"Miláčku, tu autodráhu za dva tisíce mají, ale prodávají ještě jinou. Je sice o 800 korun dražší, ale jsou v ní auta Jamese Bonda! To by bylo něco pro kluky, co myslíš?" konzultoval se svou ženou novou koupi muž postávající v pražském hračkářství.
Agent 007 zřejmě jako argument pro mnohem vyšší rodinný výdaj zabral, protože muž odešel s autodráhou k pultu a za chvíli si ji šťastně odnášel domů.
V tuzemsku je ale takováto reakce na jméno Jamese Bonda spíše výjimkou. Čechy přitahuje při nákupech oblečení a hraček mnohem více Spiderman, Shrek, medvídek Pú a celý peloton táhne daleko vepředu Krteček.
Dokládají to pulty tuzemských obchodů přeplněné právě těmito filmovými hrdiny. Zatímco například Spiderman číhá na kupující na desítkách druhů hraček, oblečení či školních potřeb, odkaz na slavného britského agenta se na zboží objevuje velmi zřídka.
"Autodráhy s auty Aston Martin jsou už pryč, ale obecně se Bond tolik neprodává," tvrdí prodavačka Lenka z obchodu Sparkys v centru metropole.
Českým pokojíčkům vládne Krteček
"Nejvíc se kupuje vše se Spidermanem. Ten táhne pořád. Jinak je zájem vždy o to, co se právě objeví v kinech," uvedla. "Naprostá bomba je ale Krteček. Toho si kupují ve velkém Češi i cizinci," dodala.
"Krteček je podle informací obchodních partnerů nejprodávanější českou figurkou. Je to dáno jeho padesátiletou tradicí," potvrzuje Milena Fischerová, která právně zastupuje tvůrce této pohádkové postavičky Zdeňka Milera.
"Krtek je stálou autoritou. Té sice může momentálně konkurovat nějaká zahraniční filmová postava podporovaná agresivní kampaní, její popularita ale většinou rychle vyšplhá vzhůru a zase klesne," dodává.
Že lidé v obchodech na Bonda neslyší, potvrzují také licenční agentury, které zastupují filmová studia a nabízejí výrobcům možnost využívat za peníze filmové hrdiny na jejich výrobky.
Kolik peněz se točí v licencích | |
Film | Roční obrat |
Simpsonovi, Mašinka Tomáš, Doba ledová, Bořek stavitel, Lego | statisíce eur |
... | ... |
James Bond | desítky tisíc eur |
Zdroj: EEMC |
"Zastupujeme Bonda, ale je na okraji zájmu našich klientů. Zatímco od Doby ledové 3, která bude mít premiéru v létě 2009, očekáváme na licencích obrat kolem 200 tisíc eur za rok, od Bonda jen několik desítek tisíc," řekla regionální manažerka agentury EEMC Vlasta Vyhnánková.
Kreslený hrdina výrobě doplňků sedí
Podle ní je to především tím, že živá filmová postava se pro reprodukce obrázků na výrobky hodí daleko méně než kreslená figurka.
"Každý animovaný film je nyní připravován s tím, že půjde do licence. Tomu se přizpůsobují obrázky. U hraného filmu nic takového není. Ten je postaven na hercích a akčních scénách, a to jde hrozně těžko atraktivně převést na doplňkový produkt," vysvětluje.
Další důvod je prý ten, že licenční byznys je v Česku postaven na dětech a teenagerech. "Zatímco v zahraničí je běžné, že lidé při sledování Big Brother nosí tričko s fotkou svého favorita, u nás se lidé vůbec nechtějí přiznat k tomu, že se na takový pořad dívají," řekla Vyhnánková.
Firmy si filmové hrdiny pochvalují
"Bez licencí bychom to mohli zabalit," prohlásil obchodní ředitel společnosti DinoToys Petr Diviš. Jeho firma vyrábí puzzle, společenské hry, karty a také dováží a prodává plyšové hračky z Číny. Licenční produkty podle něj zaujímají čtyřicet procent obratu celé firmy a na export jde výhradně toto zboží.
Faktem je, že obchod s filmovými hrdiny roste, a to geometrickou řadou, jak potvrzuje i obchodní šéf firmy Efko Radim Neumann.
Hrdinové stříbrného plátna tak nepřinášejí miliony jenom filmovému byznysu, ale i obchodníkům. Tržby rostou, sortiment se dál rozšiřuje a filmové hrdiny tak budeme na tričkách, hračkách i potravinách zřejmě vídat čím dál častěji.
Co se líbí dětem* | |
Věková skupina | Oblíbená postava |
Předškolní věk | Noddy, Pošťák Pat, Snoopy, Garfield |
Školní věk − chlapci | Shrek, Spiderman, Asterix |
Školní věk − dívky | Shrek, Snoopy, Hello Kitty, Totally Spies, Asterix |
Náctileté dívky | Snoopy, Hello Kitty, Garfield |
Náctiletí chlapci | Spiderman, Garfield, Asterix |
Mladé ženy | textil a dárky Hello Kitty, Snoopy |
Zdroj: Plus Licens; *poznámka: jsou zde zahrnuty nejžádanější produkty pouze této licenční firmy. V ČR vedle ní prodává filmové licence společnost EEMC a Merchandising Prague. Krteček Zdeňka Milera stojí samostatně. |