Z policejních statistik vyplývá, že zatímco v roce 2019 došlo k celkem 5106 krádežím kol, loni to bylo 5258. Celková škoda se z necelých 109 milionů korun předloni vyšplhala na téměř 135 milionů v roce 2020. „Statistika kopíruje společenský trend, kdy lidé investují do dražších a lépe vybavených kol, jejichž cena se také postupně zvyšuje,“ uvedl Ondřej Moravčík z Policejního prezidia České republiky.
S covidem vyrostl prodej kol a příslušenství. Zájem je i o online cykloservis |
Letos zatím policie eviduje 1051 ukradených kol v hodnotě 27,5 milionu korun. Důvodem tohoto poklesu je i změna minimální hranice výše škody. „Nově totiž v drtivé většině musí být odcizena věc přesahující hodnotu 10 tisíc korun namísto původních 5 tisíc korun. Z přehledů tedy vypadnou všechna kola s hodnotou nižší než 10 tisíc korun, což se mohlo výrazně projevit i na statistikách kriminality,“ řekl Moravčík.
Průměrná cena odcizeného kola se však zvyšuje. V roce 2019 to bylo zhruba 21 tisíc korun, letos hodnota přesáhla 26 tisíc korun. Podepisuje se na tom i rostoucí obliba elektrokol.
Těch se v roce 2019 v Česku prodalo 80 tisíc, tvořila zhruba čtvrtinu z celkového počtu prodaných jízdných kol. Loni se jich podle tajemníka Asociace výrobců a dovozců jízdních kol a velomateriálu Martina Huleji prodalo přes 100 tisíc a podíl tak vzrostl na přibližně třetinu. Data společnosti Ekolo.cz uvádějí za loňský rok 120 tisíc prodaných elektrokol.
Trh elektrokol se má podle analytiků v následujících deseti letech zvětšit až patnáctkrát, chybí však dostatek bezpečného prostoru pro používání elektrických kol v dopravě. Největší zájem mají Češi o modely cestovních elektrokol v cenovém rozsahu od 35 do 55 tisíc korun.
TEST: Stejná trasa, kolo vs elektrokolo. Rozdíl až 50 kilometrů:
10. července 2019 |