Rostoucí ekonomika jako problém: dopravní firmy musí odmítat zakázky

  17:30aktualizováno  17:30
Je to paradox. Ekonomové udělali tlustou čáru za krizí, zakázky se firmám jen hrnou, ale dopravcům to dělá větší vrásky na čele. Dlouhodobě nemají koho posadit za volant a s rostoucí ekonomikou se problémy jen zhoršují. Firmy dokonce musí odmítat zakázky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Dopravní firmy se po krizových letech přestaly bát a investují do nových nákladních aut. Česká ekonomika totiž oživuje a zakázek přibývá. Třeba vnitrostátnímu dopravci Bohemia Cargo za měsíc vzroste počet objednávek o 500 až 700 ve srovnání s loňskem. Jenomže řidičů je stále málo. Část z nich odchází do penze, část uloví německé či rakouské firmy na vyšší mzdy.

„Mnohdy se stane, že nové auto stojí na dvoře a čeká se, až firma řidiče sežene,“ povzdechl si jednatel Bohemia Cargo Jan Kučera. Situace se podle něj zhoršuje. Firma v tom není zdaleka sama, problémy má řada dopravců. V důsledku se to projevuje nepříjemným odmítáním zakázek a omezováním rozvoje firem.

„Musíme odmítat zakázky. Měli jsme dokonce v plánu, že pořídíme větší počet vozidel, ale objednávku jsme zrušili. Máme 274 kamionů. Kdybychom jich měli tři sta, snadno pro ně seženeme práci, ale lidi neseženeme,“ popsal ředitel divize nákladní dopravy ČSAD Jihotrans Miroslav Dvořák. Objednávky rostou nejvíc v autoprůmyslu, v tuzemsku má odvětví letos opět vykročeno k rekordům. Daří se však i dalším oborům.

Rostoucí problémy potvrzuje i největší tuzemský dopravce C.S.CARGO, který láká kampaní do svých řad ženy na pozice řidiček. Není jedinou firmou, která zacílila na ženy, podle některých názorů jsou za volantem klidnější a zodpovědnější. „Vážných kandidátů máme přes osmdesát, většina jich je žen,“ uvádí marketingový ředitel C.S.CARGO Aziz Jahić. Firma připouští, že je náročné všem zákazníkům vyhovět, momentálně jí chybí pět procent řidičů.

Chtějí víc peněz a jsou drzejší

Zejména z dopravních firem na jihu, severu a západě Čech nadále odcházejí řidiči za lepšími výdělky do Německa a Rakouska. Zatímco v Česku si řidič mezistátní kamionové dopravy vydělá 35 až 45 tisíc korun měsíčně (z toho velkou část tvoří diety), v Německu je to až 2 200 až 2 400 eur, tedy 59 tisíc až 65 tisíc korun. Německé firmy navíc nabízejí štědré benefity, mimo jiné až 200 eur na každé dítě.

„V České republice málokterý řidič dosáhne bez diet na dvacet tisíc, průměr bych odhadoval spíš kolem sedmnácti tisíc hrubého,“ popsal Dvořák z ČSAD Jihotrans. Jihočeský dopravce platí zaměstnancům diety 45 eur na den. „Loni jsme je zvyšovali, ale je to složité. Musíme se držet na tržní úrovni.“

Podle Tomáše Bicery z Institutu silniční dopravy (dceřiná firmy ČESMAD) se letos mzdy konečně po letech začínají zvyšovat. „Zhruba dvacet procent firem letos přidalo na mzdách, a sice víc než pět procent,“ shrnul výsledky průzkumu mezi stovkami řidičů. V předchozích letech se přitom téměř vůbec nepřidávalo.

Také sami řidiči si začínají uvědomovat, že stoupají na ceně. Podle Jana Kučery z Bohemia Cargo rostou jejich požadavky a občas si postaví hlavu. „Řidiči vědomi si situace tlačí dopravní firmy do špatně řešitelných situací. Řeknou třeba: Tak do Portugalska tedy já určitě nepojedu, to dám raději výpověď. Nebo jiný příklad - Já ale jezdím pouze v tuzemsku a ve dne,“ popsal Kučera.

Bohemia Cargo vlastní řidiče nemá, najímá si je jinde. Teprve letos po osmnácti letech si firma pořídila první dva kamiony a chce si vychovat své profesionály. A fakt, že na trhu nejsou, chce vyřešit po svém: možná si najme cizince.

Nedostatek řidičů je globálním problémem. Každoročně jich v Česku podle Bicery ubývá zhruba pět tisíc, v Německu jich chybí celkem asi 90 tisíc. Problémy mají ale i ve Velké Británii, USA a dalších zemích.

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

mBank je na prodej, klientů by se to ale dotknout nemělo, říká její šéf

Před 12 lety vstoupila mBank – jako první „nízkonákladová“ banka – do Česka. Postupně přibyli další hráči a dnes...

Premium

Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Další případ obírání cizinců. Pokutu 60 tisíc dostalo pražské muzeum

Pražské muzeum iluzí dostalo pokutu 60 tisíc korun za diskriminaci cizinců a další nekalé jednání. Letos v lednu podnik...

Vitásková nedostane odškodné ve výši 170 tisíc, soud její žalobu zamítl

Obvodní soud pro Prahu 2 zamítl žalobu bývalé šéfky Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Aleny Vitáskové, která od...

Ceny mobilních tarifů: mírný pokrok, k ideálu stále daleko

Telekomunikační trh v Česku se za poslední měsíce posunul. Většinou k lepšímu. Nejnižší tarify jsou však stále příliš...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz