Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co letos čeká lyžaře na horách v Česku?

  11:00
Česko-moravské hory využily loňskou dobrou zimní sezonu a investovaly do nových technologií. Letos to lyžaři pocítí hlavně pod svými lyžemi, a jen trochu v peněženkách - většina skiareálů zdražila permanentky jen o pár procent, nebo vůbec. Běžkaři si letos užijí skoro tisíc kilometrů pravidelně upravovaných stop a sjezdaři nejvíce umělého sněhu v Evropě.

Významné jsou i čtyři nové lanovky. Starý vlek na Bramberk (Hnědý vrch) v Peci pod Sněžkou nahradí čtyřsedačka, vlek na Tanvaldský Špičák také čtyřsedačka, podkrkonošský Černý Důl dostává třísedačku a dva úseky dvojsedačky začnou sloužit v Kramolíně u Lipna.

Špičkový umělý sníh
Pro sjezdaře je potěšitelné rozšíření ploch s umělým zasněžováním.

"Mnoho malých beskydských středisek s jedním či dvěma krátkými vleky si koupilo sněžná děla," připomíná předseda Svazu provozovatelů lanovek a vleků Jiří Bělunek. "Jsou tam možnosti týdenního ubytování s plnou penzí a permanetkou jen dva a půl tisíce korun." Takové lyžování má samozřejmě význam pouze pro naprosté začátečníky nebo rodiče s malými dětmi.

Nepříliš povedená investice se odehrála v krkonošské Rokytnici, která je zadlužená až po uši. V areálu Horní domky je postaveno zařízení na zasněžování modré sjezdovky. "Chybí nám zasněžení horních tří set padesáti metrů," stěžuje si ředitel Spartaku Rokytnice Slavomil Braun. "Trať tam totiž vede v první zóně národního parku a ochranáři nám to zakázali."

Pro Rokytnické by to ovšem nemělo být žádné překvapení, protože podobné zákazy avizovala v minulosti správa Krkonošského národního parku už dvakrát a vždy je dodržela. Nepovolila letní provoz lanovky a nedovoluje vozit na lanovce snowboardisty.

Svaz provozovatelů lanovek a vleků odhaduje, že Česko je evropskou velmocí umělého sněhu. Na počet a rozměry středisek ho vyrábíme každým rokem nejvíce.

Roztroušené permanentky
Vlekaři se stále nedohodli na jednotných permanentkách nejen přes hranice (například několikrát ohlašované spojení Božího Daru a německého Oberwiesentalu, krkonošských a orlických středisek na české a polské straně, nebo propojení Šumavy a Bavorského lesa do jedné jízdenky), ale také v rámci jednoho pohoří (celé Krkonoše mají tolik sjezdovek, jako jedno menší alpské středisko) nebo dokonce jednoho střediska. 

Ceny jízdného v tuzemských lyžařských areálech v roce 2003/2004 najdete ZDE (Word).

O lyžařský zájezd pro dva do Rakouska soutěžte ZDE

Problém není v technice, ale pouze v hlavách majitelů skiareálů. Příkladem může být pomalé slučování v Rokytnici, kde se v minulých sezonách spojily areály Horní domky a Studenov, letos se k nim připojil Udatný. Zároveň se na další jednotné permanentce dohodli tři provozovatelé vleků v oblasti Modré hvězdy.

"Naše integrace je zatím v plenkách," přiznává technický vedoucí Spartaku Rokytnice Milan Ruščak. "K propojení by se nabízelo devatenáct kilometrů tratí, deset provozovatelů lanovek a vleků, a čtyři oblasti Horní domky – Studenov – Modrá hvězda – Paseky."

Vizionáři v obecních zastupitelstvech a ve firmách, které zpracovávají rozvojové projekty, ovšem berou jako hotovou věc budoucí propojení i s vedlejším Harrachovem a posléze ostatními krkonošskými středisky.

Dalšími příklady postupného propojování jsou podkrkonošská střediska Černý Důl, Mladé Buky, Dolní Dvůr a Jablonec, kde platí jednotná permanentka, stejně jako již delší dobu na jizerskohorském Špičáku, Severáku a Bedřichově. Stále jsou to však jen ojedinělé pokusy.

Čechy – běžecký ráj
Jednotné podmínky pro lyžování se na rozdíl od sjezdařů daří už pár let prosazovat pro běžkaře. "Zatím se upravovalo 350 kilometrů tratí v Jizerských horách a Krkonoších, letos očekáváme jejich prodloužení na pět set kilometrů," říká duchovní otec projektu Krkonošský lyžařský běžecký ráj Pavel Klapuš. "Vždyť čtyřicet procent všech našich zimních návštěvníků jsou lyžařští turisté a kondiční běžci."

Bolestí východočeských a severočeských hor vždy byla doprava, protože od jednoho střediska k druhému nejezdí dostatek autobusových spojů. Ani letos tomu nebude zřejmě jinak, protože skibusy jezdí jen v rámci několika největších středisek a ostatní linky vedou především z hor dolů do nížiny.

