K telefonům přibývají trojúhelníky

  • 2
U jména Jany Novákové z Poděbrad je v novém telefonním seznamu malý černý trojúhelníček. "Prostě nechci, aby mi firmy volaly své nabídky," vysvětluje. Lidí, kteří si nepřejí být obtěžováni reklamními telefonáty, přibývá.

Do seznamu, který se každý rok aktualizuje, si proto nechávají k jménu přidělat znaménko.

Možné to je od loňského září. Třeba ve středočeských Zlatých stránkách má trojúhelníček 1,5 tisíce lidí. Z celkových tři sta tisíc je to zatím jen malé procento, ale bude narůstat.

„Zavádí se to postupně,“ říká Hana Hejsková z tiskového oddělení Českého Telecomu. Právě Telecom musí člověk požádat, když chce obrannou značku proti reklamě u jména v seznamu mít. Platit za ni nemusí nic. Na rozdíl třeba od toho, když chce svoje jméno ze seznamu vyškrtnout úplně.

Ani černé znaménko však člověka před telefonáty s nabídkou výhodné koupě nemusí plně uchránit. Stěžovat si dnes může pouze u asociací, které firmy zabývající se reklamními telefonáty sdružují.

Větší ochranu a tresty přinese až nový zákon reagující i na to, že hovorů s nabídkou výhodného úvěru či superostrých nožů v Česku každý rok přibývá. Poslední údaje jsou zatím za rok 2002, kdy firmy specializované na telefonní služby udělaly takových nabídek sedm milionů.

Zesílit by měl obranný štít proti nechtěným telefonátům příští rok s novým zákonem o elektronických komunikacích. Ten teď čeká na vládě. Podle něj budou moci nabízet zboží firmy jen po získání předchozího souhlasu majitele telefonního čísla.

„Nedokážu si představit, jakým způsobem bude možné vyžádat si souhlas předem,“ říká za Asociaci direct marketingu a zásilkového obchodu Tomáš Hájek. Proto se budou snažit o změkčení. Původně se totiž uvažovalo jen o tom, že předchozí souhlas není nutný a zcela postačí označení telefonního čísla třeba právě trojúhelníčkem.

I kdyby zákon prošel v tvrdé verzi, reklamní telefonáty zcela nezaniknou. Obchodníci totiž pracují i s databázemi lidí, kteří už někdy souhlas k zasílání nabídek dali.

Bič na spam
Mnohem větší boom než telefonní reklama zažívají e-mailové nabídky. Jejich rozsévače má zbrzdit nový zákon o informační společnosti. Ten nyní čeká na podpis prezidenta a mohl by začít platit již během dvou týdnů. Podle něho by každý, kdo nechtěný reklamní e-mail pošle, mohl zaplatit pokutu až deset milionů korun.

Obchodníci budou moci oslovit zákazníky e-mailem, jen pokud jim k tomu majitel schránky dá dopředu souhlas. Dohlížet na ně bude Úřad pro ochranu osobních údajů. Problém je, že drtivá většina spamu pochází ze zahraničí a na tu bude zákon krátký.

„Dnes jsme ve špičce v průběhu deseti minut přijali 13,5 tisíce korektních e-mailů a v té samé době 14,5 tisíce spamů. A to je vzhledem k prázdninám podprůměrný stav,“ uvedla Hana Bakičová ze Seznam.cz.