Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Rostoucí ekonomika jako problém: dopravní firmy musí odmítat zakázky

  • 158
Je to paradox. Ekonomové udělali tlustou čáru za krizí, zakázky se firmám jen hrnou, ale dopravcům to dělá větší vrásky na čele. Dlouhodobě nemají koho posadit za volant a s rostoucí ekonomikou se problémy jen zhoršují. Firmy dokonce musí odmítat zakázky.

Dopravní firmy se po krizových letech přestaly bát a investují do nových nákladních aut. Česká ekonomika totiž oživuje a zakázek přibývá. Třeba vnitrostátnímu dopravci Bohemia Cargo za měsíc vzroste počet objednávek o 500 až 700 ve srovnání s loňskem. Jenomže řidičů je stále málo. Část z nich odchází do penze, část uloví německé či rakouské firmy na vyšší mzdy.

„Mnohdy se stane, že nové auto stojí na dvoře a čeká se, až firma řidiče sežene,“ povzdechl si jednatel Bohemia Cargo Jan Kučera. Situace se podle něj zhoršuje. Firma v tom není zdaleka sama, problémy má řada dopravců. V důsledku se to projevuje nepříjemným odmítáním zakázek a omezováním rozvoje firem.

„Musíme odmítat zakázky. Měli jsme dokonce v plánu, že pořídíme větší počet vozidel, ale objednávku jsme zrušili. Máme 274 kamionů. Kdybychom jich měli tři sta, snadno pro ně seženeme práci, ale lidi neseženeme,“ popsal ředitel divize nákladní dopravy ČSAD Jihotrans Miroslav Dvořák. Objednávky rostou nejvíc v autoprůmyslu, v tuzemsku má odvětví letos opět vykročeno k rekordům. Daří se však i dalším oborům.

Rostoucí problémy potvrzuje i největší tuzemský dopravce C.S.CARGO, který láká kampaní do svých řad ženy na pozice řidiček. Není jedinou firmou, která zacílila na ženy, podle některých názorů jsou za volantem klidnější a zodpovědnější. „Vážných kandidátů máme přes osmdesát, většina jich je žen,“ uvádí marketingový ředitel C.S.CARGO Aziz Jahić. Firma připouští, že je náročné všem zákazníkům vyhovět, momentálně jí chybí pět procent řidičů.

Chtějí víc peněz a jsou drzejší

Zejména z dopravních firem na jihu, severu a západě Čech nadále odcházejí řidiči za lepšími výdělky do Německa a Rakouska. Zatímco v Česku si řidič mezistátní kamionové dopravy vydělá 35 až 45 tisíc korun měsíčně (z toho velkou část tvoří diety), v Německu je to až 2 200 až 2 400 eur, tedy 59 tisíc až 65 tisíc korun. Německé firmy navíc nabízejí štědré benefity, mimo jiné až 200 eur na každé dítě.

„V České republice málokterý řidič dosáhne bez diet na dvacet tisíc, průměr bych odhadoval spíš kolem sedmnácti tisíc hrubého,“ popsal Dvořák z ČSAD Jihotrans. Jihočeský dopravce platí zaměstnancům diety 45 eur na den. „Loni jsme je zvyšovali, ale je to složité. Musíme se držet na tržní úrovni.“

Podle Tomáše Bicery z Institutu silniční dopravy (dceřiná firmy ČESMAD) se letos mzdy konečně po letech začínají zvyšovat. „Zhruba dvacet procent firem letos přidalo na mzdách, a sice víc než pět procent,“ shrnul výsledky průzkumu mezi stovkami řidičů. V předchozích letech se přitom téměř vůbec nepřidávalo.

Také sami řidiči si začínají uvědomovat, že stoupají na ceně. Podle Jana Kučery z Bohemia Cargo rostou jejich požadavky a občas si postaví hlavu. „Řidiči vědomi si situace tlačí dopravní firmy do špatně řešitelných situací. Řeknou třeba: Tak do Portugalska tedy já určitě nepojedu, to dám raději výpověď. Nebo jiný příklad - Já ale jezdím pouze v tuzemsku a ve dne,“ popsal Kučera.

Bohemia Cargo vlastní řidiče nemá, najímá si je jinde. Teprve letos po osmnácti letech si firma pořídila první dva kamiony a chce si vychovat své profesionály. A fakt, že na trhu nejsou, chce vyřešit po svém: možná si najme cizince.

Nedostatek řidičů je globálním problémem. Každoročně jich v Česku podle Bicery ubývá zhruba pět tisíc, v Německu jich chybí celkem asi 90 tisíc. Problémy mají ale i ve Velké Británii, USA a dalších zemích.