Diskuze
Pozor na spropitné. Některé podniky si jej účtují samy a bez optání
Děkujeme za pochopení.
M94i82c25h48a20l 88M83i36l68l91e21r
zasadovym odpurcum spropitneho nedoporucuji cestovat do USA, kde casto pozaduji minimalni % uz na jidelnim listku pred vchodem. 10- 18 i vice %. Kdo neda je povazovan za spolecensky odpad. Jsou znamy pripady konfliktu s vedenim restaurace.
Na zajezdnich lodich uctuji kazdemu pasazerovi vcetne deti denni sazbu "gratuities" - spropitne. Vsechny spolecnosti- americke, britske, italske atd. To se po kazdem turnusu rozdeli jako platovy pridavek mezi veskery personal: kabinove a restauracni stewardy, kuchynsky personal, pradleny i sefa restaurace a sefkuchare. Obvykla vyse je $11-12 na pasazera a den plavby. Pasazer to ma v v kupnich podminkach zajezdu.
Nutno dodat, ze lodni personal ma skutecne mizerne platy a pasazeri tak prispivaji vsude, kde firma de-facto sidi personal na vydelcich.
Americani jsou od mala vychovavani, ze kdo ma penize, ten si porouci, vcetne sluzeb navic. Spropitne se bere jako spolecenska povinnost tech, kdo si mohou dovolit navstevu restaurace nebo treba cestovani jako lodni/autokarovy zajezd. Nedat ho nebo dat jen malo je u nich silne spolecenske faux-pas a znamka skotactvi.
Australani a Novozelandani jsou notoricti oponenti "po americku/kanadsku" uctovaneho vysokeho spropitneho a poukazuji, ze ceny zajezdu by mely byl "all-inclusive", aby personal dostaval primereny plat bez nutnosti pridavku.
Na diskuznich forech jedne velke cestovky pusobici prevazne v anglosasskych zemich jsem byl svedkem nekdy az ostrych slovnich stretu mezi Americany, v nekterych pripadech i Kanadany a na druhe strane Australany a Novozelandany o "povinnem spropitnem", debate co je vydridusstvi firem a co je skotactvi pasazeru. Moderatori byli nakonec nuceni zakazat veskere diskuze o spropitnem!
Lodni spolecnost Princess (USA) ted uz nekolik let neuctuje pasazerum zadne denni spropitne na lodich ktere maji permanentni bazi v jednom z australskych pristavu a na palube pouzivaji australskou, namisto americke meny, ktera se pouziva na ostatnich lodich jejich flotily.
M94i63c49h63a45l 86M83i34l39l31e89r
Zminena cestovka porada autokarove zajezdy, prevazne v Evrope. Tam sice system nemuze pasazerum uctovat denni "gratuities", protoze nejsou dodatecne ucty na konci zajezdu podle spotreby dalsiho jidla, piti a sluzeb. Pasazeri si plati sami na zastavkach co si kde venku objednaji.
Cestovky tedy vydavaji "silne doporuceni spropitneho" pro TD (Tour Director =vedouci zajezdu) a sofera, predane jim kazdym pasazerem v obalce na konci zajezdu. Doporucena denni sazba na kazdeho pasazera je v soucasne dobe kolem 5E pro TD (bude se brzo zvysovat na 6) a 3E pro sofera.
20 denni zajezd, 40 az 50 pasazeru v autobuse, doporuceno 100E od kazdeho pasazera pro TD a 60E od kazdeho pro sofera.
Zase tady obcas ochazelo ke stretum mezi nekterymi Aussiky + NZ a Americany, kdyz Aussie +NZ davali prednost poslat dve obalky kolem autobusu a kazdy pasazer at tam da kolik chce a preda se to hromadne jmenem vsech pasazeru, zatimco Americane jedou podle "pravidel" jednotlive. Je jasne jake pasazery maji TD a soferi nejradsi.
Vedle toho se take doporucuje dat spropitne pruvodcum vodicim skupiny z lodnich nebo autokarovych zajezdu po pamatkach ci okoli. Byvalo doporuceno 1E za pul dne, 2 E za den od kazdeho pasazera.
Minuly rok jsme byli s manzelkou na ricnim lodnim zajezdu Amsterdam - Budapest. Zajimave bylo, ze my Aussie + NZ jsme podle kupni smlouvy zajezdu meli veskere spropitne na lodi i na sousi "predplacene v cene zajezdu", zatimco ostatni narodnosti ne.
Na lodi bylo ze 190 pasazeru 104 Americanu a ti na konci zajezdu predavali personalu obalky. Videl jsem take 20 Eurovky davane nekterymi Americany pruvodcum na sousi na konci prohlidky (tam, kde je doporuceno dat 2E). Takova americka "stedrost" pak dela medvedi sluzbu ostatnim, protoze personal turistickeho prumyslu a pohostinstvi pak ocekava totez od ostatnich narodnosti a nemini se pretrhnout, kdyz vidi, ze nejsou z USA.
