Češi chtějí větší a dražší jízdní kola. Před nákupem si je rádi zkoušejí

  1:00aktualizováno  1:00
Češi kupují stále dražší a větší kola. Žádanější než dřív jsou speciály do terénu nebo na silnici. V Česku se za rok prodá kolem 350 tisíc bicyklů, z toho až 60 tisíc elektrokol. Kupují si je ale často ti, kdo by na klasické kolo nikdy nesedli.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jedno do terénu, druhé na silnici a pro manželku elektrokolo, aby stačila partnerovi. Češi si kupují stále dražší a větší jízdní kola. „Pokud ale hovoříme o klasických jízdních a sportovních kolech, vidíme, že už se prakticky nevyrábějí kola s rozměrem 26 palců. Upozaďují je kola s rozměrem 29 palců. Jsou totiž svižnější a jejich nižší obratnost proti menším modelům tolik nevadí,“ řekl MF DNES brand manažer tuzemského výrobce kol Pells Jan Butala.

Dalším trendem, který výrobci i prodejci kol v poslední době sledují, je odklon obliby od všestrannějších krosových kol směrem ke specializovanějším typům určeným spíše na silnici, anebo naopak k celoodpruženým modelům do náročného terénu.

Podle Martina Havleny ze společnosti Author je to vidět například na rostoucí oblibě kategorie gravel kol. Ta mají vidlici uzpůsobenou k obutí klasických silničních galusek, ale i silnějších pneumatik do mírného terénu. „Mohou tak jezdit po polních cestách nebo po rozbitých silnicích, kde už by to s čistě silničním kolem nešlo,“ dodal spolumajitel výrobce, který na českém trhu drží zhruba čtvrtinový podíl.

Internet hraje druhé housle

Ročně se v Česku podle Asociace výrobců a dovozců jízdních kol prodá zhruba 350 tisíc nových jízdních kol. U těch ojetých změní majitele přibližně stejný počet. Přesná čísla o počtu v Česku prodaných kol asociace neeviduje. Dají se ale relativně přesně spočítat z rozdílu mezi počtem dovezených odpružených vidlic a vyvezených hotových jízdních kol. 

„Odpružená vidlice je dnes na většině kol. V Česku se ale nevyrábí, takže výrobci je musí kupovat v cizině. Rozdílové číslo pak vypovídá o tom, kolik jízdních kol si tuzemští výrobci nechávají pro český trh,“ uvedl tajemník asociace Martin Huleja.

Jak se v Česku prodávají kola

Přestože dovoz jízdních kol do Česka v posledních letech roste, místní výrobci mají na českém trhu stále silné postavení. Dealerská síť tvořená samostatnými opravnami a prodejnami kol podle Havleny ročně prodá na 160 až 180 tisíc jízdních kol. Proti tomu velké sportovní řetězce zaměřující se hlavně na dovážená kola prodávají desítky tisíc kol. Podobně jsou na tom i internetoví prodejci. „Většina lidí si totiž chce jízdní kola nejprve osobně vyzkoušet,“ dodal Havlena.

Internetový prodejce Alza CZ prodá ročně řádově tisíce jízdních kol. „Ve srovnání s loňskem se přitom počet lidí, kteří si nechají poslat kolo v krabici, zvýšil o polovinu,“ doplnila mluvčí e-shopu Patricie Šedivá. Stejnou dynamiku podle ní má rovněž prodej cyklistických doplňků a náhradních dílů.

Sportovní, nebo elektrické

Kromě silné pozice tuzemských výrobců je český trh s jízdními koly specifický rovněž tím, že Češi si kola pořizují spíše pro sportovní a rekreační vyžití než jako dopravní prostředek. To se odráží i v modelech, které si kupují.

Opačně to je to v případě elektrokol, která si podle odhadů prodejců kupují z 65 procent lidé, kteří na běžném kole normálně nejezdí. V současnosti se tak na českém trhu ročně prodá mezi 50 až 60 tisíci kol na elektřinu. Ta jsou stále častěji vybavena středovým pohonem, kdy elektromotor namísto kol pomáhá cyklistovi roztáčet kliky šlapek. 

„Přední pohon už se téměř nepoužívá. Respektive používá se například v Nizozemsku, kde nejsou kopce a kde je kvalitní asfalt. Kolo na přední pohon totiž na štěrku nebo při ostřejší zatáčce může nebezpečně prokluzovat,“ uvedl Tomáš Stratil, ředitel českého obchodního zastoupení polského výrobce Kross.

Ten se v Česku soustřeďuje na prodej elektrokol střední a vyšší cenové třídy a klasických jízdních kol. Pro zákazníky, kteří za kolo nechtějí utratit alespoň 15 tisíc korun, tak v nabídce nic nemá.

Schopnost stále větší části českých klientů koupit si dražší kolo umožnila upustit od prodeje levnějších variant a zaměřit se čistě na dražší výrobky i zmiňované společnosti Pells. Její ceník začíná na 20 tisících korunách. Rostoucí kupní síla lidí je podle jejího manažera Jana Butyly vidět zejména na odbytu kol s karbonovým rámem. Ta stojí od padesáti tisíc výše a firma jich ročně prodá stovky.

TEST: Stejná trasa, kolo vs elektrokolo. Rozdíl je v desítkách kilometrů:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

VIDEO: Účtenky i krabičky na jídlo. Nejčastější chyby při třídění odpadu

Papírové kelímky, plata na vejce ani použité obaly od pizzy do modrého...

Ruličky od toaletního papíru, účtenky nebo obaly na vajíčka jsou přece z papíru, tak patří do modrého kontejneru. Věta,...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Komunistické megastavby. Stačil příkaz soudruha, na práva lidí se nehledělo

Z výstavby jaderné elektrárny Dukovany. Stanislav Mihal, Jan Dvořák a Dušan...

Budování dálnic, elektráren či ropovodů v dobách socialismu nekomplikovaly stížnosti sousedů ani dohadování o ceně za...

Chceme dobýt malá města, říká šéf KFC. Řetězec se rozrůstá do regionů

Šéf řetězce KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík

Češi si mohou v tuzemsku koupit kuřecí z fastfoodového řetězce KFC už 25 let. Španělská společnost AmRest, která na...

Další z rubriky

ČNB ukáže největší evropskou zlatou minci naživo i ve virtuální realitě

Druhá největší mince na světě

Česká národní banka se 21. září otevře veřejnosti. Kromě střežených míst ukáže i zlatou minci v hodnotě 100 milionů...

České domácnosti mají více peněz, jsou dvakrát bohatší než Poláci a Slováci

ilustrační snímek

Celkové bohatství domácností loni celosvětově nepatrně kleslo, a to ve vyspělých i v rozvojových zemích. Zmenšilo se o...

Šéf Ryanairu proti sobě poštval akcionáře. Na opcích může získat miliardy

Šéf irských aerolinek Ryanair Michael O'Leary

Investoři nízkonákladového Ryanairu jsou jak na trní. Důvodem je schválený plán na odměňování excentrického šéfa...

Luxusní byznys v Pařížské je spíše otázkou prestiže, úspěch přichází později

Pařížská ulice v Praze.

Úspěch na české ulici luxusu, Pařížské, slaví osvědčené nadnárodní módní značky jako Louis Vuitton, z českých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz