Elektrokola v Česku zažívají masivní rozmach, už nejsou tou „divnou věcí“

  0:55aktualizováno  0:55
Elektrokolo už není „ta divná věc – kolo pro penzisty“, ale motor, který výrobcům i prodejcům zvedá tržby a táhne celý trh vzhůru. Vytváří i prostor pro nové typy podnikání. Elektrokola do Česka dorazila kolem roku 2007, výroba se zde začala rozjíždět o tři roky později. Hlavní boom se v tuzemsku rozjel loni a dále pokračuje.

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Elektrokola jsou tahounem cyklobyznysu a bude tomu tak i v budoucnu, a to v ještě větší míře. V žádném případě se nejedná o módní vlnu,“ je optimistický  Lukáš Bárta, výkonný šéf společnosti Lumen BP, velkoobchodu spoluvlastníka jedné z nejrozšířenějších značek Apache.

Podle jeho odhadu už dnes může být každé páté kolo prodané na českém trhu na elektrický pohon. V tržbách je podíl elektrokol díky ceně ještě vyšší, kolem 40 procent. Přesná čísla neexistují, jde jen o odhady, ale i nástřely od ostatních hráčů na trhu se pohybují podobným směrem. Celkem se loni mohlo v Česku prodat na 30 tisíc elektrokol.

Každé třetí prodané kolo má baterii

„Každý rok silně roste poptávka po elektrokolech a klesá poptávka po klasických kolech. V loňském roce odhaduji prodej 25 procent elektrokol a 75 procent normálních kol,“ říká i Pavel Müller, šéf a spolumajitel Bohemia Bike, výrobce další silné značky Leader Fox. Tento rok bude podle něj už každé třetí prodané kolo s pohonem.

Výrobcům i prodejcům tento trend vyhovuje, elektrokola se takřka neprodávají pod 20 tisíc korun a to jsou ještě nejlevnější čínské modely. Jejich ziskovost je tak vyšší než u běžných kol. „To je cíl všech fabrik, nedělat levná kola, ale dražší elektrokola,“ říká manažer, který se v byznysu pohybuje dvacet let.

Fotogalerie

Elektrokola do Česka dorazila kolem roku 2007, výroba se zde začala rozjíždět po roce 2010. Například Bohemia Bike vyrobil v roce 2011 tři sta kusů, letos počítá s dvaceti tisíci a na tržbách už jim dělají polovinu. Další český výrobce Author naskočil na elektrokola v roce 2014. Hlavní boom se v tuzemsku rozjel loni a dále pokračuje.

„V porovnání s jarem loňského roku je nárůst prodeje zhruba o třicet procent a hlavní brzdou je již faktická nedostupnost mnoha modelů, které jsou vyprodané,“ zmiňuje Jakub Dittrich, jednatel společnosti ekolo.cz. Ta provozuje e-shop, půjčovny i kamenný obchod a také vyrábí vlastní značku Agogs.

Vyprodanost potvrzují i další hráči na trhu. Výrobce Leader Fox nabízí na svém e-shopu 23 trekingových strojů, z toho sedm bylo koncem minulého týdne vyprodaných, podobné je to i u dalších typů. „Většina modelů je během hlavní sezony vyprodaná, ale zákazníci si mohou udělat rezervaci na nejbližší datum výroby,“ potvrzuje Müller s tím, že většina modelů se u nich v Českých Budějovicích vyrábí čtyřikrát až pětkrát do roka.

Výrobci přitom čekají nárůst poptávky, protože zřejmě dojde k uvalení antidumpingových cel na čínská elektrokola. Evropská komise zahájila antidumpingové řízení loni a od letošního května zavedla i celní evidenci dovozů. To se podle Františka Kotrby z ministerstva průmyslu a obchodu dělá proto, aby v případě masivního nárůstu dovozů před uložením cel mohly být dovozy procleny i zpětně k tomuto datu. Podle daných lhůt budou cla uložena do 20. července.

Na dovoz z Číny budou cla

Kolik elektrokol pochází z Číny, nejde zjistit, protože statistici je dosud nerozlišovali od koloběžek a tříkolek s motorem. Nicméně se odhaduje, že do Evropy jich loni dorazil milion. Patří přitom k tomu nejlevnějšímu, co je k mání.
Kolem elektrokol se rozvíjí i další typy podnikání. Tisíce zaměstnanců z kancelářských budov na břehu Vltavy v pražském Karlíně si mohou už v létě vypůjčit elektrokolo v místě své práce. Cílí na ně nový projekt kolonaoperak.cz Michala Bařiny, majitele společnosti Global Marketing. Ten uzavřel smlouvy s řadou výrobců i výhradních dodavatelů kol a nyní je nabízí velkým zákazníkům na operativní leasing.

„Podmínkou je uzavřený přístup lidí ke kolu. Nechceme provozovat veřejné sdílení, jako třeba Rekola,“ zmiňuje po Praze rozšířená růžová kola. Ta musí podle lidí z byznysu často řešit problémy s parkováním či vandalismem.
Výhodou operativního leasingu podle Bařiny je, že si velké společnosti elektrokola mohou dát do měsíčních nákladů. A poté je poskytnou formou benefitu zaměstnancům anebo je dále za poplatek prostřednictvím aplikace mohou půjčovat.

Kromě kol dodávají i nabíjecí stojany, aplikace, zámky či software pro zajišťování mobilních plateb. Nasmlouváno mají zatím přes dvacet prodejců v šesti městech, kteří budou zajišťovat servis, ten je v ceně splátky. „Zahájili jsme jednání o pořízení elektrokol na operativní leasing a rádi bychom kola dali komunitě našich nájemců brzy k dispozici,“ potvrzuje Václav Jonáš, ředitel společnosti CA Immo, která komplex budov River City v Karlíně spravuje.

Sdílení kol se také stane jednou ze služeb, kterou bude nabízet aplikace Spaceflow, financovaná miliardářem Karlem Janečkem. „Pilotní provoz na sdílení elektrokol chceme zahájit v letní sezoně,“ potvrzuje marketingový manažer Spaceflow Petr Bořuta. To znamená, že ve vybraných objektech, kde už aplikace funguje, propojuje nájemce a zaměstnance a nabízí jim řadu služeb, zkusí zařadit i elektrokola, a když se „chytí“, rozšíří se i do dalších objektů.

  • Nejčtenější

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Padesát statečných poletí z New Yorku do Sydney

Letadlo australské aerolinky Qantas se chystá na nejdelší let v historii. Podnikne téměř dvacetihodinovou cestu z New...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky
Premium

Máte na farmě penzion? Můžete přijít o dotace

Většinu příjmů by farmář měl mít ze zemědělství. Jinak od roku 2021 přijde o dotace, chce Evropská unie. Výdělky...

Premium

Firmy trápí falešné objednávky. Zboží poslané do neznáma končí u podvodníků

Na nedostatečném prověření odběratele mohou firmy značně prodělat. Podvodníci totiž rozesílají falešné objednávky...

Ceny mobilních tarifů: mírný pokrok, k ideálu stále daleko

Telekomunikační trh v Česku se za poslední měsíce posunul. Většinou k lepšímu. Nejnižší tarify jsou však stále příliš...

Premium

Vize světa bez plastů: mobil velikosti batohu, tuny papírových tašek

Jako první na světě začal tým brněnských vědců pod vedením Jiřího Tocháčka zkoumat stárnutí plastů na Antarktidě. Dnes...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz