Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

  7:00
Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje s nedostatkem zaměstnanců na prodejnách, což Kauflandu odrazuje zákazníky. Lidé si v mnoha obchodech stěžují na chybějící zboží, zejména to akční, uličky zastavěné paletami a dlouhé, až padesátiminutové fronty u pokladen.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Kaufland udělal od počátku roku několik změn, na které teď doplácí. Některá opatření už odvolal, na jiných trvá.

Německý obchodní řetězec dodavatelům od ledna zakázal, aby zboží do regálů doplňovali prostřednictvím vlastních lidí. Rozhodnutí odůvodnil tím, že nechce na prodejní ploše „cizí element“, protože pak nemá vše pod kontrolou a vzniká nepořádek.

Druhé rozhodnutí má stejného jmenovatele. Vedení obchodu rozhodlo, že už nechce brigádníky, ale jen vlastní zaměstnance. Opět proto, že brigádníci podle mínění obchodu často netuší, jak věci fungují, kam co patří a podobně.

Kolik brigádníků Kaufland má, známo není, jisté však je, že bez nich a doplňovačů placených dodavateli začaly mít minimálně některé prodejny problémy.

Kaufland se podle finančního šéfa Jana Stupky snažil brigádníky přesvědčit, aby přešli na zaměstnanecký poměr. A jak přiznává, všichni na to nepřistoupili. Kolik jich to vzalo, odpovědět nechce.

11. dubna 2018

Z extrému do extrému

Podle lidí z oboru Kaufland požadoval, aby brigádníci přistoupili alespoň na poloviční úvazek, tedy osmdesát hodin měsíčně.

Brigádníci se však často rekrutují z řad studentů, kteří mají povinnosti ve škole, takže větší úvazek a pravidelný režim jim nevyhovuje. Hlavně v Praze jde také o důchodce, kteří pracují přes zimu a na jaro vyjedou na chalupu a s prací končí.

Tím, že Kaufland už nechtěl brigádníky a nových zaměstnanců nenabral tolik, kolik by bylo potřeba, prodejny začaly cítit problém. Už před Velikonocemi proto řetězec ustoupil a brigádníky začal opět přijímat. „Jde to z extrému do extrému, nejdříve nechtěli nikoho, teď berou všechno,“ uvedl tehdy dobře informovaný zdroj z oboru. Kaufland navíc začal brát i brigádníky od agentur, zatímco do letoška si je vždy hledal sám.

Podle Stupky ale i teď přijímají brigádníky jen na práce, kde nemohou „nabourat“ jejich systém, jako je třeba práce ve skladu. Podle lidí z oboru jde profese v obchodě rozdělit třeba na práci na pokladně, kterou navíc kvůli hmotné odpovědnosti často nikdo nechce, či za obslužným pultem. Ale ten, kdo pracuje na prodejní ploše, dělá vše, od skladu přes doplňování po přebírání zeleniny.

Mezitím se obchody také snaží nabrat další vlastní zaměstnance. Jak na Facebooku rozhořčeným zákazníkům odpovídá za řetězec Anna, nyní jich hledají dvě stě osmdesát.

Jaký nástupní plat Kaufland nabízí, podle Stupky neřeknou. Dozví se to až ten, kdo projeví bližší zájem. V časech, kdy Lidl láká do mimopražské prodejny na třicetihodinový úvazek za jednadvacet tisíc korun, je problém lidi sehnat.

Pokud jde o doplňovače dodavatelů, tady si Kaufland trvá na svém a do prodejny je pustit nechce. MF DNES však od dodavatelů zjistila, že i toto opatření se mírně drolí a externí síly některých dodavatelů se na prodejně mohou neoficiálně objevit.

Podobně tomu bylo i u Teska, které stejný krok jako Kaufland udělalo před deseti lety a pak z něj pomalu vycouvalo.

Šetření Kauflandu má pragmatický základ. Jeho zisky jsou sice stále pěkné, ale už nerostou jako dříve. Za poslední známý rok končící loňským únorem poklesl Kauflandu zisk o pět procent na necelé dvě miliardy – a slabší byl i vývoj tržeb.

I Kaufland chce být čerstvý

Celé výše popsané cvičení se odehrává v době, kdy Kaufland změnil komunikační strategii a na místo „Z lásky k Česku“ se posunul k reklamě „Čerstvý jako nikdy“. Jako svou tvář si vybral známého kuchaře a nekompromisního „stírače“ nekvalitní práce restaurací Zdeňka Pohlreicha.

Ten připravil s moderátorkou Lucií Křížkovou, která má působit hlavně na matky s dětmi, na sto padesát reklamních spotů, které postupně půjdou do éteru. Ty, které se už na obrazovce objevily, se zaměřovaly na to, že Kaufland nabízí velkou šíři sortimentu a sežene se tam všechno.

Podle lidí z byznysu se Kaufland snaží vydat na cestu podobnou Lidlu, který byl zpočátku také jenom levný, ale postupně se mu podařilo pootočit vnímání lidí k tomu, že je i kvalitní.

Kaufland má novou řadu výrobků pod vlastní značkou Exquisite, podobně jako mají ostatní řetězce Tesco Finest, Albert Excellent, Globus Gold.

Otázka je, nakolik se mu kampaní podaří vnímání zákazníků ovlivnit. Většina si totiž Kaufland spojuje s akčním zbožím, což na lákání nových zákazníků nestačí.

Podle marketingových odborníků jde o běh na dlouho trať a je to spíše otázka let než měsíců. Obchodník však musí dodržovat soulad mezi tím, co slibuje, a tím, co je reálně v prodejnách.

  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Plynu v Evropě vládne Equinor. Jednu závislost jsme vyměnili za jinou, sílí hlasy

13. května 2024

Klíčovým dodavatelem plynu pro evropské odběratele se stala norská společnost Equinor, v pozici...

Nizozemští pronajímatelé zvyšovali nájmy neoprávněně, miliardy nejspíš vrátí

13. května 2024

Pronajímatelé nemovitostí v Nizozemsku možná budou muset vrátit nájemníkům celkem až 6,4 miliardy...

Cena kakaa konečně klesá. Klíčoví pěstitelé i obchodníci očekávají deště

13. května 2024  16:04

Futures kontrakty na kakao zaznamenaly největší pokles cen za poslední týden. Při pondělním...

Doosan investuje v Česku další tři miliardy, chce vyrobit turbínu pro Dukovany

13. května 2024  14:41

Jihokorejská společnost Doosan Enerbility přesouvá do Plzně klíčová know-how v oblasti výroby...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...