"Máme pocit, že je to snaha zvítězit za každou cenu. Jejich nabídka je nereálná a neodpovídá nákladům," řekl předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.
Například na trati mezi Mostem a Plzní požadují dráhy ročně od státu jen 8,4 milionu korun na doplacení ztráty, zatímco konkurenční Viamont 53,8 milionu korun.
"Cena tam vychází na 17 korun na kilometr, což naprosto neodpovídá nákladům,"
dodal Mužík.
Podobné je to i na trase z Pardubic do Liberce, kde České dráhy chtějí jen 36,8 milionu korun, společnost Connex 72,2 milionu korun. Cena však není jediným kritériem soutěže, rozhoduje také kvalita nabízených služeb.
Například Connex iViamont nabídly moderní soupravy Siemens Desiro, dráhy modernizované staré vozy.
"Výsledek bude znám každým dnem," řekla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
Dráhy: Nejdeme pod cenu
Dráhy odmítají, že by šly pod cenu.
"Byla provedena kalkulace konkrétní trati v rámci celkové kalkulace na dopravní obslužnost," řekla Hana Bednářová z Českých drah.
Více se firma do skončení soutěže nechce vyjadřovat.
Zjistit, kolik dráhy dostávají za dvě tratě dosud, je nemožné. Ministerstvo dopravy doplácí drahám ztráty na všechny rychlíky a expresy jako jeden celek. Stát chce postupně pustit konkurenci na další tratě.
"Trh s veřejnou osobní dopravou chceme v budoucnu liberalizovat," dodala Žižková.
"Je to jediná cesta, jak ukázat skutečné náklady na dopravu a rozhýbat trh," podotkl Mužík.
Na osobní dálkovou dopravu se chystají i další firmy. Například Student Agency, která už způsobila svým nástupem rozruch na trhu s autobusovými dálkovými spoji.
"Rádi bychom do expresní dálkové nedotované přepravy, na které stejně České dráhy prodělávají. Zájem máme i o rychlíkovou dotovanou dopravu," řekl šéf Student Agency Radim Jančura.
Firma zatím vybírá nejvhodnější vlak.
"Určitě chceme soupravu, ne vagony tažené lokomotivou jako za císaře pána," dodal Jančura. "I když máme zajištěné financování, nevyjedeme dříve než za dva až tři roky," dodal.
Dráhy tlačí konkurence, jde s cenami dolů
Konkurence nabízí oproti ČD moderní soupravy | foto: MF DNES
Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů
Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...
Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí
Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není
Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....
Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko
Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh
Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...
Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr
Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...
Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo
Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...
Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra
Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...
České dráhy hledají nové sídlo. Musí být v docházkové vzdálenosti od vlaku
Po tříleté pauze se České dráhy pokoušejí najít nové sídlo a vystěhovat se z ministerského podnájmu...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!