„Poptávka po jízdních kolech začala rapidně růst již loni a tento trend pokračuje i letos. Od začátku roku vzrostl prodej jízdních kol na Alze o desítky procent, prodeje dětských o více než padesát,“ uvedl Ondřej Hnát, obchodní ředitel Alza.cz.
Ještě větší růst zájmu zaznamenal e-shop v kategorii elektrických kol. Ta od začátku roku tvoří dvě třetiny z celkového počtu prodaných bicyklů pro dospělé. „Celosvětově je jízdních, zejména horských kol, nedostatek, to brzdí růst celé kategorie. Rychle rostoucí poptávku po těch elektrických se nám daří uspokojit díky odvážným objednávkám z loňska,“ dodává Hnát.
Na Alze patří mezi nejprodávanější horská elektrokola stroje v cenové relaci mezi 40 a 60 tisíci korun. S rostoucí popularitou cyklistiky roste také částka, kterou jsou zákazníci ochotni investovat i do klasických kol. Mezi nejprodávanější bicykly na Alze patří sice stále ty v cenové hladině do 20 tisíc korun, velmi dobře se však prodávají i výrazně dražší modely.
Jízdní kola trhají rekordy. Prodeje jsou o 420 procent vyšší než loni |
Roste i poptávka po kvalitních čistících prostředcích a produktech na údržbu kol. Prodeje přípravků péče o kola jsou nyní na Alze ve srovnání s loňským rokem téměř dvojnásobné. Největší zájem je při tom o kvalitní čisticí a mazací prostředky ve vyšších cenových kategoriích.
„Zatímco dříve zákazníkům stačilo umýt kolo jarem a namazat motorovým olejem, dnes neváhají utratit tisíce korun za kvalitní mycí prostředky, oleje s nanotechnologiemi nebo leštěnky na lak,“ říká Hnát.
Preference kvality je patrná také u dalších souvisejících kategorií. Nejvíce se to promítá u cyklistických helem a brýlí. Jejich prodeje se od začátku roku téměř zdvojnásobily a zákazníci dávají jednoznačně přednost modelům špičkových značek za vyšší ceny. Podobný růst prodejů zaznamenala i světla, hustilky, blatníky a další doplňky.
Poptávka je i po rychlém servisu
Právě i díky zvýšenému zájmu o cyklistiku zahájila Alza spolupráci s cykloservisem Kolofix, jelikož kromě poptávky po samotných kolech a doplňkovému zboží k nim se zvedl zájem i o jejich servis.
„Dvě třetiny z toho tvoří elektrická jízdní kola, která vyžadují specializovanější servis než ta klasická,“ vysvětluje Hnát. „Pro zajištění co nejrychlejšího, a přesto kvalitního servisu, který je pro bezproblémové cyklistické zážitky naprosto nezbytný, jsme zahájili spolupráci s českou sítí cykloservisů Kolofix,“ doplnil.
„Na kolech u nás jezdí stále více lidí a hlavně v sezóně bývají čekací doby na servis velmi dlouhé. Lidé však na kolech chtějí jezdit, ne čekat na jejich opravu. Díky našemu online rezervačnímu systému a tomu, že se soustředíme pouze na poskytování servisních služeb, jsme schopni zákazníky obsloužit téměř okamžitě, a to dokonce i mimo naše provozovny,“ popisuje Pavel Čábelický, zakladatel sítě servisů Kolofix.
Právě rezervace servisu online se díky covidu zvedají. Stejně jako mnoho dalších činností se i cyklistika díky pandemii čím dál více přesouvá do online prostředí. Aplikace Mapy Google zaznamenala od začátku pandemie covid v Evropě až čtyřnásobný nárůst plánování cyklotras a u cyklistů už dříve oblíbená aplikace Strava hlásí meziroční růsty také v řádech desítek procent.