Úterý 28. června 2022, svátek má Lubomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 28. června 2022 Lubomír

Mohli jsme zakázku zadat přímo, brání se fond. Chce zveřejnit více detailů

  15:26
Státní fond dopravní infrastruktury čelí kvůli smlouvě s dodavatelem elektronických dálničních známek, společností Asseco Central Europe, kritice. Vybral totiž firmu, která si za systém účtuje 401 milionů korun. Fond v pátek obhajoval částku i začerněné informace ve smlouvě.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: koláž iDNES.cz

Zakázku fond nabídl pěti firmám, z nichž zájem projevily tři a dvě nakonec podaly nabídku. Ve výběrovém řízení vybral Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nakonec společnost Asseco Central Europe. Ta si podle úřadu naúčtovala výhodnější cenu.

Nad částkou 401 milionů korun se však pozastavil i premiér Andrej Babiš (psali jsme zde). „Je úplně absurdní, že my řešíme na vládě haléřové záležitosti a tahle zakázka vůbec neprošla ani systémem Útvaru hlavního architekta,“ řekl Babiš.

SFDI cenu naopak obhajuje tím, že zakázka nezahrnuje pouze e-shop, ale také náklady za uživatelský portál, mobilní aplikaci, call centrum, evidenci všech zaplacených dálničních poplatků a další služby.

Cena za dílo představuje 105 milionů korun z částky. Za poskytování služeb provozní podpory po dobu čtyř let si Asseco Central Europe naúčtovala 156 milionů korun, za služby platformy a rozvoje 139,8 milionů korun. Cenu podle fondu potvrdil i posudek, který vypracovala soukromá společnost Znalecká kancelář Dr. Ludvíka.

Nyní je v procesu ještě jedna samostatná veřejná soutěž, která má nalézt zřizovatele kamenných prodejen. Ty budou sloužit motoristům, kteří nechtějí nebo nemohou kupovat dálniční známky přes internet. Částka za celý systém tak bude nejspíš vyšší.

Podle odhadů by měla celá síť obchodních míst v příštích pěti letech vyjít na 477 milionů korun. Dalším výdajem budou speciální vozidla policejních složek pro kontrolu dálničních známek.

Tajné informace ve smlouvě

SFDI vybíral možného dodavatele ze společností, které mají prověrky Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) a certifikace Národního úřadu pro kybernetickou bezpečnost (NÚKIB).

„Dodavatel se bude nejen seznamovat s informacemi, ale zároveň je i vytvářet,“ vysvětlila ředitelka Sekce pro správu finančních zdrojů Lucie Bartáková, proč byla potřeba certifikace NÚKIB. „Dalším kritériem byly zkušenosti, které dodavatel musí mít s vývojem významných informačních systémů. Musí naplňovat zákon o kybernetické bezpečnosti a další zákony v oblasti veřejné správy,“ doplnila.

Server Hlídač státu si ve středu všiml, že ve smlouvě mezi SFDI a společností Asseco Central Europe je začerněna struktura ceny i etapy plateb. To SFDI obhajuje zákonem o zadávání veřejných zakázek, který uvádí výjimku v případě práce s utajovanými informacemi.

SFDI však přemýšlí, že by během víkendu některé informace ze smlouvy odkryla. „Rádi bychom se domluvili na tom, že by se zveřejnilo více informací, než bylo v prvním stadiu. Pořád jsou tam však věci týkající se zabezpečení systému jako takového,“ vysvětlila Bartáková.

Ušetříme 120 milionů korun

Kritici dále upozorňovali na to, že v soutěži figurovalo málo firem a nakonec si SFDI vybíralo jen ze dvou nabídek. Podle Bartákové nemusel fond nikoho oslovovat a zakázku mohl zadat napřímo. „Chtěli jsme si minimálně ověřit, že cena bude reálná,“ vysvětlila Bartáková postup při zadání zakázky.

Překážkou podle ní bylo i časové hledisko, které SFDI na zřízení elektronických dálničních známek má. Z časových důvodů nebylo možné zrealizovat soutěž s desítkami firem.

O elektronické dálniční známce se diskutuje více než pět let. V srpnu minulého roku nový systém schválil Senát. Šéf fondu Zbyněk Hořelica věří, že elektronické dálniční známky ušetří státu ročně 120 milionů korun, neboť zmizí náklady na tisk a distribuci papírových vinět.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Rusko se ocitlo v platební neschopnosti. Je to fraška, peníze máme, zuří Moskva

Rusko se poprvé za více než 100 let ocitlo v platební neschopnosti. Moskvě v neděli večer vypršela lhůta na zaplacení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Závod o čas na severním pobřeží. Polsko si klestí nové cesty pro plyn

Nad Evropou se vznášejí obavy, že Rusko brzy zavře kohoutky se zemním plynem. Unijní státy narychlo hledají způsoby,...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Stovky akcionářů ČEZ rozhodují o výši dividendy, probíhají bouřlivá jednání

Úvod valné hromady energetické společnosti ČEZ potvrdil očekávání, že bude bouřlivá. Na programu má celkem deset bodů....

KOMENTÁŘ: Je to správně? Guvernér ČNB Aleš Michl o konceptu silné koruny

Premium Co by se muselo udělat, aby se otočil trend a koruna po letech začala posilovat? A jaké ponaučení si můžeme vzít z...

KOMENTÁŘ: Privatizace energetiky nás doběhla. Trh nevyřeší vše

Premium Při plánování naší budoucí energetické bezpečnosti nelze pominout děje minulé. Dozvuky toho, že se stát v energetice...

Slova Pekarové Adamové vrhla naše zákazníky do nejistoty, přiznal šéf Budvaru

Český stát by si měl nechat pivovar Budvar i proto, že díky němu šetří za propagaci země v zahraničí. Ředitel Budvaru...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...