Pondělí 18. října 2021, svátek má Lukáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 18. října 2021 Lukáš

Češi chtějí větší a dražší jízdní kola. Před nákupem si je rádi zkoušejí

  1:00
Češi kupují stále dražší a větší kola. Žádanější než dřív jsou speciály do terénu nebo na silnici. V Česku se za rok prodá kolem 350 tisíc bicyklů, z toho až 60 tisíc elektrokol. Kupují si je ale často ti, kdo by na klasické kolo nikdy nesedli.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jedno do terénu, druhé na silnici a pro manželku elektrokolo, aby stačila partnerovi. Češi si kupují stále dražší a větší jízdní kola. „Pokud ale hovoříme o klasických jízdních a sportovních kolech, vidíme, že už se prakticky nevyrábějí kola s rozměrem 26 palců. Upozaďují je kola s rozměrem 29 palců. Jsou totiž svižnější a jejich nižší obratnost proti menším modelům tolik nevadí,“ řekl MF DNES brand manažer tuzemského výrobce kol Pells Jan Butala.

Dalším trendem, který výrobci i prodejci kol v poslední době sledují, je odklon obliby od všestrannějších krosových kol směrem ke specializovanějším typům určeným spíše na silnici, anebo naopak k celoodpruženým modelům do náročného terénu.

Podle Martina Havleny ze společnosti Author je to vidět například na rostoucí oblibě kategorie gravel kol. Ta mají vidlici uzpůsobenou k obutí klasických silničních galusek, ale i silnějších pneumatik do mírného terénu. „Mohou tak jezdit po polních cestách nebo po rozbitých silnicích, kde už by to s čistě silničním kolem nešlo,“ dodal spolumajitel výrobce, který na českém trhu drží zhruba čtvrtinový podíl.

Internet hraje druhé housle

Ročně se v Česku podle Asociace výrobců a dovozců jízdních kol prodá zhruba 350 tisíc nových jízdních kol. U těch ojetých změní majitele přibližně stejný počet. Přesná čísla o počtu v Česku prodaných kol asociace neeviduje. Dají se ale relativně přesně spočítat z rozdílu mezi počtem dovezených odpružených vidlic a vyvezených hotových jízdních kol. 

„Odpružená vidlice je dnes na většině kol. V Česku se ale nevyrábí, takže výrobci je musí kupovat v cizině. Rozdílové číslo pak vypovídá o tom, kolik jízdních kol si tuzemští výrobci nechávají pro český trh,“ uvedl tajemník asociace Martin Huleja.

Jak se v Česku prodávají kola

Přestože dovoz jízdních kol do Česka v posledních letech roste, místní výrobci mají na českém trhu stále silné postavení. Dealerská síť tvořená samostatnými opravnami a prodejnami kol podle Havleny ročně prodá na 160 až 180 tisíc jízdních kol. Proti tomu velké sportovní řetězce zaměřující se hlavně na dovážená kola prodávají desítky tisíc kol. Podobně jsou na tom i internetoví prodejci. „Většina lidí si totiž chce jízdní kola nejprve osobně vyzkoušet,“ dodal Havlena.

Internetový prodejce Alza CZ prodá ročně řádově tisíce jízdních kol. „Ve srovnání s loňskem se přitom počet lidí, kteří si nechají poslat kolo v krabici, zvýšil o polovinu,“ doplnila mluvčí e-shopu Patricie Šedivá. Stejnou dynamiku podle ní má rovněž prodej cyklistických doplňků a náhradních dílů.

Sportovní, nebo elektrické

Kromě silné pozice tuzemských výrobců je český trh s jízdními koly specifický rovněž tím, že Češi si kola pořizují spíše pro sportovní a rekreační vyžití než jako dopravní prostředek. To se odráží i v modelech, které si kupují.

Opačně to je to v případě elektrokol, která si podle odhadů prodejců kupují z 65 procent lidé, kteří na běžném kole normálně nejezdí. V současnosti se tak na českém trhu ročně prodá mezi 50 až 60 tisíci kol na elektřinu. Ta jsou stále častěji vybavena středovým pohonem, kdy elektromotor namísto kol pomáhá cyklistovi roztáčet kliky šlapek. 

„Přední pohon už se téměř nepoužívá. Respektive používá se například v Nizozemsku, kde nejsou kopce a kde je kvalitní asfalt. Kolo na přední pohon totiž na štěrku nebo při ostřejší zatáčce může nebezpečně prokluzovat,“ uvedl Tomáš Stratil, ředitel českého obchodního zastoupení polského výrobce Kross.

Ten se v Česku soustřeďuje na prodej elektrokol střední a vyšší cenové třídy a klasických jízdních kol. Pro zákazníky, kteří za kolo nechtějí utratit alespoň 15 tisíc korun, tak v nabídce nic nemá.

Schopnost stále větší části českých klientů koupit si dražší kolo umožnila upustit od prodeje levnějších variant a zaměřit se čistě na dražší výrobky i zmiňované společnosti Pells. Její ceník začíná na 20 tisících korunách. Rostoucí kupní síla lidí je podle jejího manažera Jana Butyly vidět zejména na odbytu kol s karbonovým rámem. Ta stojí od padesáti tisíc výše a firma jich ročně prodá stovky.

TEST: Stejná trasa, kolo vs elektrokolo. Rozdíl je v desítkách kilometrů:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...

Ceny potravin se dosud držely. Teď ale přijde zdražovací skok

Premium Zrychlující inflace se odráží v cenách prakticky všeho zboží i služeb. Ze srovnání cen potravin v modelovém nákupním...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitel Bohemia Energy Jiří Písařík miluje rychlost, rychlý byl i jeho pád

Premium Nic na vás nehrajeme. Skupinu Bohemia Energy proslavil reklamní slogan, který posbíral řadu ocenění a přiměl spoustu...

Děti zvládnou všechno, to samé ženy. Muži však nevydrží, říká expert na přežití

Premium Tři dny trvalo pátrání po osmileté Julii z Berlína, která se v neděli ztratila rodičům u Čerchova na Domažlicku. V...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Od perfekcionisty Contadora k Pogačarovi bez nepřátel. Hvězdy očima Kreuzigera

Premium Zažil vládu Contadora i Frooma, řádění Sagana, razantní nástup Pogačara. Během šestnácti let profikariéry se vedle...

  • Další z rubriky

Antivirus je nejlepší cesta, jak pomoci automobilovému průmyslu, říká Středula

Program na podporu zaměstnanosti Antivirus by mohl být podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa...

Češi si nejsou rovni, majetek se stále kumuluje nahoře, shodují se ekonomové

Premium Výzkumný institut společnosti Credit Suisse odhaduje, že pouhé jedno procento Čechů a Češek vlastní 36 procent...

PŘEHLEDNĚ: Pardon pro statisíce dlužníků, exekucí za pár korun se lze zbavit

Není tajemství, že z drobné nezaplacené pokuty mají někteří lidé dnes exekuce ve výši desítek tisíc korun. Právě pro...

Nanuk bez čokolády není zmetek. Výrobce vysvětlil, proč se objevil Míšánek

Pro generace českých mlsalů byl nanuk Míša synonymem tvarohového krému v čokoládové polevě. Proto se někteří z nich v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Rodině postavil dům za Prahou. Z obří obývací kuchyně se stal problém

Pan Jarda je původem z Uherského Brodu, ale již léta pracuje a žije v Praze. Pro svou lásku Alenu a jejich dvě děti...