Letecké společnosti šetřily, letošní sezonu ale podcenily, říká Jan Papež

  • 21
Cestování se loňskou sezonu konečně rozeběhlo, ale jako celku se tomuto sektoru nepodařilo vrátit do čísel z roku 2019. Během pandemie zkrachovalo jedenáct cestovních kanceláří a další tři stovky z nich podnikání zcela opustilo. Některé kanceláře dokonce propouštěly své zaměstnance, vysvětlil v Rozstřelu místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

„Trendem je, že lidé stále častěji vyhledávají aktivní způsob dovolené. Poznávací pobyty jsou ale také poměrně oblíbené. Největší hitem v porovnání s loňským rokem je momentálně hlavně Turecko, a to i kvůli nízkým cenám. Stále oblíbenější je třeba i Egypt,“ řekl pro iDNES.cz Papež.

Klienti podle Papeže dělají s ohledem na své dovolené v čase stále stejné chyby, neboť si pořádně nerozmyslí, o čem bude jejich dovolená. Kdyby to dělali, tak pak si mnohem snáze z široké nabídky na trhu vyberou. Lidé by si také měli pořádně číst smlouvy.

Jedním z problémů, s nimiž se mohou cestovatelé v létě potkat je přesun do jiného ubytování. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci se dozvědí, že je cestovní kancelář ubytovala jinde.

Jindy je na změnu upozorní sice v předstihu, ale zase v situaci, kdy na hledání jiné varianty už stejně čas nezbývá a turista se tak musí smířit s horším bydlením, než na jaké se těšil.

„Smlouvy jsou klíčové. Z nich je třeba patrné, že cestovní kancelář může z nezbytného důvodu zrušit původně dohodnutý hotel, ale nesmí jít pod kvalitu, kterou spotřebiteli původně zaručila. Neměla by tedy své klienty přesunout do hotelu, který má třeba méně hvězdiček,“ uvedl Papež.

Papež také připomněl, že s cestovní kanceláří by si klienti měli vyjasnit, zda je pobyt v plné penzi nebo v kategorii all inclusive. Agentura či kancelář by tak měla spotřebitelům představit, na co konkrétně se mohou při pobytu těšit a s čím tedy počítat.

Létání jako horor. Letiště v Evropě jsou přetížená, ve frontě se čeká i hodiny

Klienti cestovních kanceláří nejčastěji reklamují kvalitu ubytování a leteckou dopravu. Zhruba sedmdesát procent z nich je ale neoprávněných. Lidé třeba právě nevědí, na co vlastně mají během svého pobytu nárok. Lidem bych ale doporučil, aby veškeré reklamace nebo nedostatky řešili na místě, a to s hotelovou recepcí. „Čím dříve budou tyto nedostatky odstraněny, tím lépe. Jinak budou lidé totiž sami proti sobě,“ uvedl expert.

Čekací doba na letištích je velkým problémem dnešní doby a může za to podle Papeže hlavně nedostatek personálu. Pracovní síla chybí v podstatě všem, a tedy hlavně leteckým společnostem i letištím. Někdy kvůli tomu lidé nemusí ani stihnout své letadlo a jindy bylo letos dopravní spojení dokonce úplně zrušeno.

„Do budoucna to může změnit hlavně tlak na letecké společnosti. Jinak se to jen těžko změní. Základem je stížnost, kterou by spotřebitelé měli směřovat na Českou obchodní inspekci,“ okomentoval situaci Papež.

Dopravci ale podle Papeže letošní sezónu podcenili. Během pandemie totiž spoustu lidí propustili, nyní se jim ale nedaří pracovní sílu nabrat zpět. Volných pracovních míst je totiž obrovské množství a pracovníků není dostatek. U autobusových přepravců ale takové problémy nejsou.

Pro cestovatele se po pandemii konečně otevřelo i mnoho zemí po celém světě. Jde hlavně o jižní část Afriky. Papež ale upozorňuje, že při cestách do některých zemí jsou stále potřeba i covid pasy nebo alespoň náležité PCR testy. Bez nich se tam lidé totiž jinak nedostanou.

Cestovatelský sektor ovlivnila podle Papeže hlavně nedávná koronavirová pandemie. Nejhůře dopadli třeba i specializovaní průvodci, neboť řada z nich přišla o práci a to se nyní v praxi ukazuje.

„Praha je nyní cílem hlavně školních zájezdů nebo maximálně třídenních pobytů. Chybí ale kvalitní klientela, která by měla zájem třeba o kulturu. Vládní orgány by se měly na cestovní ruch více zaměřit, protože se nyní o něj nikdo nestará. Chybí pořádná koncepce do budoucna,“ dodal pro iDNES.cz Jan Papež.