamy vyhovují," uvedla Eva Mášová z obchodní inspekce.

Nejčastějším prohřeškem podle ní je, že v reklamě není řečena celá pravda o tom, kolik bude úvěr klienta stát. Není-li kampaň obecná a uvádí-li se úroková sazba, pak v reklamě musejí být informace o údaji RPSN, což je úrok včetně nejrůznějších poplatků.

V tomto podání mohou náklady na dluh vyskočit třeba na dvojnásobek. "Ani po třech letech tento ukazatel ještě naprosto nezdomácněl," uvedla Mášová.

Loni při stejné kontrole neprošlo třicet ze 173 reklam. Letos se kvůli reklamě dostala do potíží s Radou pro reklamu například Česká spořitelna a Živnostenská banka, když u hypoték slibovaly jednu úrokovou sazbu všem a opomněly zdůraznit, že někteří lidé na hypotéku vůbec nedosáhnou.  eBanka zase propagovala bezplatné vedení účtu, i když bezplatné bylo jen pro někoho.

Některá pochybení inspektoři objevili, když kontrolovali samotné smlouvy o úvěrech, a to v každém z pěti případů. Ty musí podle zákona obsahovat přesné informace o výši úvěru, výši splátek, náklady, lhůtu splatnosti a další podrobnosti, aby se dlužník mohl zorientovat.

"Nedělejme si iluze, že se tato norma vždy dodržuje," uvádí ředitel odboru ochrany spotřebitele na ministerstvu průmyslu a obchodu Josef Tržický. U bank je přitom podle Mášové "hluché místo v ochraně spotřebitelů", protože inspekce smí kvůli bankovnímu tajemství kontrolovat jen smlouvy, které přinesou sami klienti, jinak od bank nemůže žádné smlouvy vyžadovat.

Inspekce a ministerští úředníci varovali před záludnostmi půjček na půdě poslanecké sněmovny, kde téma začíná zajímat i poslance. Vzhledem k přibývajícímu počtu zdravých i špatných dluhů se tím nabízí nové politické téma, podobně jako v Británii, kde se kvůli vysokým úrokům z půjček museli v parlamentu zpovídat i šéfové velkých britských bank.

Šéf Komerční banky Alexis Juan již před časem uvedl, že kvůli tlaku spotřebitelů a růstu dluhů se bude téma probírat stále častěji a politici budou například nuceni přijmout nové zákony na ochranu předlužených lidí.

"Zadlužení domácností v Británii překročilo bilion liber," uvedl ve sněmovně zástupce britské asociace firem poskytujících spotřebitelské půjčky David Rees. U pěti procent půjček mají Britové podle něho potíže se splácením. To je srovnatelné s údaji za Českou republiku, kde jsou ale lidé zadluženi mnohem méně. Britové nyní podle Reese utrácejí za úroky kolem sedmi procent svých příjmů.

Čtěte smlouvy
Šéf sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal v parlamentu uvedl, že spouští kvůli dluhům v televizi kampaň, aby lidé smlouvy lépe pročítali. Kampaň finančně podporuje Provident Financial s cílem omezit stížnosti nespokojených klientů.