Data zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). „Každých 23 sekund se vyrobí v Česku jedno auto,“ podotkl prezident AutoSAP Bohdan Wojnar. Podle něj i se započtením tržeb nečlenských firem dosáhl obrat oboru 1,2 bilionu korun.
Česko je na autech závislejší čím dál více: ještě před dvěma lety byl podíl automobilek na hrubém domácím produktu sedm procent, loni už to bylo devět.
Automobilový průmysl loni zaznamenal v Česku rekordní rok nejen tržbami. Výroba aut stoupla na 1,35 milionu vozidel. Česko je po Slovensku druhým největším výrobce aut na světě v přepočtu na obyvatele a 15. na světě v absolutních číslech. V Česku se vyrobilo loni například více aut než v celé Africe. Růst pokračuje i v letošním roce.
Průměrná mzda v automobilovém průmyslu je 35 tisíc
Automobilový průmysl zaměstnává v Česku přes 117 tisíc lidí jen u členských firem AutoSAP, jejich průměrná mzda loni dosáhla 35 tisíc korun. V dělnických profesích je to pak 28 842 Kč. „Jsme ve fázi, kdy musíme odmítat zakázky. Nemáme s kým dělat,“ upozorňuje na nedostatek lidí ve výrobě viceprezident AutoSAP Pavel Juříček.
Podle Miroslava Dvořáka, viceprezidenta AutoSAP, současně výrazně roste i produktivita práce. „Stát nám v ničem nepomáhá. Školství zůstává ve špatném stavu, úpravy jsou minimální,“ dodal.
„Jsme už vývojový partner pro většinu zemí. Dodavatelé se čím dál více prosazují do zahraničí i mimo Evropu,“ podotkl Juříček. Ve vývoji už dnes pracuje kolem sedmi tisíc lidí.
„Požadavky, abychom měli mzdy jako v Německu, jsou nereálné. To by zcela narušilo byznys,“ dodal Dvořák v reakci na požadavky odborářů zvýšit podstatně mzdy.