Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi chtějí větší a dražší jízdní kola. Před nákupem si je rádi zkoušejí

  1:00
Češi kupují stále dražší a větší kola. Žádanější než dřív jsou speciály do terénu nebo na silnici. V Česku se za rok prodá kolem 350 tisíc bicyklů, z toho až 60 tisíc elektrokol. Kupují si je ale často ti, kdo by na klasické kolo nikdy nesedli.

ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Jedno do terénu, druhé na silnici a pro manželku elektrokolo, aby stačila partnerovi. Češi si kupují stále dražší a větší jízdní kola. „Pokud ale hovoříme o klasických jízdních a sportovních kolech, vidíme, že už se prakticky nevyrábějí kola s rozměrem 26 palců. Upozaďují je kola s rozměrem 29 palců. Jsou totiž svižnější a jejich nižší obratnost proti menším modelům tolik nevadí,“ řekl MF DNES brand manažer tuzemského výrobce kol Pells Jan Butala.

Dalším trendem, který výrobci i prodejci kol v poslední době sledují, je odklon obliby od všestrannějších krosových kol směrem ke specializovanějším typům určeným spíše na silnici, anebo naopak k celoodpruženým modelům do náročného terénu.

Podle Martina Havleny ze společnosti Author je to vidět například na rostoucí oblibě kategorie gravel kol. Ta mají vidlici uzpůsobenou k obutí klasických silničních galusek, ale i silnějších pneumatik do mírného terénu. „Mohou tak jezdit po polních cestách nebo po rozbitých silnicích, kde už by to s čistě silničním kolem nešlo,“ dodal spolumajitel výrobce, který na českém trhu drží zhruba čtvrtinový podíl.

Internet hraje druhé housle

Ročně se v Česku podle Asociace výrobců a dovozců jízdních kol prodá zhruba 350 tisíc nových jízdních kol. U těch ojetých změní majitele přibližně stejný počet. Přesná čísla o počtu v Česku prodaných kol asociace neeviduje. Dají se ale relativně přesně spočítat z rozdílu mezi počtem dovezených odpružených vidlic a vyvezených hotových jízdních kol. 

„Odpružená vidlice je dnes na většině kol. V Česku se ale nevyrábí, takže výrobci je musí kupovat v cizině. Rozdílové číslo pak vypovídá o tom, kolik jízdních kol si tuzemští výrobci nechávají pro český trh,“ uvedl tajemník asociace Martin Huleja.

Jak se v Česku prodávají kola

Přestože dovoz jízdních kol do Česka v posledních letech roste, místní výrobci mají na českém trhu stále silné postavení. Dealerská síť tvořená samostatnými opravnami a prodejnami kol podle Havleny ročně prodá na 160 až 180 tisíc jízdních kol. Proti tomu velké sportovní řetězce zaměřující se hlavně na dovážená kola prodávají desítky tisíc kol. Podobně jsou na tom i internetoví prodejci. „Většina lidí si totiž chce jízdní kola nejprve osobně vyzkoušet,“ dodal Havlena.

Internetový prodejce Alza CZ prodá ročně řádově tisíce jízdních kol. „Ve srovnání s loňskem se přitom počet lidí, kteří si nechají poslat kolo v krabici, zvýšil o polovinu,“ doplnila mluvčí e-shopu Patricie Šedivá. Stejnou dynamiku podle ní má rovněž prodej cyklistických doplňků a náhradních dílů.

Sportovní, nebo elektrické

Kromě silné pozice tuzemských výrobců je český trh s jízdními koly specifický rovněž tím, že Češi si kola pořizují spíše pro sportovní a rekreační vyžití než jako dopravní prostředek. To se odráží i v modelech, které si kupují.

Opačně to je to v případě elektrokol, která si podle odhadů prodejců kupují z 65 procent lidé, kteří na běžném kole normálně nejezdí. V současnosti se tak na českém trhu ročně prodá mezi 50 až 60 tisíci kol na elektřinu. Ta jsou stále častěji vybavena středovým pohonem, kdy elektromotor namísto kol pomáhá cyklistovi roztáčet kliky šlapek. 

„Přední pohon už se téměř nepoužívá. Respektive používá se například v Nizozemsku, kde nejsou kopce a kde je kvalitní asfalt. Kolo na přední pohon totiž na štěrku nebo při ostřejší zatáčce může nebezpečně prokluzovat,“ uvedl Tomáš Stratil, ředitel českého obchodního zastoupení polského výrobce Kross.

Ten se v Česku soustřeďuje na prodej elektrokol střední a vyšší cenové třídy a klasických jízdních kol. Pro zákazníky, kteří za kolo nechtějí utratit alespoň 15 tisíc korun, tak v nabídce nic nemá.

Schopnost stále větší části českých klientů koupit si dražší kolo umožnila upustit od prodeje levnějších variant a zaměřit se čistě na dražší výrobky i zmiňované společnosti Pells. Její ceník začíná na 20 tisících korunách. Rostoucí kupní síla lidí je podle jejího manažera Jana Butyly vidět zejména na odbytu kol s karbonovým rámem. Ta stojí od padesáti tisíc výše a firma jich ročně prodá stovky.

TEST: Stejná trasa, kolo vs elektrokolo. Rozdíl je v desítkách kilometrů:

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Plynu v Evropě vládne Equinor. Jednu závislost jsme vyměnili za jinou, sílí hlasy

13. května 2024

Klíčovým dodavatelem plynu pro evropské odběratele se stala norská společnost Equinor, v pozici...

Nizozemští pronajímatelé zvyšovali nájmy neoprávněně, miliardy nejspíš vrátí

13. května 2024

Pronajímatelé nemovitostí v Nizozemsku možná budou muset vrátit nájemníkům celkem až 6,4 miliardy...

Cena kakaa konečně klesá. Klíčoví pěstitelé i obchodníci očekávají deště

13. května 2024  16:04

Futures kontrakty na kakao zaznamenaly největší pokles cen za poslední týden. Při pondělním...

Doosan investuje v Česku další tři miliardy, chce vyrobit turbínu pro Dukovany

13. května 2024  14:41

Jihokorejská společnost Doosan Enerbility přesouvá do Plzně klíčová know-how v oblasti výroby...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...