Start-up lidem usnadňuje výběr a koupi nového vozu. Pořídí ho z obýváku

  18:27aktualizováno  18:27
Výběr nového vozu bývá zdlouhavý proces. Start-up Carismo ho chce lidem usnadnit. Projekt chce umožnit lidem vybrat si auto spolu s parametry opravdu on-line. Ale ani v tomto případě to však zatím neumí na sto procent. Přestože jeho zakladatelé takové ambice mají.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Reuters

„Jsou zákazníci, kteří vědí přesně, co chtějí, nepotřebují jít k dealerovi. A my bychom jim to rádi umožnili. Jenže výrobci aut zatím tenhle způsob prodeje neumožňují, chtějí mít showroomy, kde auta předvedou. To z našeho pohledu není moc inovativní,“ říká jeden ze zakladatelů služby Marek Moravec.

Nakonec si tedy stejně všichni zákazníci musí dojít k dealerovi. Carismo, které funguje podobně třeba jako Heureka, však umožní nejen srovnat nabídky, ale také přímo navolit konfiguraci u jednotlivých modelů. Jako je třeba výkon, motor nebo barva.

Pokud člověk ještě není rozhodnut, jakou značku by chtěl, jen navolí parametry, a Carismo mu dá na výběr tři čtyři vhodné modely. Dnes je za tím živý člověk, ale v budoucnu by to dělala umělá inteligence. „Polovina lidí, kteří k nám přicházejí, ještě neví, jaký vůz by si chtěli pořídit,“ říká Moravcův kolega Jakub Kábrt.

Portál má v nabídce přes třicet značek, zastoupeny jsou všechny hlavní v Česku. Spolupracuje zatím se 150 dealery. Od února, kdy služba v novém hávu odstartovala, se už přes ní prodala tisícovka nových aut s průměrnou cenou 580 tisíc korun. Z jedné čtvrtiny šlo o vozy s automatickou převodovkou. „Postupně bychom chtěli prodávat zhruba 500 aut měsíčně, tedy zhruba tolik co největší dealeři,“ říká Moravec.

Provize od dealerů

Klient za služby nic neplatí, Carismo dostává provizi od dealerů, která se obvykle pohybuje kolem jednoho procenta z ceny vozu. „Pro dealery je to výhodné, odpadá jim část marketingových nákladů na získání klienta. Přivádíme mu už hotového, rozhodnutého zákazníka,“ říká Moravec.

Carismo získalo loni prostřednictvím komunitního financování na serveru Fundlift tři miliony korun. Portál tehdy nabízel jen ojetá auta, předem prověřená. Každou nabídku tehdy doprovázel kompletní protokol z technické prohlídky.

Ale jak říkají zakladatelé Carisma, s transparentností nakonec vlastně narazili, klienti prý tento přístup moc neocenili. Spousta lidí podle nich kontrole nevěřila, měli potřebu ji na vlastní náklady opakovat.

„Na každé ojetině se něco najde, ať už je to poškrábaný blatník, nebo uvolněné čepy, které bude za půl roku třeba vyměnit. My jsme to vždy měli uvedeno v protokolu, jenže tím jsme vlastně dali kupujícím eso do rukávu a oni chtěli další slevu. Autobazary o takových věcech obvykle mlčí,“ říká Kábrt.

Kvůli tomu docházelo k velkému tlaku na marži. Carismo si tehdy účtovalo zprostředkovací poplatek 7 900 korun za každou transakci, platil ho napůl prodávající a kupující a zahrnoval i onu servisní prohlídku. Autobazary si obvykle přirážejí k prodávanému autu vyšší částky.

Kábrt s Moravcem se tak vrhli na prodej nových aut, od kterého si slibovali rychlejší růst. „Už když jsme žádali investory o peníze, říkali jsme, že chceme prodávat i nová auta. Jen jsme možná nečekali, že to přijde tak rychle,“ dodává Moravec. Věří ale, že se doba, kdy budou znovu nabízet ojetiny, vrátí.

Mladí podnikatelé nyní rozjíždějí jednání o dalším investičním kole. „Mluvíme se soukromými investory, konkrétní číslo zatím nemůžeme říci, ladíme byznys plán na další fázi,“ říká Moravec.

Cílem je rozšířit počet dealerů v Česku i těsně za hranicemi, kde mohou mít vozy v tuzemsku nedostupné. A také plánují další služby, které doprovázejí celý životní cyklus auta, jako pojištění nebo služby, které měří efektivnost využívání auta či upozornění na blížící se technickou prohlídku či svolávací akce.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Další zářez v terénu. Veterináři našli v Praze páchnoucí neznámé maso

Ilustrační snímek

Sto třicet kilogramů masa s nejasným původem našla Státní veterinární správa při kontrolách v Praze 10. Páchnoucí...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Evropa napumpuje do Česka miliardy, půjdou na životní prostředí a výzkum

Lenka Dupáková, náměstkyně ministra financí pro finanční trh a mezinárodní...

Česko získá z Fondů Evropského hospodářského prostoru (EHP) a Norska do roku 2024 dalších zhruba pět miliard korun. Od...

Najdete na iDNES.cz