(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Klienti zažalují Českou pojišťovnu. Vadí jim, že dělá mrtvého brouka

  • 50
Naštvaní klienti pojišťoven zakládají spolek, aby mohli v kauze neplatných životních pojistek podat obdobu hromadné žaloby. Ta bude směřovat nejdřív proti České pojišťovně. Spolek chce donutit pojišťovny, aby jasně řekly, které smlouvy platí a jestli si mohou vůbec strhávat pojistné nebo poplatky.

V současné době už je na světě řada pravomocných nálezů finančního arbitra proti České pojišťovně či pojišťovně Axa a také pravomocný soudní rozsudek proti Pojišťovně České spořitelny, které označují část jejich smluv za neplatné.

Podle odhadů by mohlo jít až o dva miliony smluv za až desítky miliard korun. Pojišťovny však tvrdí, že do doby pravomocného ukončení každé jednotlivé žaloby se nejedná o problém a že rozhodně nejde o plošnou neplatnost smluv. Podobně se vyjadřuje i ČNB.

Proto se skupina klientů rozhodla bránit se společně. Jsou přesvědčeni, že jakkoli se právní argumentace finančního arbitra vždy týká konkrétního sporu klienta s pojišťovnou, arbitr opakovaně rozhodl o zrušení celých pasáží pojistných podmínek, které jsou typově přikládány k pojistným smlouvám v řádu desítek či možná stovek tisíc pojistných smluv.

Smlouva neplatí. V kauze životních pojistek uvázla už třetí pojišťovna

„Situace na trhu znamená nejistotu hlavně pro klienty. Proto jsme se rozhodli podat na soud žalobu, která by pojišťovnám nařídila zdržení se protiprávního jednání do doby vyřešení celé věci,“ uvádí jeden z klientů Jiří Chvojka. „Jedná se vlastně o substituci hromadné žaloby. Museli jsme za tím účelem založit zapsaný spolek, protože jinak bychom žalobu nemohli podat,“ vysvětluje. Institut hromadných žalob totiž v našem právním řádu neexistuje, i když už se na příslušné právní normě pracuje.

Založením spolku se zvětšuje šíře prostředků, které lze proti pojišťovně použít. „Spolek může v rámci jediné žaloby požadovat plnění ve prospěch neomezeného počtu spotřebitelů. Není tedy vázán na jednu kauzu, ale může se domáhat, aby se pojišťovny zdržely svého jednání vůči všem,“ vysvětluje advokát Viktor Rossmann, který žalobu připravil. 

Spolek čeká na přidělení identifikačního čísla u rejstříkového soudu. „Žaloba bude podána ihned po registraci,“ informoval Chvojka. „Začneme Českou pojišťovnou a pak se uvidí,“ doplnil Rossmann.

„Neexistuje žádná neplatnost celých balíků smluv. Nálezy finančního arbitra nejsou precedenty, ani rozhodnutí, podle kterých by se měly řídit soudy. Vedle rozhodnutí finanční arbitryně existují i rozhodnutí soudů, která absolutní neplatnost pojistných smluv zásadně odmítají. Některé iniciativy snaží vyvoláním paniky získat co nejvíce klientů pro spřátelené advokáty,“ ohrazuje se Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. 

Česká pojišťovna mlžila s poplatky. Může proto přijít až o miliardy

Podle návrhu žaloby, který má MF DNES k dispozici, má údajná protiprávnost jednání České pojišťovny (ČP) spočívat v několika věcech. Jednak v tom, že ČP neinformuje o právní nejistotě ve vztahu k nárokům z pojistných smluv životního pojištění a inkasuje pojistné na pojistných smlouvách životního pojištění, u kterých lze s ohledem na existující rozhodovací praxi finančního arbitra či obecných soudů rozumně předpokládat, že i u nich v případě sporu dojde k rozhodnutí o jejich neplatnosti.

