VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Kategorie celoodpružených horských kol

aktualizováno 
V kategorii celoodpružených horských kol testovali jezdci sedm kousků různých značek: Apache Scalp, Lapierre Overvolt, Orbea Wild, Moustache Samedi, Rock Machine Blizzard, Specialized Turbo Levo a Trek Powerfly. Zabodoval Specialized, jeho vyšší cena je zde na místě.
Část 1/8

Apache Scalp Bosch Performance CX

Test elektrokol - Full

Testovaný Apache Scalp

Značka Apache Bicycles se objevila na domácím trhu v roce 2001. Za jejím zrodem stojí bývalí závodníci, kteří se ve výrobě a prodeji kol, cyklistických komponentů a doplňků pohybují od devadesátých let. Již po dvou letech zaznamenala skvělý úspěch: domácí ikona MTB Jaroslav Kulhavý na kole Apache vyhrál titul juniorského mistra světa. I díky tomu se kola Apache stala známá a oblíbená mezi závodníky, hobíky i turisty.

Technické údaje

  • rám: Alloy 6061 FS Kinesis, 140 mm
  • tlumič: RockShox Monarch RT
  • vidlice: RockShox Recon Silver RL, 140 mm
  • kliky: Miranda Delta ISIS Bosch
  • řazení: Shimano SLX M7000, 1x11
  • přehazovačka: Shimano XT M8000
  • kazeta: Shimano SLX M7000, 11–46 z.
  • brzdy: Shimano Deore M615, 180/180 mm
  • ráfky: Apache WER, 584x23 mm, 27,5“
  • pláště: Schwalbe Rocket Ron Evo, 27,5x2,80"
  • velikost: 16/18/20"
  • hmotnost: 26 kg
  • motor: Bosch Performance Line CX 250 W, 36 V, 250 W, 80 Nm
  • baterie: Bosch Power Pack 500 Li-Ion, 36 V, 13,4 Ah, 482 Wh
  • cena: 95 990 korun

Důležitý byl rok 2008, ve kterém Apache Bicycles rozšířil svoji nabídku o elektrokola. Kolekci pro rok 2018 tvoří 27 modelů horských, krosových a dětských jízdních kol a 55 různých variant elektrokol, včetně sad na přestavbu. Vše od základních městských modelů až po špičkově vybavená horská elektrokola.

Mezi ně patří Scalp, plnohodnotný čtyřčepový trailbike s hodnotami zdvihu 140 mm, vidlice RockShox Recon a zadní stavby. Spolu s motorem Bosch patří především do středně těžkého terénu, v němž nebude limitem stroj, ale jen a pouze jezdecké dovednosti a schopnosti.

První dojmy testerů

Martina: Úžasný do prudkých kopců na singltrail, jízda po lesních pěšinách a nezpevněné ploše byla parádní, kolo jelo samo. Po překročení rychlostního limitu jsem hodně vnímala moment, kdy motor přestal pomáhat.

Miloslav: Dobré výletní kolo, když člověk nespěchá. V terénu je výrazně lepší než na asfaltu, tam ale ani tolik nepatří. V extrémně těžkém terénu se mi nezdál výkon motoru dostatečný, zejména v prudkých výjezdech. Při překročení limitu má motor velmi jasnou odezvu, naznačí, že je přes 25 km/h.

Tomáš: Vynikající kolo, postavené do těžšího terénu, hodně pohodlné, k charakteru kola se hodí pláště 2.8". Kdybych si měl jedno z testovaných vzít, byl by to Scalp. Motor je silný, člověk šlápne a kolo ihned reaguje.

