Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nákupní šílenství okolo Barbie je v Česku dlouhodobé, film vše řádně přiživil

Celosvětová premiéra filmu Barbie, která o víkendu přivedla do kin rekordní počet diváků, generuje zisky také dalším odvětvím. Podle nejnovějších odhadů by jen příjmy ze vstupenek do kin mohly dosáhnout 800 milionů až 1,2 miliardy dolarů, což je mnohem více, než analytici očekávali. Vydělají na tom především společnosti Mattel a Warner Bros., ale také kina a partneři a obchodníci nabízející výrobky s logem Barbie. A Česko není výjimkou.

Podle společnosti Euromonitor nový film Barbie zvýší i prodej samotných panenek a vydělá až 14 miliard USD (304 miliard korun). „Film celosvětově nastartoval zájem o Barbie, ať už o panenky, nebo další produkty, a očekává se, že se zvýší prodej panenek a doplňků o 16 procent ve srovnání s rokem 2022,“ uvedl Loo Wee Teck, vedoucí oddělení hraček a her ve společnosti Euromonitor International.Společnosti Mattel se tak blýská na lepší časy.

„Navíc v poslední době také osvěžuje svou řadu Barbie v souladu se změnou postojů spotřebitelů a uvádí na trh nové figurky různých etnických skupin a nabízí širší škálu tělesných typů. K růstu prodejů také přispívá digitální obsah, přechod do televizní zábavy i seriály, které Mattelu generují další peníze,“ říká Wee.

Barbie slaví úspěch

Součástí každé premiéry je také zboží s logem filmu. „V tomto případě však máme co do činění s opravdovou barbiemanií, neboť společnost Mattel podepsala více než sto významných smluv o spolupráci,“ popisuje Paweł Majtkowski, analytik společnosti eToro a dodává, že speciální produktové řady uvedly některé oděvní firmy a módní značky.

„Společnost Crocs vyrobila speciální edici svých bot a Fosil třeba řadu hodinek,“ uvádí Majtkowski. Podle něj by díky těmto kontraktům a obrovskému úspěchu Barbie měla společnost Mattel získat nejméně sto milionů dolarů.

Růžová vlna jede. Prodejci vydělávají na filmovém šílenství jménem Barbie

„S podobnými zisky mohou počítat i společnosti nabízející Barbie doplňky. Je velmi pravděpodobné, že se budou dobře prodávat nejen v období samotné premiéry filmu. Hodnota značky Barbie byla před premiérou filmu odhadována na zhruba 700 milionů dolarů, ale po úspěšném uvedení filmu ji lze odhadnout na více než jednu miliardu dolarů,“ doplňuje Majtkowski.

Zvýšený zájem o značku potvrdili také prodejci hraček i oblečení, kteří působí na českém trhu. „Panenky a s nimi související produkty patří k dlouhodobě oblíbeným. Barbienek se u nás měsíčně prodají stovky kusů a v souvislosti s uvedením filmu sledujeme nárůst prodeje. Nicméně zatím jde o krátké období, ale v mezitýdenním porovnání jde přibližně o 60procentní nárůst prodejů produktů s tematikou Barbie. Zatím tedy nejde o zdvojnásobení či xnásobení obratů. Situaci je potřeba vyhodnotit minimálně po měsíci,“ konstatuje Jana Krčková, marketingová ředitelka hračkářství Bambule.

Půl miliardy dolarů v kase. Barbie s Oppenheimerem trhají divácké rekordy

Barbie kolekci módního oblečení pro děti i dospělé nebo další doplňky od minulého týdne nabízely prodejny Pepco či Zara. Licenci Barbie The Movie získaly také Primark nebo Gap, obě zmiňované firmy s kolekcí Barbie The Morie slaví obrovský úspěch.Začátkem července Primark po celém světě uvedl na trh kolekci inspirovanou filmem Barbie, kde mohli zákazníci najít více než 73 položek s potisky a vzory, které zachycují ikonický styl Barbie.

Rozsáhlá kolekce obsahuje kousky od dámského oblečení, doplňků, nočního prádla a pánského oblečení až po bytové doplňky a kosmetické potřeby.

Pro matky i dcery

„Tato kolekce představuje naši první spolupráci se společností Mattel, se kterou jsme strategicky spolupracovali na designu a vytvoření řady, spojené s filmem. Pracovala jsem v licencování velmi dlouho, ale jakmile jsme viděli plány na uvedení filmu Barbie, byli jsme všichni ohromeni a v tu chvíli jsme věděli, že je to skvělá příležitost pro spolupráci a perfektní značka vhodná pro Primark,“ říká Sarah Jackson, ředitelka licencí v Primarku.

