Neděle 23. února 2020, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. února 2020 Svatopluk

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

  11:09aktualizováno  12:10
Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina politiků i veřejnosti ji kritizuje. Vše došlo až tak daleko, že na internetu vznikla veřejná výzva s nabídkou na naprogramování celého systému na známky zdarma.

Dálniční známka pro rok 2019 | foto: koláž iDNES.cz

„Rozhodli jsme se, že příští víkend zorganizujeme veřejný hackathon a celý systém e-shopu na dálniční známky zdarma naprogramujeme, spustíme a v pondělí nabídneme státu za účasti médií! Chceme dokázat, jak absurdní je zadat zakázku za 401 milionů, když to pár schopných lidí dokáže udělat za víkend. Bude to drama!,“ uvedl Tomáš Vondráček na sociální síti LinkedIN. 

Sám je majitelem české pobočky reklamní agentury WMC Grey, digitální agentury Actum a také firmy yachting.com. „Tato zakázka musí být zlomová, ať už dopadne jakkoliv. Už nikdy se k našim společným penězům nikdo nesmí chovat tak, jak nyní předvádí stát!“ dodal. 

Jeho výzva zaujala i samotného premiéra Andreje Babiše. Ten na svém Twitteru uvedl, že zve autora výzvy v pondělí na schůzku. 

„Ráno mne jeho team kontaktoval. Zatím nevím, zda se nám podaří v pondělí setkat. Vážím si té nabídky, a pozitivně vnímám to jak se pan premiér k celé kauze mediálně staví,“ uvedl Vondráček pro iDNES.cz. 

Babiš se k zakázce e-shopu na dálniční známky za 401 milionů vyjadřoval v pátek. „Od počátku je to špatně. Mně se to hrubě nelíbí. Myslím, že to bylo tak zorganizované a vypsané, že by to mělo být zrušeno,“ uvedl. 

Kritika ze strany šéfa vlády však zřejmě ministra dopravy Vladimíra Kremlíka nerozhodila. Sám totiž nepočítá s tím, že by zakázku zrušil. Místo toho uvedl, že bude jednat se Státním fondem dopravní infrastruktury a hledat s ním cestu pro její zlevnění. 

E-shopy už známku nabízejí

Zatímco nad budoucím nový obchodem pro dálniční známky visí nyní velký otazník, příležitosti se chytili jiné e-shopy. 

Elektronická dálniční známka pro příští rok se tak například objevila na obchodě Alza.cz. „S dálniční známkou od Alza.cz jedete za minutu!“ píše se u kupónu. „Těšíme se,“ píše se na e-shopu dále. Známku nicméně není možné koupit. Její cena je stanovena na obvyklých 1500 korun za roční kupon. 

Babiš pro iDNES.cz uvedl, že by se měl příští týden kvůli e-shopu sejít se zástupci tohoto internetového obchodu. 

18.ledna 2020 v 08:18, příspěvek archivován: 18.ledna 2020 v 09:46

Reakce Alzy na státní plány s elektronickou dálniční známkou https://t.co/O7HOpyGz1s @Alzacz https://t.co/JrZ52AtNKx

Příležitosti se chytily také další e-shopy. Dálniční známku pro rok 2021 začali překvapivě nabízet také na e-shopu Pilulka.cz. „Nečekejte na eshop za 401 000 000 Kč a užijte si dálnice již dnes díky Pilulce,“ píše e-shop, který je zejména zaměřen na prodej léků. 

Ministerstvo dopravy tento týden informovalo, že internetový obchod a mobilní aplikaci, díky nimž si motoristé budou moci zakoupit a ověřit nové elektronické dálniční známky, zajistí společnost Asseco Central Europe. Za vytvoření systému a jeho čtyřletý provoz má dostat 401 milionů korun bez DPH. 

SFDI cenu obhajuje tím, že zakázka nezahrnuje pouze e-shop, ale také náklady za uživatelský portál, mobilní aplikaci, call centrum, evidenci všech zaplacených dálničních poplatků a další služby.

Web s jednorožci

Cena za dílo představuje 105 milionů korun z částky. Za poskytování služeb provozní podpory po dobu čtyř let si Asseco Central Europe naúčtovala 156 milionů korun, za služby platformy a rozvoje 139,8 milionů korun. Cenu podle fondu potvrdil i posudek, který vypracovala soukromá společnost Znalecká kancelář Dr. Ludvíka.

Nad vysokou částkou se však i přes vysvětlení odborníci pozastavují.  „Nemyslitelně šílené, velká krádež,“ reagoval podle Forbes zakladatel e-commerce agentury Inveo Michal Menšík s tím, že odhaduje cenu maximálně v rozmezí 70–100 milionů.

Šéf platformy Shoptet Miroslav Uďan podle Forbesu řekl: „Mně to nepřijde šílené. Pokud tedy ten e-shop bude léčit rakovinu a tisknout létající jednorožce.“ Sám odhaduje výši celé zakázky na dva až tři miliony. 

Elektronické dálniční známky mají nahradit dosavadní papírové kupony. Stát si od nich slibuje snížení nákladů na provoz systému. Elektronické známky budou navázány na registrační značku auta. Oproti současnosti budou roční známky platit celých 365 dní bez ohledu na kalendářní rok. 

Elektronické známky fungují i v okolních státech, mimo jiné na Slovensku nebo v Maďarsku. V Rakousku platí současně papírové i elektronické známky. Například slovenská verze e-shopu a systému Eznamka.sk stála tři miliony eur (75 milionů korun) a za roční provoz potom Slovensko utratí 300 tisíc euro (zhruba 7,5 milionu korun). 

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky
Premium

Hezky ručně. Češi si oblíbili samoobslužné automyčky

Ruční mytí aut v samoobslužných boxech zažívá v posledních čtyřech letech rozkvět. Jejich počet lidé z branže odhadují...

Stravenky, nebo peníze na ruku? Souboj o zaměstnanecký benefit začíná

Přinutí stravenky člověka chodit do restaurací, nebo je pro něj lepší, když dostane peníze? Vláda píše zákon, který dá...

OBRAZEM: Severozápad Čech z ptačího pohledu ukazuje drsnou tvář energetiky

Měsíční krajina, obří rypadla, modrozelená voda zatopených lomů i štíhlé stíny větrných turbín, to vše zachycují...

Čtyřicet procent vydavatelů dluhopisů je vysoce rizikových, tvrdí analýza

Téměř 40 procent dluhopisových emitentů s prospektem je vysoce rizikových. Vyplývá to z analýzy serveru...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz