Elektrokola jako hlavní byznys. Uber zazdívá auta, ale ztrát se nebojí

  11:06aktualizováno  11:06
Americký poskytovatel alternativní taxislužby Uber se hodlá ve větší míře soustředit na sdílení jízdních kol a koloběžek na elektrický pohon, a to i na úkor automobilů. Podle šéfa podniku je individuální způsob dopravy ideální pro pohyb po centrech měst.

Starosta amerického města Providence Jorge Elorza (vpravo) zkouší jedno z elektrokol Jump, jejichž půjčování ve městě provozuje společnost Uber. (19. července 2018) | foto: ČTK

Na jiné dopravní prostředky se chce Uber soustředit, přestože se to může negativně odrazit ve finančním výsledku, uvedl šéf podniku Dara Khosrowshahi. Podle toho jsou elektrická kola a koloběžky ideální pro pohyb po centru města.

Uber začal v Česku doručovat jídlo, konkurence v oboru houstne

„Během dopravní špičky je velmi neefektivní, aby tuna kovu převážela jednu osobu deset bloků,“ řekl Khosrowshahi v rozhovoru s listem Financial Times. „Krátkodobě to pro nás možná není finanční výhrou, ale z hlediska dlouhodobé strategie si myslíme, že to je přesně to, kam chceme směřovat,“ dodal.

Elektrokola společnost přidala do své aplikace letos v únoru, v dubnu pak převzala jejich výrobce, firmu Jump. Kola Jump jsou nyní k dispozici v osmi městech ve Spojených státech, včetně New Yorku a Washingtonu, zanedlouho by služba měla být spuštěna i v Berlíně. Firma se také spojila s výrobcem elektrických koloběžek Lime.

Ředitel Khosrowshahi připustil, že jízdy na kolech přinesou podniku méně peněz než stejné cesty autem, předpokládá však, že zákazníci budou tuto aplikaci využívat na kratší cesty a častěji, což by mohlo pokles příjmů kompenzovat. 

Řidiči budou tratit, je to ovšem nutné

Řidiči, kteří budou na nové strategii rovněž tratit, by pak měli profitovat z lukrativnějších delších cest. Krátkodobé ztráty jsou podle šéfa Uberu nutné k dosažení dlouhodobých cílů. S tím souvisí i snahy vytlačit automobilovou dopravu z městských center.

Společnost Uber, která vloni vykázala ztrátu 4,5 miliardy dolarů (99,8 miliardy korun), je přitom pod tlakem, aby zlepšila své finanční výsledky před očekávaným vstupem na burzu. Výnosy z podnikání v taxislužbě rostou, ale náklady na expanzi do nových oblastí, jako je sdílení kol a dodávky potravin, ztrátovost prohloubily.

Na některých trzích hospodaření firmy poznamenává i tlak regulačních úřadů. Například rada města New York tento měsíc rozhodla, že na období jednoho roku zastaví vydávání licencí sdíleným taxislužbám a pro podobný krok se vyslovil i starosta Londýna.

Vyzkoušeli jsme jízdu na elektrokole (06/2018)

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Coca-Cola chce znovu zabodovat. Do boje nasadila pomeranče

Nová příchuť Coca-Coly, Coca-Cola Orange

Společnost Coca-Cola minulý týden odhalila novou příchuť svých světoznámých kofeinových nápojů – pomeranč. Je to první...

Další módní značka stahuje rasistický výrobek. Gucci se zbavuje svetru

Módní značka Gucci stáhla z prodeje svetr, který údajně připomíná rasistické...

Luxusní značka Gucci po rozsáhlé kritice na sociálních sítích ve čtvrtek stáhla z prodeje nejnovější model svetru...

První vířivky dovážel z Číny, teď vyrábí vlastní a recyklovatelné

Jan Voříšek v současnosti zaměstnává ve firmě Hanscraft na pět desítek lidí.

Poučil se z chyb ostatních a postavil na tom svůj bublinkový byznys. Podnikatel Jan Voříšek se začal pohybovat ve...

Najdete na iDNES.cz