Také oděvní firmě Gap, která působí i v Česku, se podařilo na všechny trhy, kde je exkluzivním distributorem značky, přivézt limitovanou kolekci Gap Barbie.

Barbie ve Vietnamu zakázali, úřady vytočila mapa s Jihočínským mořem

„Zákazníci v Čechách, na Slovensku, v Polsku a v Rakousku tak mají možnost zakoupit si některý z originálních produktů řady Gap Barbie, která vznikla spojením dvou ikonických značek. V nabídce máme produkty jak pro dospělé, tak pro děti. Obecně veškeré podobné limtované kolekce se prodávají velmi dobře. V případě Gap Barbie je to zcela jistě nyní podpořeno i aktuálním uvedením snímku Barbie. Zároveň pak i možností, že se nejedná pouze o dětské produkty, ale také o nabídku pro dámy, jež dává maminkám a dcerám možnost, aby se sladily,“ potvrdil Marek Drvota, CEO Gap CZ, SK, PL a AT.

Módní společnosti C&A či H&M kapsulovou kolekci Barbie do sortimentu tentokrát nezařadily. „K filmu Barbie jsme speciální kolekci nedělali, nedávno jsme měli kampaň Probuď v sobě panenku, ale ne vysloveně Barbie. Produkty s Barbie inspirací máme průběžně v našem portfoloiu a prodávají se velmi dobře,“ potvrdila mluvčí H&M Slavomíra Barnová.

10. července 2023

Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors (26. července 2023)

Proč nás fascinuje Barbie?

Protože stojí hned na třech silných archetypech. Archetypy jsou prapříběhy, které jsou podle C. G. Junga uloženy v podvědomí každého z nás, snadno se s nimi ztotožníme a dokáží silně ovlivnit naše chování, touhy, hodnoty a motivaci.

„Značky archetypy běžně a záměrně používají k tomu, aby nás ovlivnily a prodaly nám více zboží. Archetypy jim totiž umožňují komunikovat s námi na podvědomé úrovni. Předloží nám vzorce, které překonávají jazyk, kulturu i čas, a my na ně podvědomě zareagujeme,“ tvrdí Ondřej Tyleček, generální ředitel kreativní agentury Fairy Tailors.

Barbie využívá archetypy Neviňátko, Milenec a Kouzelník. Neviňátko apeluje na naši touhu po jednoduchém, upřímném, čestném světě. Barbie je optimistická, vždy dělá věci správně a bojuje za lepší svět. „Nevadí, že působí dětinsky a naivně, i my bychom si přece v hloubi duše přáli, aby byl svět pozitivní, čistý a nezáludný. Je to naše podvědomá potřeba,“ říká Tyleček.

Jako symbol a ideál dokonalé krásy představuje Barbie archetyp Milenec. „Naše podvědomí nám říká, že když budeme krásní, budeme díky tomu přitažliví a najdeme pravou lásku. Učí nás to pohádky o princeznách, vidíme to v romantických filmech a přímočaře nám to říkají reklamy na kosmetiku,“ popisuje kreativec.

Barbie je krásná, což jí získalo nejen obdiv ostatních postav Barbie světa i skutečných holčiček po celém světě, ale také lásku Kena. My tento příběh dobře známe a toužíme ho neustále prožívat. Je to totiž archetyp uložený v našem podvědomí.

Barbie je nejen krásná, ale také chytrá a schopná. Dosáhla významných kariérních úspěchů – byla lékařkou, režisérkou, fotografkou, učitelkou, kosmonautkou, a dokonce i prezidentkou Spojených států. Inspiruje nás, abychom uskutečnili své sny, vždy si ví rady, má silnou vizi a mění svět. Využívá tak archetyp Kouzelník, který stojí na naší podvědomé touze proměnit své sny v realitu.

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

27. dubna 2024

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Dokonalost japonských knedlíčků kontroluje umělá inteligence. Pomáhá i jinde

27. dubna 2024

V zemi posedlé dokonalostí si žádný výrobce knedlíčků nemůže dovolit prodávat nehezké kusy. Na...

Vývoz českého nábytku klesá, na vině je Německo. Výrobci hledají nové trhy

27. dubna 2024

Export českého nábytku do zahraničí se v loni propadl. V porovnání s předchozím rokem se hodnota...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...