Apache: komplexní hodnocení
Asistence při jízdě po rovině (asfalt 2,5 km)
- Jak elektromotor pomáhal při jízdě po rovině?3,6
- Zabíral motor rovnoměrně a plynule, nebo příliš brzy, příliš pozdě, vypínal nebo „cukal“? 3,2
Asistence při trekingové jízdě (šotolina 1,5 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z trekingové jízdy po šotolině do mírného stoupání?3,4
Asistence při terénní jízdě (středně těžký terén 1 km)
- Jaký byl váš subjektivní pocit z terénní jízdy do prudkého stoupání?4
- Byl výkon motoru silný a dávkovaný přesně, nebo přicházel příliš pozdě a/nebo výkonově pro vás nedostatečně?3,8
Jízda bez motoru (300 metrů)
- Je jízda bez motoru snadná, nebo lze šlapat jen ztěžka? Cítili jste nějaký odpor motoru?2,8
Hlučnost
- Jaká byla subjektivní hlučnost motoru? 3
Ovládání
- Jak složité bylo elektrokolo za jízdy ovládat?4,6
Dojezd50 km
Výsledek ergotestu4
Celková známka jízdního testu3,55
Pozn.: udělovalo se 1 až 5 bodů, 5 je maximum

Verdikt: Vlajkový model firmy se i přes výbavu z horních pater udržel v přijatelných finančních mezích. Vysoké zdvihy a jim odpovídající terénní schopnosti nebrání využití kola i jako celodenního pohodového průvodce.

Test elektrokol - Full
Test elektrokol - Full

Apache Scalp při testu

Autoři: ,

Nejčtenější

KVÍZ: Lidé pro ně i umírají. Jak dobře znáte státní vlajky?

Víte, který stát má na své vlajce kalašnikov?

Jsou jedním z nejvýraznějších symbolů každého státu. Některé vlajky pozná na první pohled téměř každý, jiné se dají...

Slavný cestovatel Miroslav Zikmund slaví sto let, svůj věk bere jako dar

Miroslav Zikmund

Při dvou cestách projel Miroslav Zikmund Asii, Afriku i Ameriku. Je absolutní systematik, jeho život má pevně daný...

Místo prosecca si dám radši pivo, říká nejlepší someliér na světě

Nejlepší sommeliér světa za rok 2018 Eros Teboni miluje ryzlinky a jihotyrolská...

Víno má podle něj hlavně vzbuzovat silné emoce. A o vínu umí Ital Eros Teboni vyprávět tak, že odložíte skleničku a...

Lyže v Německu, postel v Česku. Zkusili jsme lyžování na Velkém Javoru

Lyžování na Grosser Arber stojí za to i v pozdějších odpoledních hodinách, kdy...

Moderní lanovky, sjezdovky všech obtížností, výborné sněhové podmínky obvykle až do dubna a perfektní zázemí. To jsou...

Je to drahé, ale luxusní. Výlet za tři stovky na Dlouhé stráně na běžkách

U horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé stráně

Utrácet nehorázné sumy na sjezdovkách se stalo samozřejmostí, zatímco na běžkách je u nás zvykem jezdit zadarmo. Ne...

Další z rubriky

Pohoda v údolí i strmé výjezdy. Projeli jsme cyklistický ráj v Tyrolsku

Nečekané setkání v horách vysoko nad údolím Kaiserwinkl

Pot po dlouhém souboji s bezmála tisícimetrovým převýšením pálí v očích, ale nečekaně se stává lákadlem pro koně, kteří...

Tady je naštěstí ještě prázdno. Z moravské Vídně na neobjevenou Oslavu

Barokní most přes Oslavu a zámek v Náměšti

Pod vesničkou Vídeň na Českomoravské vrchovině začíná hluboké a přitažlivé údolí řeky Oslavy, podél níž vedou pohodlné...

Experti varují před tuningem elektrokol. Stroj zničí a je nebezpečný

Redaktor MF DNES Miloslav Lubas s manželkou si vyzkoušeli, jak se v Jizerkách...

Někteří majitelé elektrokol své stroje upravují a navyšují jejich maximální rychlost s podporou motoru. Proti tuningu...

Najdete na iDNES.cz