Dále ČP údajně systematicky porušuje smluvní povinnosti, protože systémově rozděluje pojistné v rozporu s pojistnou smlouvou, systémově krátí odkupné o v pojistné smlouvě nesjednané položky a vadně eviduje nároky z pojištění. Také si prý strhává nesjednané poplatky a náklady a u údajně vadných smluv vystavuje potvrzení pro daňové účely. Lidem by tak mohlo hrozit, že budou muset původně poníženou daň doplácet.

Pojišťovna obvinění z protiprávního jednání odmítá

„Důrazně se ohrazuji proti obvinění z protiprávního jednání. Česká pojišťovna vždy postupovala v souladu se zákonem a řídila se právní úpravou platnou v době uzavírání smluv. Smlouvy České pojišťovny byly a jsou uzavírány v souladu s platnými zákony, jsou platné a v případě pojistné události jsou klientům vyplácena pojistná plnění. K žádným porušením smluvních povinností nedochází,“ reagovala mluvčí ČP Ivana Buriánková.

Co klienti budou v žalobě požadovat

Aby Česká pojišťovna neprodleně:

  • informovala oprávněné osoby s nároky vyplývajícími z dotčených pojistných smluv o právní nejistotě týkající se jejich platnosti
  • nadále neinkasovala pojistné na dotčených pojistných smlouvách
  • nadále nevyplácela pojistné plnění na dotčených pojistných smlouvách
  • nadále neúčtovala ve svůj prospěch žádné nesjednané náklady na dotčených pojistných smlouvách, zejména pak správní a počáteční náklady
  • informovala poplatníky daně z příjmů fyzických osob, kterým vystavila potvrzení pro daňové účely za rok 2017 o právní nejistotě týkající se platnosti dotčených pojistných smluv
  • nadále nevystavovala žádná potvrzení pro účely snížení daňového základu či jiné odvodové povinnosti vůči státu či zdravotním pojišťovnám ve vztahu k dotčeným pojistným smlouvám

Zdroj: připravovaná žaloba proti České pojišťovně

„Česká pojišťovna podléhá přísnému dozoru a regulaci a klienti si mohou být jisti, že veškeré naše jednání probíhá zcela v souladu se zákonem i nařízeními regulátora. Obvinění z jakéhokoliv protiprávního jednání považujeme za poškozování jména České pojišťovny a jsme připraveni podniknout příslušné kroky a řešit toto jednání u nezávislých soudů,“ doplnila.

„Pojišťovny smlouvy investičního životního pojištění považují zcela jednoznačně za platné a plní veškeré své povinnosti ze smluv vyplývající – poskytují klientům pojistnou ochranu, vyplácejí pojistná plnění v případě vzniku pojistné události, vystavují potvrzení pro daňové účely a také inkasují pojistné,“ přidává se šéf asociace pojišťoven Matoušek.

Součástí připravované žaloby je také výzva České národní bance, která na pojistný trh dohlíží, aby zakázala pojišťovně pokračovat v údajném protiprávním jednání, kterého se dopouští u všech smluv životního pojištění, u kterých lze konstatovat právní nejistotu stran jejich platnosti.

Centrální banka ale opakovaně trvá na tom, že musí dodržovat právní řád. Tedy mimo jiné pohlížet na pojistné smlouvy v pojistných kmenech jednotlivých pojišťoven jako na platné, pokud nebyly soudem, popřípadě finančním arbitrem pravomocně prohlášeny za neplatné.

„Uvedené je nutno respektovat i proto, že každý smluvní vztah je individualizovaný s ohledem na specifické požadavky obou smluvních stran. Pojistná smlouva může obsahovat zvláštní ujednání či odchylky od pojistných podmínek, jež jsou její součástí. Smluvní strany se mohou v průběhu trvání pojistně-právního vztahu dohodnout na změně pojistných podmínek, resp. na nahrazení původních pojistných podmínek novými, apod,“ vysvětlila mluvčí centrální banky Denisa Všetičková.

Zároveň ujistila, že ČNB není ve věci nečinná. „ČNB ujišťuje, že vždy využívala a využívá všech svých zákonných pravomocí při výkonu dohledu nad pojišťovnami,“ uvedla Všetičková. Konkrétnější s ohledem na mlčenlivost však nebyla.