„Zjistili jsme závadu v systému, známe řešení,“ řekl viceprezident Alstomu Terence Watson, který ve středu přijel na jednání do Prahy.
„Tento projekt posouvá ČD na železniční mapu Evropy. Není důvod být skeptický, vlaky budou v provozu třicet, čtyřicet let a my se tu bavíme o časovém úseku několika týdnů,“ dodal.
Problém údajně spočívá v pomocném měniči, který má na starosti pomocné systémy jako topení či osvětlení. Řetězení závady ale následně vedlo k tomu, že vypadly i hlavní systémy a vlaky se zastavily. „Tato závada nijak neovlivnila bezpečnost cestujících,“ sdělil Watson.
O penále či náhradě škody se podle šéfa Českých drah Josefa Bazaly nejednalo. „To zatím není uzavřeno. Tím se budeme zabývat, až budou pendolina v provozu,“ řekl Bazala.
Nechtěl ani komentovat, k jakým krokům by dráhy přistoupily, pokud by Alstom lednový termín nedodržel. Ministr dopravy Milan Šimonovský v pondělí nevyloučil, že by dráhy mohly problémové rychlovlaky výrobci vrátit. - více zde
Bazala také připustil možnost, že zvláštní 20procentní sleva na spoj SuperCity Pendolino mezi Prahou a Ostravou by mohla zůstat v platnosti i nějaký čas po návratu rychlovlaků do provozu. V současnosti jezdí mezi Prahou a Ostravou jen jedno pendolino a zbytek pokrývají klasické soupravy EuroCity.
Pendolino prověří i audit
České dráhy se navíc samy rozhodly prověřit výběrové řízení na pendolina. Mezinárodní firma má pro vedení podniku vypracovat audit, který vyčíslí škody a má zajistit i nápravu chyb při nákupu rychlovlaků v polovině 90. let.
„Cílem není zpochybňovat současnou provozní opodstatněnost rychlovlaků pro České dráhy, ale pojmenovat případná pochybení z minulosti při uzavírání kontraktů a při následných snahách o uvedení do provozu,“ sdělil Aleš Ondrůj z tiskového oddělení drah.
Podle něj je jasné, že pozdním uvedením rychlovlaků do provozu vznikly drahám značné škody.
Dráhy koupily od italského Alstomu sedm souprav rychlovlaků zhruba za 4,4 miliardy korun. V provozu je nyní jediný rychlovlak na trase z Prahy do Ostravy. Šesté Pendolino pokračuje v testování tratí a sedmé čeká na přidělení technického průkazu.
Podle původní smlouvy měly dráhy získat deset souprav. I konečných sedm dodal Alstom z šestiletým zpožděním. Navíc se za první měsíc provozu objevilo 89 závad.