Takové problémy má vyřešené Šumava, která provozuje zvláštní lyžařské spoje, které ráno běžkaře rozvezou a večer je zase svezou z jejich túr. Autobusy jezdí velmi dobře také díky zkušenostem z léta, kdy vozí cykloturisty.

Mnoho běžeckých stop je pravidelně upravováno i v Krušných horách, které mají podobné problémy s dopravou jako Krkonoše.

Mnoho středisek řeší také individuální dopravu. K osamocené vlaštovce Deštnému v Orlických horách, kde se neplatilo za parkování, se letos přidala další parkoviště zdarma v Kramolíně, Černém Dole, Mladých Bukách, Dolním Dvoře, Herlíkovicích a Mladkově. 

Snowboard dostane obří U-rampu
Tři největší novinky pro snowboardisty jsou: 1) nová superpipe (velká U-rampa) na Klínovci bude mimo závody sloužit veřejnosti, 2) v Deštném se dostavuje malý snowboardový park a 3) snowpark ve Špindlerově Mlýně ve Svatém Petru se přestěhoval do průseku bývalé lanovky. Na jeho místě bude stát trať pro skicross.

Alpy, Krkonoše nebo Beskydy?
Rozhodování českých lyžařů, kam jet na lyže, se stále točí okolo peněz. Běžkaři to mají jasné: tak výtečné podmínky jako v Čechách by našli leda ve Skandinávii a pár střediscích v Rakousku či Itálii.

Sjezdaři porovnávají Alpy, Krkonoše a malá střediska v ostatních tuzemských horách. Z četných internetových diskusí, novinových článků i rozhlasových besed vyplývá ne zcela jednoznačný závěr: Alpy poskytují bezkonkurenčně nejlepší terény, slušné ceny na týdenní lyžařské zájezdy a výborné služby bez starých rozvrzaných vleků, front na lanovky, otravných číšníků a placených parkovišť.

Krkonoše a Jeseníky jsou pro zkušené lyžaře vhodné na víkendové nebo jednodenní lyžování, začátečníkům nebo milovníkům jednoho kopce vystačí na celý týden. Levnější jízdné ovšem znamená fronty, nedokonalé služby, špatnou dopravu a zastaralé vleky. Malé areálky v ostatních horách a podhůřích jsou vhodné především pro děti, začátečníky, odpolední lyžování nebo "blbnutí" na sněhu. Snowboardisté, kteří zkoušejí několik hodin jeden skok, si tu určitě své místo najdou. Stejně tak předškolní děti v lyžařské školičce.

Novinky na horách

Autoři:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  10.12 21:27

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý píšící cestovatel. Zac Jones si našel jinou niku. Specializuje se na hodnocení...

8. prosince 2024

Dětem vstup zakázán. O hotely pro dospělé je zájem, stále však čelí kritice

Hotely, které zakazují vstup dětem, mají mnoho příznivců i odpůrců. Ať už čas dovolených trávíte raději s rodinou, nebo si od svých ratolestí rádi odpočinete, statistiky ukazují, že poptávka po...

10. prosince 2024

Severoamerické kosatky nosí na hlavě mrtvé lososy. Už zase. Proč to dělají?

Kdybyste začali chodit po ulici s mrtvou rybou na hlavě, nejspíš by vás lidé považovali za blázny. Mezi kosatkami z okolí Pudgetova zálivu to zjevně neplatí. Nosí rybí klobouky už podruhé. Zoologové...

5. prosince 2024

Jako z trabantu do ferrari, říká cestující. České dráhy testují ComfortJety

Nejmodernější soupravy Českých drah pro dálkovou dopravu, které začnou vozit cestující do Bratislavy, Berlína či Vídně, jezdí zkušebně jako rychlíkové spoje.

11. prosince 2024  11:33

Která letiště jsou nejzajímavější na světě? Netradiční žebříček očima pilota

Proč je Praha hrbatá, Frankfurt bezchybný a L.A. kovbojské letiště? I to se dočtete v nové knížce Slavomíra Pískatého, prvního českého kapitána Jumbo Jetu B-747. S legendárním strojem létal 20 let po...

12. prosince 2024

Jako z trabantu do ferrari, říká cestující. České dráhy testují ComfortJety

Nejmodernější soupravy Českých drah pro dálkovou dopravu, které začnou vozit cestující do Bratislavy, Berlína či Vídně, jezdí zkušebně jako rychlíkové spoje.

11. prosince 2024  11:33

Stop zločincům! Itálie zakázala registrace na dálku v ubytovacích zařízeních

Itálie zakázala registrace na dálku v ubytovacích zařízeních, které hojně využívají především poskytovatelé krátkodobých pronájmů. Ministerstvo vnitra ve vyhlášce uvedlo, že poskytovatelé ubytování...

11. prosince 2024

Zastaralý i skromný palác. Podívejte se do útrob královské jachty Britannie

Premium

Stejně jako barevné kostýmky Alžběty II. či pes corgi byla jachta Britannia považována za symbol britské monarchie. A to více než čtyři dekády. Nyní je z ní plovoucí muzeum, kotvící ve skotském...

11. prosince 2024

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...