Veganská sekaná

Veganská sekaná | foto: Kulinární studio MAFRA

Veganské potraviny táhnou, řetězce musejí rozšiřovat sortiment

  • 37
Tuzemské řetězce sledují vyšší poptávku po vegetariánských a veganských potravinách. Žádaná jsou především rostlinná masa, zájem je i o alternativy k mléčným výrobkům. Prodejci proto stále rozšiřují sortiment těchto produktů. Například Tesco jich chce do roku 2025 prodat čtyřikrát více.

Rostoucí popularitu veganských potravin zaznamenává většina řetězců. „O veganský i vegetariánský sortiment zájem roste neustále, a i proto sortiment rozšiřujeme, do naší nabídky jsme uvedli další alternativy masa české produkce,“ uvedla mluvčí společnosti Globus Lutfia Volfová. Velké nárůsty prodejů u něj zaznamenali podle ní v létě.

Fotogalerie

Ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček právě u alternativ masových produktů očekává ještě zvýšení zájmu. „S výhledem do budoucna jsou rostlinné alternativy masa významnou položkou, protože mimo jiné nabízí environmentální benefity, jako je citelně nižší uhlíková stopa a jsou výrazně přátelštější k životnímu prostředí, přičemž mají podobné nutriční hodnoty jako živočišné produkty. Mezi zákazníky těchto produktů patří zejména mileniálové a generace Z,“ vysvětlil.

Sortiment alternativních potravin zvětšuje také Kaufland. Kromě komerčních značek prodává veganské a vegetariánské produkty pod vlastní značkou. „Zahrnuje sójová, mandlová nebo rýžová mléka, jogurty, pomazánky, uzeniny i hotová jídla. Nově máme rozšířenou nabídku K-take it veggie jogurtů o kokosový jogurt, v rostlinných nápojích jsme zařadili neslazený mandlový a rýžový nápoj. Většina produktů je v bio kvalitě,“ uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Obchodní řetězec Tesco si stanovil cíl do roku 2025 prodat čtyřikrát více veganských produktů. Nejvíce se chce zaměřit na prodej rostlinných klobás, hamburgerů a jiných alternativ masa.

Udržitelnost potravinářského průmyslu

Kromě zvýšení prodejů Tesco plánuje i zveřejňovat podíl rostlinných produktů z jejich celkového prodeje. „Transparentnost v oblasti alternativních výrobků nám dá možnost stát se ještě udržitelnějšími a poskytnout zákazníkům větší výběr,“ uvedl výkonný ředitel Tesca Dave Lewis pro BBC.

Řešení ekologického dopadu toho, co jíme a jak to vyrábíme, nikdy nebylo tak naléhavé.

Tanya Steelovávýkonná ředitelka Světového fondu na ochranu přírody

Podobně to bude i v Česku. „Od listopadu výrazně rozšiřujeme sortiment bezlaktózových, veganských, bio produktů a produktů na rostlinné bázi. U náhražek masa specificky zařazujeme dva nové dodavatele. Stávající nabídka se tak rozšíří převážně o veganské meat free produkty, tedy kuřecí řízek, nugety, kebab, slaninu, rybí prsty, mleté maso nebo položky na rostlinné bázi. Celkově se v tomto segmentu jedná o rozšíření o více než 60 procent,“ řekl mluvčí českého Teska Václav Koukolíček.

Paleo, raw a veganství. Jsou to fungující diety, nebo nebezpečné výmysly?

Nový obchodní model Tesco vymyslelo ve spolupráci se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF). Právě WWF se snaží řešit udržitelnost v potravinářském průmyslu. „Řešení ekologického dopadu toho, co jíme a jak to vyrábíme, nikdy nebylo tak naléhavé,“ upozorňuje výkonná ředitelka fondu Tanya Steelová.

Světový fond na ochranu přírody také začátkem září upozornil na to, že za posledních 50 let poklesl počet divokých zvířat ve volné přírodě o dvě třetiny. „Největší podíl na tom má potravinový průmysl. Je ale mnoho způsobů, jakými se může změnit a pomoci naší planetě,“ uzavírá Steelová.

,