M39i50c90h56a15l 17M43i21l94l86e50r
kdyz jsme se pred nekolika lety pri navsteve Prahy zastavili na veceri U radnice na Staromaku, na menu byla poznamka v titernem tisku, ze uctuji 10% service.
Obsluha byla pomala, mizerna, polovinu jidel z jidelniho listku nemeli nebo "nemeli", museli jsme si nakonec rici o ucet 3x behem 20 minut, nez ho prinesli - a to jsme nakonec rekli u kiosku, ze jestli tu ucet nebude do 3 minut, nechame v kiosku jen pribliznou castku a odejdeme.
Nauctovali si 10% service a my jsme jim to dali presne do posledni mince, ani korunu navic. Tvarili se kysele a to jeste nevedeli, ze jsem o nich napsal zpravu pro jednu velkou zahranicni cestovku a doporucil jejich klientele, aby se teto restauraci - a potazmo ostatnim kolem Staromaku vyhnuli.
Ja jsem tam take nechtel jit, chtel jsem zajit do jedne z nasich oblibenych restauraci o nejaky km jinde, ale manzelka byla unavana z behani po Praze cely den. Rekla ze uz nikam ani krok dokud se nenaji a nenapije.
K21a52r68e64l 95U96r87b21a55n
Nejhorší jsou škudlilové, co jídlo pochválí ale pak nechají na dýšku 2-3 koruny..
J79a32r46o28m87í52r 90K25r81á23l
A kolik dáváte Vy prodavačce v hypermarketu za obsluhu ?
J81i20n15d52ř74i57c62h 82Š76k91o56p95e34k
"U anglické objednávky přinesl číšník v deskách účet s částkou 212 korun místo správných 193 korun. Rozdíl 19 korun byl na účtence "
popsán jako „we recommend tips“ (v překladu doporučujeme dýško)."
A když tam tedy napíši tužkou NO, tak lze uhradit jen těch 193 Kč, jo (když je tam doporučujeme)
M93a79r89t85i46n 27N75o11v59o27t54n38ý
Češi jsou staří lakomci, to je známá věc. Že to tady okecávají tím, že obsluhu platí majitel, tak jenom dávájí najevo, že navíc vůbec netuší jako hospody fungují a jak je obsluha placená ...
P26a63v52e95l 22D72o68l11n46í25č89e48k
1) Lakomci ani ne, pouze nechtějí automaticky dávat peníze navíc za nic.
2) Jak je obsluha placená, mě vůbec nezajímá a není to můj problém.
F43r14a44n62t42i82š96e90k 75R90a58t20o35l94í76s64t43k14a
A to mám dávat dýško za to, že namísto půllitru piva je mi přineseno sotva 0,4?
J91i56n12d34ř66i22c49h 59Š82k61o85p51e59k
máš je odměnit za to, že z každých 10 l piva udělají 25, ne 20 piv
M78i89r50o52s41l81a23v 67K76a30š62p62a35r
Tak i já dávám spropitné, v různé výši, dle spokojenosti. Do podniku který automaticky předpokládá mou spokojenost a taky to to zúčtuje nejspíš podruhé nepůjdu.
J15i42ř69í 27K95a14l66i42n32a
Jak dostala ta restaurace tu pokutu, chybou je že na to cizinci nebyli dopředu upozorněni, pak by si to bez problému obhájili i proti čoice. Pokud není cizinec schopen vybrat si podle českého lístku a požaduje nadstandardní službu přeloženého a tedy i dráže pořízeného lístku a je na to dopředu upozorněn, je to v pořádku. To samé, pokud není schopen se česky domluvit a číšník je nucen povolat jazykově vybavenějšího kolegu a pravděpodobně i lépe placeného, měl by být tento host upozorněn, že mu bude naúčtován i tento nadstandard jako jakýsi special service.
I43v46a 19K47r31i23š81t98o45f
Jj, a když je někdo málo rozumově vybaven, také mu povolají nějakého vysvětlovatele? Už se vám to někdy stalo?
T34o41m78á30š 84L52h44o81t29k45a
Obsluha u stolu zpravidla ještě poklízí bordel po Vás. To paní u krájení salámu opravdu nemusí...
J25a36r48o70m41í17r 16K89r65á65l
Ta obsluha je za to placená, na rozdíl od některých jiných zemí. A pokud si majitel nedokáže určit správné ceny, je to jeho problém. Nakupuji zboží i služby za předem známou cenu a nevím, proč by to v hospodě měli vyžadovat jinak, než třeba v servisu, nebo v obchodě.
T81o83m26á55š 55L13h42o93t60k10a
Zajímavá diskuze. Co Čech to lakomec! Dokonalou práci chtějte po našich politicích, policii apod. Ale chápu, ladit si ego na pinglovi je snaží.
P76a83v57e38l 92D35o22l84n73í60č31e47k
Jaký lakomec? Řeč je tu o tom, že si obsluha nadrzo automaticky naúčtuje spropitné nad rámec útraty.
Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů
Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...
Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí
Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není
Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....
Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko
Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh
Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...
Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí
Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....
Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá
Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...
Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum
Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...
Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie
Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!