Obchodníci měli loni těžký rok, Jejich prodeje oslabily. Potravin se ale prodalo téměř o procento více.

Obchodníci měli loni těžký rok, Jejich prodeje oslabily. Potravin se ale prodalo téměř o procento více. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Krize donutila lidi šetřit, tržby obchodníků klesly o 4,3 procenta

  • 12
Nejistá doba oslabila ochotu lidí utrácet. Projevilo se to na maloobchodních tržbách, které loni klesly o 4,3 procenta. Hlavní vliv na to měly nižší prodeje o opravy aut, uvedl Český statistický úřad. V prosinci pak tržby oslabily meziročně o 1,9 procenta, což byl lepší výsledek, než očekávali analytici. Lepší časy to však podle nich zatím nevěstí.

Čísla za celý rok ovlivnil hlavně motoristický segment, kde se tržby propadly o více než 11 procent. V krizi také lidé odkládali nákup nepotravinářského zboží, jeho prodeje klesly o téměř tři procenta. Naopak prodej potravin vzrostl téměř o procento, uvedli statistici.

Prosincové číslo bylo z pohledu ekonomů relativně dobré. Ačkoliv tržby obchodníků klesly téměř o dvě procenta, byl tento vývoj vlastně třetím nejlepším výsledkem v 15měsíčním klesajícím trendu maloobchodu a bylo nižší než odhad propadu ve výši tří procent. I tento lepší vývoj však podle nich velkou slávou není.

"Přestože jsou dnešní čísla na první pohled příznivá, jsou do značné míry ovlivněna předvánočními nákupy. Listopadové tržby totiž naopak zaznamenaly hlubší než předpokládaný pokles, z tohoto pohledu tak prosincové údaje vyznívají příznivěji," říká analytik Komerční banky Miroslav Frayer.

Lidé nakupují v levnějších hypermarketech a na internetu

Ačkoliv lidé přestali o Vánocích tolik hlídat výdaje za nepotravinářském zboží a jeho prodeje tak dále neklesaly, ušetřit se na něm přesto snažili. Podle Jiřího Šimka ze skupiny Citfin totiž své nákupy přesunuli ze specializovaných prodejen do levnějších hypermarketů nebo na internet.

"V součtu byly Vánoce 2009 pro české eshopy z hlediska obratu bohatší než minulý rok. Snaha ušetřit přilákala na internet nové lidi, kteří s internetovým nakupováním do té doby neměli žádnou zkušenost," říká Tomáš Hodboď ze srovnávače cen Heureka.cz s tím, že podle prvních odhadů lidé ve vánoční sezóně utratili na internetových nákupech 8,2 miliard korun.

Pokles tržeb ale letos podle odborníků ještě nekončí."Další nárůst nezaměstnaných o desítky tisíc lidí a minimální růst mezd přiškrtí výdaje českých domácností. Maloobchod v letošním roce poklesne o zhruba jedno procento," odhaduje analytička Raiffeisenbank Helena Horská.