Osobní vlaky jsou stále ztrátovější, dráhy proto prodávají domy i firmy

  5:14aktualizováno  5:14
Provoz osobní dopravy je pro České dráhy čím dál ztrátovější. Díry v rozpočtu se snaží zalepovat rozprodejem nepotřebného majetku nebo vysáváním zisků z dceřiných firem. Jen do konce letošního roku chtějí dráhy rozprodat nemovitosti za 1,6 miliardy korun.

České dráhy se zbavují nepotřebného majetku. Po sto letech prodají budovu nádraží v Kostelci u Jihlavy. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Prohloubení ztráty z osobní dopravy odhaluje pololetní zpráva o hospodaření Českých drah. Podle ní stoupla za prvních šest měsíců v meziročním srovnání z 21 na 259 milionů korun, tedy dvanáctinásobně. A to i přes vyšší tržby z osobní dopravy.

"Musí dojít ke zlepšení výsledků, od toho je za osobní dopravu v představenstvu nový člověk," řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Osobní dopravu nově vede Miroslav Šebeňa.

Podle mluvčího drah Radka Joklíka se do prohloubení ztráty promítla hlavně větší výkonová spotřeba kvůli zdražení energií i vyšší odpisy za nové vlaky. "Z tohoto pohledu podle našeho názoru nejde o vývoj nikterak alarmující," řekl Joklík.

Hospodaření drah navíc zatěžuje čím dál více splácení úroků za jejich dluhy, jen za první pololetí na úrocích zaplatily 468 milionů korun, třikrát více než před rokem.

Budovy i firmy na prodej

Dráhy řeší ztrátovou přepravu cestujících příjmy z jiných aktivit, především rozprodeji majetku. Ty už nastartovaly dříve prodejem nemovitostí, teď budou dál pokračovat, na prodej budou některé dceřiné společnosti.

Šéf drah Petr Žaluda MF DNES potvrdil, že už jednají o prodeji firmy Railreklam, která nabízí reklamu hlavně na nádražích. Mají v ní 51 procent.

"Zbavujeme se majetku, který nesouvisí s naší hlavní činností," vysvětlil Žaluda. Podíl si dráhy cení řádově na desítky milionů, předkupní právo má druhý vlastník firmy, společnost Expiria. Za ní stojí slovenská společnost Joj Media House. Podle Žaludy by k prodeji mohlo dojít ještě letos.

Mluví se i o prodeji společnosti ČD-Telematika, v které mají dráhy podíl necelých 60 procent. Žaluda potvrdil, že o prodeji uvažují, ale podle něj ještě neuzrál na takový krok čas. Dráhy si letos velkou část služeb, které dosud Telematika zajišťovala, převzaly pod svoji jinou dceřinou firmu, ČDT-informační systém.

Ztráty lepí drahám i jiné dceřiné firmy. Jako zlaté vejce teď funguje pro dopravce hlavně Výzkumný ústav železniční, který provozuje například železniční zkušební okruh ve Velimi. Jen za loňský rok pošle drahám dividendu ve výši 82 milionů korun.

"Nabídky na prodej firmy máme, ale nechceme ji prodat. To až v největší nouzi," říká na adresu VÚŽ Žaluda. Jde o mimořádně ziskovou firmu, z tržeb 330 milionů korun vytvořila zisk přes sto milionů korun.

Nová tvář na prodej nemovitostí

Velké příjmy čekají dráhy z prodeje nemovitostí, které nově povede náměstek ministra zemědělství Roman Boček, za jehož nástup úspěšně lobboval i jeho známý Jan Veverka, který dříve působil jako Žaludův tajemník. Za první pololetí dráhy prodaly nemovitosti jen za 141 milionů, i to byl jeden z důvodů, proč odešel představenstva Vladimír Bail. Na další měsíce mají dráhy připraveny nemovitosti za 1,6 miliardy korun.

"Předpokládáme, že se podaří plán prodeje do konce roku splnit. I když to bude vzhledem k realitní krizi složité," řekl Joklík. Další peníze má vynést i balíčkový prodej nemovitostí, kde se budou míchat atraktivní budovy s těmi hůře prodejnými.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

VIDEO: V 90. letech to byl hit, teď hrozí zánik. Takto dnes hrají bingo

Hra bingo je součástí balíčku, u kterého plánuje ministerstvo financí navýšit...

Miliony lidí sledovaly v 90. letech každý týden televizní hru Bingo. V roce 2019 si ho mohou lidé zahrát už jen v...

Uvnitř reaktoru. Podívali jsme se do srdce Temelína během výměny paliva

Reaktor po výměně části paliva.

Jaderná elektrárna Temelín patří k nejhlídanějším objektům v zemi. A přímo do jejího srdce, k reaktoru, nemůže každý....

Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

Ilustrační fotografie

Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly:...

Najdete na iDNES.cz