Pod vlivem množství informací o pandemii nemoci COVID-19 a zprávám z nejvíce postižených regionů začali i Češi plnit své spíže. Až šedesát procent českých spotřebitelů tvrdí, že jsou už předzásobení nebo si v nejbližší době zásoby chystají vytvořit. Tento zvýšený zájem o zabezpečení se potvrzují i data maloobchodního auditu společnosti Nielsen, z nichž vyplývá, že Češi začali více než standardně nakupovat v posledním únorovém týdnu.
Koronavirus v Česku |
Tržby rychloobrátkového zboží vzrostly koncem února o téměř dvacet procent oproti stejnému týdnu roku 2019. O týden později, v prvním březnovém týdnu, došlo k mírnému uklidnění situace.
„K velkému zvratu došlo v jedenáctém týdnu roku (9. až 15. března, pozn. red.), kdy tržby za potraviny a drogerii extrémně vyskočily nahoru, a to o téměř čtyřicet procent oproti předchozímu roku. Tento týden byl výjimečný svým dramatickým skokem a rekordními obraty. Byl to druhý nejúspěšnější týden v roce hned po předvánočním, třetím prosincovém týdnu,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra.
V hypermarketech a supermarketech se oproti loňsku tržby zvýšily zhruba o 38 procent. Vůbec nejvíce si tržby vylepšily drogerie, které zaznamenaly nárůst až o 43 procent. Za růstem však nejsou častější návštěvy obchodů, ale výrazné zvýšení velikosti nákupního koše.
Nejrychleji se z regálů obchodů vytrácely dezinfekční prostředky na ruce, jejichž tržby narostly o více než 700 procent, čističe do domácnosti či trvanlivé potraviny. Výrazně také vzrostla poptávka po domácím pečení, což dokládají zvýšené tržby kypřícího prášku a směsích na chleba.
„Kamenné prodejny jsou stále první volbou mnoha českých spotřebitelů při nákupu potravin či drogerie. COVID-19 však přinesl i do maloobchodu nové výzvy, jak využít technologie. Izolovanost od okolí, omezení, strach z nemoci, práce z domova - to vše zvyšuje ochotu nakupovat potraviny či drogistické zboží online,“ vysvětluje Týra.
Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvEshopy tomtu trendu vycházejí vstříc. Už před třemi týdny do své nabídky zařadil trvanlivé potraviny e-shop Mall.cz, před pár dny se k němu přidala i Alza.cz.
„Vnímáme, že je pro zákazníky faktor bezpečnosti čím dál důležitější. Provoz na našem webu je oproti loňskému roku dvojnásobný a zákazníci u nás už zdaleka nepořizují jen elektroniku a spotřebiče, ale vracejí se častěji a potřeb u nás řeší čím dál více, včetně každodenních věcí. A k tomu patří i trvanlivé potraviny,“ říká šéf Mall Group Oldřich Bajer.
Přesun zákazníků potvrzují i statistiky společnosti Global Payments, která poskytuje platební terminály třetině českých firem a třem pětinám eshopů. V období před uzavřením prodejen byl obrat přes její platební bránu okolo 38 milionů korun denně, nyní každý den takto zákazníci utratí kartou přes 47 milionů korun, což je nárůst o 24 procent.- čtěte Pryč od hotovosti. Osm z deseti Čechů nyní platí častěji kartou
Větší nárůst brzdí nedostatek zboží
Z dostupných online dat společnosti Nielsen již nyní vyplývá, že celkové tržby za potraviny a drogerii od začátku tohoto roku, ve srovnání s počátkem roku 2019, vzrostly o třetinu. Avšak po vypuknutí epidemie koronaviru vzrostl obrat až o osmdesát procent. I online prodeje však naráží na limity, další růst brzdí nedostatek některých druhů zboží či prodloužené lhůty dodávek.
V Polsku prudce rostou ceny potravin, vláda zvažuje jejich zastropování |
„Nová situace po vypuknutí pandemie extrémně poznamenala naše životy i chování spotřebitelů, kteří v posledních týdnech míří do prodejen s potravinami a do drogerií kvůli zásobám. Zájem o nákup prémiových či luxusních produktů se dočasně dostává do pozadí,“ objasnil Týra.
Lidé nyní podle Týry tolik nehledí na značku a pokud nenajdou svou oblíbenou, koupí jinou. Také nyní nakupují v nejbližším okolí.