Kde je to možné, ať vlaky jezdí dvoustovkou, hlásá šéf železnice

  3:59aktualizováno  3:59
Cestování vlakem po hlavních tratích v Česku by mohlo znovu zrychlit. Nový šéf Správy železniční dopravní cesty Jiří Kolář považuje za jednu ze svých priorit namísto výstavby vysokorychlostních tratí zvýšení maximální rychlosti ze současných 160 kilometrů v hodině na dvousetkilometrovou rychlost.

Jiří Kolář, nový generální ředitel SŽDC | foto: České dráhy

"Tam, kde to bude možné a hlavně bezpečné, chceme zvyšovat rychlost až na 200 km/h," uvedl Kolář v rozhovoru pro MF DNES.

Zavedení dvoustovky brání hlavně některé železniční přejezdy, zabezpečovací zařízení i legislativa. Rychleji by se mohlo jezdit například mezi Pardubicemi a Chocní nebo Brnem a Břeclaví. Kolář výstavbu tratí na rychlosti přes dvě stě kilometrů v hodině zcela neodmítl, podporu však u něj zjevně nemají. "Neznám konkrétní projekty, jen jejich vizualizace, a nejsem si zcela jist, zda to je něco, co si můžeme dovolit stavět za současné ekonomické situace země," míní Kolář.

Nechce stavět ani například jeden z dříve plánovaných projektů na tunel z Prahy do Berouna. Koláře zvolila do čela Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) správní rada v dubnu. Skončil tak rok a půl, kdy byl řízením organizace pověřen Pavel Habarta, spojený s Vítem Bártou. Habarta skončil i proto, že neměl patřičné vzdělání pro vedení SŽDC, ministerstvo mu navíc vytýkalo některé špatně vypsané zakázky.

Kolář možná zruší i některé lokálky

Nejužší vedení už prošlo obměnou, Kolář si z drah přivedl na post náměstka pro ekonomiku Jana Blechu a zástupcem pro modernizaci se stal někdejší ministerský náměstek a zastánce vysokorychlostních tratí Petr Šlegr.

Kolář příliš nepotěší ani zastánce lokálek, kteří bojují za jejich zachování. "V každém kraji jsou jedna až dvě tratě, o kterých je nutné co nejdříve začít jednat ohledně jejich dalšího osudu," tvrdí Kolář. Podle něj údržba málo využívaných tratí zbytečně odsává peníze, které by se daly využít jinde.

Po Habartovi zdědil Kolář i nápad přejmenovat správu na Českou železnici. Myšlenka se mu líbí, ale zatím s ní nepospíchá: "Není to otázkou následujících týdnů ani měsíců." Před Kolářem stojí i nákup dalších pozemků na nádražích od Českých drah, odkud přišel. Správa za ně zřejmě nezaplatí najednou, ale ve splátkách.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Mapa cen bytů v metropoli: U řeky je draho, za metro si připlatíte

INFOGRAFIKA: Kolik stojí byty u metra

Volná pracovní místa v okolí, prázdné školky pro děti a spousta obchodů – to jsou kritéria, která zdražují byty....

Další z rubriky

RegioJet chce od Flixbusu odškodné za nekalé praktiky, požaduje osm milionů

Autobusy Flixbus a Regiojet

Firma Radima Jančury vyčíslila cenu opatření proti „predátorským“ cenám německého dopravce. Flixbus vstoupil před dvěma...

Vlakem rychleji, než letadlem. Revoluce v železniční dopravě, tvrdí Čína

Prototyp nového maglev vlaku, který bude vyrábět čínská společnost CRRC.

Ve čtvrtek sjel z tovární linky v čínském městě Čching-tao prototyp vlaku, který by měl být schopen jet rychlostí až...

Železničáře čeká převlékání. Správa železnic představila nové uniformy

SŽDC dnes představila nové drážní uniformy.

Výpravčí a další zaměstnance Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) čeká do dvou let převlékání do nových stejnokrojů....

Najdete na iDNES.cz